Gjest men Skrevet 18. november 2008 #21 Skrevet 18. november 2008 Jeg synes ikke det er greit om læreren går inn i dusjen, nei. Men at han/hun stikker hodet inn i garderoben der de fleste er delvis påkledd, eller har et håndkle rundt seg, ser jeg ikke som noe stort problem. Jeg synes ikke det er greit at noen mann på noe som helst tidspunkt stikker hodet inn i en garderobe hvor jeg tørker meg og skifter. Tenåringer skal ikke ha mindre rett til å ikke plutselig bli "fersket" naken eller halvnaken enn vi voksne har, spesielt ikke når ikke gym er valgfritt. Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg sagt fra direkte om at dette er ydmykende og krenkende for tenåringene, og forlangt at det tok slutt umiddelbart. Og fulgt opp med anmeldelse om det ikke faktisk tok slutt. For at ikke slikt skal gå ut over en enkelt elev, er det best å ha med flere foreldre på reaksjonen.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #23 Skrevet 18. november 2008 Skjedde med meg på barne skolen i 4 -5 klasse. Når det var bråk inne i gutte garderoben så kom hun inn for å ordne opp. Virket som om hun syntes det var litt pinlig selv, hun følte sikkert at hun måtte ordne opp. Problemet var at jeg kom i puberteten allerede som 10 åring, derfor var det ekstra pinlig for meg. Synes likevel at hun kan gjøre det i nødstilfeller, slik at garderoben ikke blir et fri sted for slossing og bråk. Men som noen sa, en mann hadde aldri turt å gå inn til jentene.
Leanne Skrevet 19. november 2008 #24 Skrevet 19. november 2008 Men det koster mer å ansette to gymlærere enn én. Hvis man må kjøpe en lærer fri fra annen undervisning for å holde vakt i gymgarderoben, blir det ganske mange kroner i løpet av et år. Man trenger da ikke ha en ekstra lærer/ assistent til stede hele timen. Det er da bare å be en mannlig lærer/assistent å stikke hodet innom gutte garderoben en gang etter timen mens de skifter... Da jeg gikk på skolen var vi aldri ferdig med å skifte før friminuttet var over, så da kan jo læreren se innom i friminuttet.. Er vel noen som har inspeksjon inne også?
Megana Skrevet 19. november 2008 #25 Skrevet 19. november 2008 Dette er bare tull, en kvinnelig lærer har da ingenting inne i guttedusjen/garderoben å gjøre, skal det være en lærer der inne i det hele tatt bør det ihvertfall være en av samme kjønn. Jeg ville tatt det opp med rektor snarest, ikke direkte med læreren. Det er ikke godt å si hva slags lærer dette er, men læreren vet uansett hvilket barn som har "sladret", det kan fort bli ubehagelig for gutten i etterkant. (Med tanke på karakterer, ekstra-jobb osv). Worst case scenario ja, men som sagt kjenner jeg ikke læreren. Følger ikke rektor opp saken ASAP ville jeg anmeldt.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #26 Skrevet 19. november 2008 Man trenger da ikke ha en ekstra lærer/ assistent til stede hele timen. Det er da bare å be en mannlig lærer/assistent å stikke hodet innom gutte garderoben en gang etter timen mens de skifter... Da jeg gikk på skolen var vi aldri ferdig med å skifte før friminuttet var over, så da kan jo læreren se innom i friminuttet.. Er vel noen som har inspeksjon inne også? Det er ikke praktisk mulig på alle skoler. På skolen vår er gymsalen litt utenom resten av skolen og dessuten er skoledagen lagt opp til at det er forskjellige friminutt for ulike klassetrinn. Dvs. at assistenter/ lærere stort sett er opptatt i løpet av dagen. Ikke alle har inspeksjon inne ved gymsal heller. (Nei, det er ikke sånn at lærere sitter og bare drikker kaffe og skravler så de like så godt kan ta på seg ekstraoppdrag. De dagene jeg faktisk rekker å gå på do på jobb er helt utenom det vanlige.)
Leanne Skrevet 20. november 2008 #27 Skrevet 20. november 2008 Det er ikke praktisk mulig på alle skoler. På skolen vår er gymsalen litt utenom resten av skolen og dessuten er skoledagen lagt opp til at det er forskjellige friminutt for ulike klassetrinn. Dvs. at assistenter/ lærere stort sett er opptatt i løpet av dagen. Ikke alle har inspeksjon inne ved gymsal heller. (Nei, det er ikke sånn at lærere sitter og bare drikker kaffe og skravler så de like så godt kan ta på seg ekstraoppdrag. De dagene jeg faktisk rekker å gå på do på jobb er helt utenom det vanlige.) i dette tilfelle er det jo snakk om en elev i 10. klasse. Regner med at skoledagen er lagt opp lik for hele ungdomskolen?
Gjest Glør Skrevet 21. november 2008 #28 Skrevet 21. november 2008 En god grunn til at lærere bør ha lov til å inspisere i garderoben, er mobbing. Gymgarderoben er et av de stedene hvor det foregår mest mobbing på skolen. Det er ikke måte på hvor mye kjeft skoleverket får fordi de ikke oppdager og forhindrer mobbing. Hvis lærerne ikke har lov til å gå inn i gymgarderoben, hvordan skal mobbingen som foregår der oppdages da? Det løser man ved å sørge for at kvinnelige lærere går inni jentegarderoben, og mannlige i guttegarderoben. Har man ikke mulighet til det, får det heller være. Jeg ble mobbet på skolen da jeg vokste opp, og det var selvsagt ekkelt, men jeg følte det langt mer krenkende om en mannlig lærer kom inn i garderoben. Det er også begrenset hvordan dette eventuelt motvirker mobbing, ungene bare begrenser det når læreren er der. Det finnes mange bedre tiltak mot mobbing, som bør tas opp lenge før dette.
lucy_in_the_sky Skrevet 21. november 2008 #29 Skrevet 21. november 2008 Det løser man ved å sørge for at kvinnelige lærere går inni jentegarderoben, og mannlige i guttegarderoben. Har man ikke mulighet til det, får det heller være. Jeg ble mobbet på skolen da jeg vokste opp, og det var selvsagt ekkelt, men jeg følte det langt mer krenkende om en mannlig lærer kom inn i garderoben. Det er også begrenset hvordan dette eventuelt motvirker mobbing, ungene bare begrenser det når læreren er der. Det finnes mange bedre tiltak mot mobbing, som bør tas opp lenge før dette. Enig!
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #30 Skrevet 21. november 2008 i dette tilfelle er det jo snakk om en elev i 10. klasse. Regner med at skoledagen er lagt opp lik for hele ungdomskolen? Det finnes 1-10 skoler. Men om det kun er fra 8.-10. på denne skolen er det lettere, men jeg er slett ikke sikker på at det er mulig å frigjøre en person til å sjekke garderobene hver gang noen har gym. (9 klasser har gym, sett av 5 minutter til garderobesjekk per klasse= 45 minutter i uken ekstra)
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #31 Skrevet 22. november 2008 Jeg syns helt klart at denne læreren trør veldig over en grense her. Det skal ikke aksepteres og jeg skjønner godt at guttene reagerer og at en som forelder reagerer¨på dette. Det sier ho sitt når de har prøvd å ta det opp med henne uten at det det nytter. Helt uakseptabelt er det,hun krenker folk som må ha gym. Hadde helt klart prøvd å få andre foreldre med meg og tatt det opp på høyere hold. Man skal ikke finne seg i slike krenkelser er min mening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå