Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Har en kvinnelig gymlærer lov å gå inn i guttegarderoben? Trodde ikke det var lov på ungdomsskolen, jeg. Har en sønn som går i 10. og den kvinnelige gymlæreren går stadig inn i guttegarderoben, stort sett for å passe på at de dusjer. Det er vel heller ikke lov, for dusjing er jo ikke tvang heller? Guttene har selv tatt det opp med henne uten at hun bryr seg. Sønnen min har ikke lenger lyst å ha gym på grunn av dette. Er dette noe man kan si fra til skola om, eller vil man bare bli utflirt uten at noe gjøres? Hva mener du om dette? Er dette noe å bry seg om? Bryter læreren noen lov? For tenk om en mannlig gymlærer gikk inn i jentegarderoben? Ta hadde det blitt bråk tipper jeg. Og det er vel egentlig ikke noe verre for en tenåringjente å bli sett naken av en (godt voksen) mann enn det det er for en gutt og bli sett av ei (godt voksen) dame?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Hun har ikke lov. Gi beskjed til rektor.
Gjest Gjest_Nusse_* Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Hun har helt klart tråkket over en grense. Geez, hva skal en voksen dame inni en guttegarderobe å gjøre uansett? I den alderen så bestemmer de selv om de vil dusje eller ikke! Jeg ville helt klart tatt dette opp med skolen.
Gjest Liss Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Gymlæreren har ingenting med om 15 år gamle elever dusjer etter gymmen eller ikke, at hun blander seg opp i deres personlige hygiene hører ikke hjemme noe sted. Særlig ettersom hun er kvinne og går inn i guttegarderoben, det gjør man ikke engang som lærer i barneskolen. Jeg synes absolutt du bør ta det opp med rektor, få gjerne med deg flere foreldre siden det åpenbart er et problem for flere enn bare sønnen din.
Leanne Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 dette hørtes veldig rart ut.. hun har da ingenting i gutte garderoben å gjøre... Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk ikke engang de kvinnelige lærerne gå inn i jente garderoben. Læreren hadde egen garderobe. De fikk kun lov til å stikke hodet inn og rope at vi måtte skynde oss da friminuttet hadde startet...
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Dette hadde jeg faktisk vurdert å anmelde, på lik linje som med en mannlig lærer i jentegarderoben. (Og det lenge før 10 klasse)
Kakee Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Vår mannlige gymlærer gikk inn i dusjen vår (!) i 7. klasse. Det var IKKE så populært kan du si. Jeg syns du burde ta opp dette med rektor.
Gjest Naria Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 For tenk om en mannlig gymlærer gikk inn i jentegarderoben? Ta hadde det blitt bråk tipper jeg. Dette har jeg opplevd fra flere forkjellige lærere både på barneskolen og ungdomsskolen. Og har aldri brydd meg noe særlig om det, men nå snudde de seg vekk og så ikke på oss på noen som helst måte. Ofte sto de bare i døren og spurte om alt gikk greit også.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Dette hadde jeg faktisk vurdert å anmelde, på lik linje som med en mannlig lærer i jentegarderoben. (Og det lenge før 10 klasse) Anmeldelse synes jeg er en overreaksjon før noen voksne har snakket med rektor og/eller den aktuelle læreren.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Anmeldelse synes jeg er en overreaksjon før noen voksne har snakket med rektor og/eller den aktuelle læreren. Når 15 åringene selv har tatt det opp med læreren så burde det ikke vært nødvendig med at foreldrene i tillegg skulle ta det opp. Jeg vet iverfall at jeg selv hadde vurdert å anmelde det om jeg var en elev i tilsvarende situasjon. Det har nok mye med at vi hadde en rektor som støttet lærere som holdt elevene inne under en brannalarm, stikk mot all fornuft og instrukser. (Argument: Jo, det var synd om noen brant inne, men det hadde vært så mye tull med at alarmen ble utløst uten grunn at de kunne ikke slippe oss ut i tide og utide ) Men som en prinsippsak hadde jeg absolutt vurdert det, men det må ses i forhold til om det vil gjøre vondt verre i form av dårlig stemmning og hevnreaksjoner fra læreren osv.
lucy_in_the_sky Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Vi hadde en mannlig gymlærer siste året på barneskolen som kom inn i både garderoben og dusjen for å sjekke at vi dusjet (var visst påbudt før, det..) og for å skynde på oss når vi skiftet. Veldig ubehagelig, er jo en veldig sårbar alder helt i begynnelsen av puberteten.. Resultatet ble at vi snek/løy oss unna dusjen (selv om vi i utgangspunktet jo ville dusje), og alle jentene stod i kø for å skifte inne på et ene toalettet vi hadde i garderoben.. Tok jo en evighet. Vi skjønte jo på en måte at dette var galt, alle synes jo det var veldig ubehagelig, men samtidig så gjorde han det jo med den største selvfølgelighet, selv om vi tydelig viste at vi ikke likte det. De andre lærerne på skolen visste nok om det også. Så da var det vel sånn det skulle være da? Men heldigvis var det til slutt en som fortalte det til foreldrene sine, og da ble de slutt på det.. Så for å svare på spm til ts; nei, dette er ikke lov! Snakk med rektor. Er helt sikkert flere enn din sønn som synes det er ubehagelig!
