fløtepia Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 (endret) Jeg skal lage mat til noen venner, og har kjøpt in sånn stor flatbiff som man må skjære selv. hvordan tilbreder jeg den for å få best mulig smak og konsistens på kjøttet? og hvilket krydder/marinade? saftig og godt.. mmm blir det bra å steke stykkene i stekeovnen? er det forresten godt å steke i sesamolje? ellers så tenker jeg på hjemmelagde fløtegratinerte poteter og smørdamede grønnsaker og litt salat og bernesaus. Endret 18. november 2008 av fløtepia
Gjest Ludovie Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 (endret) Flatbiff egner seg nok ikke som biff, den er ikke mør nok til det. Jeg ville laget roastbiff. Se f.eks. her hvordan det gjøres. Tillegg: Sesamolje kan ikke brukes til steking. Det brukes som smakstilsetning eller krydder. Endret 18. november 2008 av Ludovie
fløtepia Skrevet 18. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2008 trodde falatbiff var biff jeg så jeg kan ikke skjære det opp som biff og tilbrede det som det? hvorfor egner det seg ikke? takk for linken
Gjest Ludovie Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 trodde falatbiff var biff jeg så jeg kan ikke skjære det opp som biff og tilbrede det som det? hvorfor egner det seg ikke? takk for linken Navnet er kanskje litt misvisende, ja. Biff av flatbiff blir som en skosåle uansett hva man gjør, det er nemlig et ganske seigt kjøttstykke. Bare møre stykker som ytrefilet, indrefilet og entrecôte egner seg til biff. Flatbiff blir imidlertid mørt og godt hvis det får lang steke-/koketid, enten ved at man lager roastbiff eller oksestek, eller ved å skjære det i terninger og bruke det i gryter som skal koke lenge.
Alvelin Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Hei. Det er som Ludovie sier, du kan ikke lage biffer av flatbiff... Men du kan gjøre følgende; Krydre kjøttstykket med salt og pepper eller legg det i marinade su kjøper på butikken følg instruksjonene på pakka. Bruk varm stekepanne og meierismør. La smøret bli nøttebrunt og stek kjøttet på alle sider. Kjøp et steiketermometer! Det er din aller beste venn!!! Legg skjøttstykket i ovnen i en ildfast form og sett ovnen på 80 grader. La kjøttet steke til du har en kjernetemperatur på 65 grader. (da er det ganske rosa, men ikke blodig) Dette vil ta laaang tid, men du får et nyydelig mørt kjøttstykke til slutt. Server med f.eks. fløtegratinerte poteter, peppersaus og wokede grønnsaker.
fløtepia Skrevet 18. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2008 Hei. Det er som Ludovie sier, du kan ikke lage biffer av flatbiff... Men du kan gjøre følgende; Krydre kjøttstykket med salt og pepper eller legg det i marinade su kjøper på butikken følg instruksjonene på pakka. Bruk varm stekepanne og meierismør. La smøret bli nøttebrunt og stek kjøttet på alle sider. Kjøp et steiketermometer! Det er din aller beste venn!!! Legg skjøttstykket i ovnen i en ildfast form og sett ovnen på 80 grader. La kjøttet steke til du har en kjernetemperatur på 65 grader. (da er det ganske rosa, men ikke blodig) Dette vil ta laaang tid, men du får et nyydelig mørt kjøttstykke til slutt. Server med f.eks. fløtegratinerte poteter, peppersaus og wokede grønnsaker. suupert, tusen takk :D :D :D
fløtepia Skrevet 22. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. november 2008 ja, det ble helt nydeligt faktisk! myyye bedre enn forventet =P jeg skar kjøttet i biff stykker, og stekte de litt på pannen før jeg satte dem i ovnen i ca en halvtime. brukte sesamojle som marinade (var det eneste jeg hadde) og salt og pepper. kjøttet ble ikke som en skosåle i det hele tatt, men rett og slett perfekt ^^
janne84 Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 så flott da!! har kjøpt flatbiff jeg og, trodde det var biff jeg, men da gjør jeg bare det samme som deg Hvor mange grader hadde du på ovnen da?
fløtepia Skrevet 23. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2008 jeg hadde ovnen på fullt, men min ovn er ikke helt i tipp topp stand =P men du kan jo prøve å steke et stykke før du steker det du skal servere så finner du ut hvor mange grader du må ha på ha dem i midten av stekeovnen. jeg brukte ildfast form til å steke dem i, og hadde en del olje i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå