Gjest Lønnstaker Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Hei, jeg jobber deltid og vil i løpet av 2009 tjene ca. 180.000,- og har et studielån på 62.000,- Har til idag trukket 36% skatt, noe jeg synes virker som et veldig høyt tall, da inntekten min er såpass lav. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Med mindre du er selvstendig næringsdrivende kan du nok regne med å få igjen på skatten. Har du oppgitt til likningskontoret hvor mye du antok du ville tjene?
Gjest Ansjoni Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Jeg syns det hørtes veldig høyt ut ja. En enkel skatteberegning viser at du skal betale ca 20% skatt, uten å ta høyde for evt fradrag. Virker som du kommer til å få igjen en pen sum på skatten.
Gjest Lønnstaker Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Hmmm....hvordan kan jeg få forandret dette da? Er litt dumt å betale så mye ekstra helt til selvangivelsen kommer. Koselig å få masse tilbake på skatten, men vil heller ha litt mer å rutte med hver mnd
Gjest Ansjoni Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Det er jo ikke så lenge igjen av inntektsåret 2008 da, bare en måned. Spørs om det er like greit å vente til 2009. Hvis du har fått like høy trekkprosent da, er det bare å søke om endret skattekort. Syns alikevel det er rart at du har fått så høy trekkprosent. Har du hatt flere arbeidsgivere, og levert ut flere skattekort? Det pleier ofte å være tabelltrekk på skattekortet til hovedarbeidsgiver, mens det er 36% på skattekortet til biarbeidsgiver.
Gjest Lønnstaker Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Har vært i fast deltid siden januar 2008. Året før gikk jeg på skole og hadde noen strøjobber....Men om jeg ikke gjøre endringen nå, vil jeg ikke bare få det samme skattekortet i januar 2009? Om jeg gjøre endringen nå, vil jeg ikke få den "nye" skatten fra neste år?
Gjest Lønnstaker Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Jeg syns det hørtes veldig høyt ut ja. En enkel skatteberegning viser at du skal betale ca 20% skatt, uten å ta høyde for evt fradrag. Virker som du kommer til å få igjen en pen sum på skatten. Hvordan regnet du ut det?
Gjest Ansjoni Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Hvordan regnet du ut det? Brukte den her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvb...;epslanguage=NO
Gjest Lønnstaker Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Hmm...dette skjønte jeg ikke. Jeg er gift da, så måtte legge inn hans inntekt også...så ble det røde tall med minus foran nederst?
Gjest Lønnstaker Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Ehm...oki...måtte legge inn skatten ja... Har jeg liksom 30.000,- tilgode på skatten???? Om det er riktig hurra...men...30.000?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå