Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, vet ikke om dette er rett plass å poste dette men prøver lell..Nå er orkideen min avblomstra, skal jeg klippe ned greina? Og i tilfelle hvor langt ned? Takk for svar :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klipper aldri av noen grein.. mulig man skal gjøre det men.. mine 2 har blomstret flere ganger de, selv om jeg ikke klipper ned noen greiner..

Gjest blomsterfia
Skrevet

Hvis greina blir brun, skal den klippes av over 3. ell 4. ledd.....

hvis den ikke blir brun, kan den bare stå sånn!

Skrevet

Mine har etter to blomstringer blitt brun hele veien, men har fine grønne blader, er de død nå eller? :fnise:

Skrevet

Tuusen takk for svar, er bare sååå kry av at den blomstra :ler:

Skrevet

Så lenge bladene er grønne så er der håp! Ikke klipp ned noen stengler så sant de ikke visner da :)

Skrevet

Riktig det Nemesis sier. Funker også å sette dem litt "mørkt" i noen måneder før man tar dem fram i lyset igjen, men det er egentlig bare styr, så bare la dem stå, og vann som vanlig. :)

Skrevet

Slenger på et spørsmål her jeg: orkideer (phalaenopsis) får jo stadig nye blader, og etterhvert ser det ikke særlig pent ut med en hel stabel med blader. Bestemora mi har til og med en orkide som har tippet ut av potta pga alle bladene som har vokst litt skjevt ut. Hva gjør dere med dette, går det an å kvitte seg med noen av bladene?

Skrevet

Er det håp for en orkide som kun har blomstret en gang og det var for 2 år siden ca? Noen som vet?

Skrevet

Jeg har klippet ned brun stilk, og satt dem på et kaldt vaskerom, og "glemt" dem, de har bare fått litt intensiv skylling av røttene noen dager når bladene blir slappe. De kommer igjen, plutselig er det en stilk som vokser fort. Nå venter jeg på at den ene skal blomstre igjen, maaange knopper og et par små greiner på stilken. Fått tilbake hedersplassen i stua.

Skrevet

Da fyker orkideen min inn på et kaldt mørkt rom så fort julestjernene er i hus. Dvs i ettermiddag eller no ;)

Skrevet
Da fyker orkideen min inn på et kaldt mørkt rom så fort julestjernene er i hus. Dvs i ettermiddag eller no ;)

ikke sett den mørkt, litt kjøligere bare,klipp vekk bare det brune. vannes litt mindre, aldrig stå i vann. en porsjon tålmodighet. lykke til. hilsen gartneren.

• 2 uker senere...
Skrevet

orkideer skal ha lys, ikke mørke. derfor skal den også stå i gjennomsktig potte!

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har to orkideer, den ene blomstrer fint og har blomstret i maaange måneder nå :) Den andre mistet blomstene sine i fjor sommer, mulig det var for varmt. Men den har ikke kommet igjen :( Den har fine, friske blader og det har kommet nye røtter, men det er ingen tegn til ny stilk. Jeg tror jeg klippet av den avblomstrede stilken helt ned før den hadde visnet, noe jeg skjønner kanskje var et feiltak... Er det ingen håp for at det skal komme nye stilker nå?

Vil så gjerne klare å få den til å blomstre igjen!

Skrevet

Mine innlegg. :)

Jeg har også to orkideer som jeg ønsker skal ha det så best som mulig. Den ene er i full blomst i vinduskarmen der morgensolen kommer, og den andre har jeg, i likhet med deg Twinkle, klippet ned begge stilkene på. Har satt den på annen plass i stua, og den trives der. Bladene er fortsatt friske, og nye blader kommer, men er ikke tegn på nye stilk. Krysser fingrene for at det kommer ny stilk.

Jeg kommer nok ikke til å klippe ned den som nå er i blomst, når den er avblomstret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...