Årets gjøk Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Veldig mange her som påstår at dette ikke er lov. Er dere sikre på det? Det hadde vært fint om noen av dere gadd å finne en link til en kilde som bekrefter dette. En god grunn til at lærere bør ha lov til å inspisere i garderoben, er mobbing. Gymgarderoben er et av de stedene hvor det foregår mest mobbing på skolen. Det er ikke måte på hvor mye kjeft skoleverket får fordi de ikke oppdager og forhindrer mobbing. Hvis lærerne ikke har lov til å gå inn i gymgarderoben, hvordan skal mobbingen som foregår der oppdages da?
lucy_in_the_sky Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Veldig mange her som påstår at dette ikke er lov. Er dere sikre på det? Det hadde vært fint om noen av dere gadd å finne en link til en kilde som bekrefter dette. En god grunn til at lærere bør ha lov til å inspisere i garderoben, er mobbing. Gymgarderoben er et av de stedene hvor det foregår mest mobbing på skolen. Det er ikke måte på hvor mye kjeft skoleverket får fordi de ikke oppdager og forhindrer mobbing. Hvis lærerne ikke har lov til å gå inn i gymgarderoben, hvordan skal mobbingen som foregår der oppdages da? Seriøst? Da sender man i hvert fall inn en kvinnelig lærer i jentegarderoben, og en mannlig lærer i guttegarderoben!
Gjest Liss Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 Skolen bør sørge for å ha gymlærer og assistenter av begge kjønn, mener jeg. Alle gymlærer jeg har vært borti har vært menn, men skolen har alltid sørget for å ha kvinnelige assistenter i tillegg, som b.l.a. satt i garderoben mens jentene dusjet og skiftet.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #15 Skrevet 18. november 2008 Skolen bør sørge for å ha gymlærer og assistenter av begge kjønn, mener jeg. Alle gymlærer jeg har vært borti har vært menn, men skolen har alltid sørget for å ha kvinnelige assistenter i tillegg, som b.l.a. satt i garderoben mens jentene dusjet og skiftet. For skolene har jo så mange ressurser fra før.... Ellers synes jeg det er en overreaksjon å anmelde eller gå rett til rektor. En prat med den aktuelle læreren der man spør om det er tilfelle og om en begrunnelse er første skritt, mener jeg. En god dialog mellom skole og hjem bør ikke undervurderes.
Årets gjøk Skrevet 18. november 2008 #16 Skrevet 18. november 2008 Seriøst? Da sender man i hvert fall inn en kvinnelig lærer i jentegarderoben, og en mannlig lærer i guttegarderoben! Selvfølgelig er det best å gjøre det slik du sier. Men med de ressursene skolen har i dag kommer nok ikke dette høyest på prioriteringslista.
lucy_in_the_sky Skrevet 18. november 2008 #17 Skrevet 18. november 2008 Selvfølgelig er det best å gjøre det slik du sier. Men med de ressursene skolen har i dag kommer nok ikke dette høyest på prioriteringslista. Så du mener det er greit at voksne menn går inn i dusjen til tenåringsjenter (jmf mitt eksempel)? Selvfølgelig er det ikke det! Om det skal forhindre aldri så mye mobbing..
Gjest Liss Skrevet 18. november 2008 #18 Skrevet 18. november 2008 For skolene har jo så mange ressurser fra før.... Det koster da ikke mer å ansette en kvinne enn enn det koster å ansette en mann... Og uansett bør jo jevn kjønnsfordeling blant lærere være noenlunde prioritert.
Årets gjøk Skrevet 18. november 2008 #19 Skrevet 18. november 2008 Så du mener det er greit at voksne menn går inn i dusjen til tenåringsjenter (jmf mitt eksempel)? Selvfølgelig er det ikke det! Om det skal forhindre aldri så mye mobbing.. Kommentaren min var ikke rettet mot din historie. Jeg synes ikke det er greit om læreren går inn i dusjen, nei. Men at han/hun stikker hodet inn i garderoben der de fleste er delvis påkledd, eller har et håndkle rundt seg, ser jeg ikke som noe stort problem. Det koster da ikke mer å ansette en kvinne enn enn det koster å ansette en mann... Og uansett bør jo jevn kjønnsfordeling blant lærere være noenlunde prioritert. Men det koster mer å ansette to gymlærere enn én. Hvis man må kjøpe en lærer fri fra annen undervisning for å holde vakt i gymgarderoben, blir det ganske mange kroner i løpet av et år.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #20 Skrevet 18. november 2008 Det koster da ikke mer å ansette en kvinne enn enn det koster å ansette en mann... Og uansett bør jo jevn kjønnsfordeling blant lærere være noenlunde prioritert. Det koster mer å ha to lærere (evt. en lærer og en assistent) i gymtimene enn én.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå