Gå til innhold

Vikeplikt


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Har hatt en lengre diskusjon med sambo nå, og vi blir ikke enig.

Hvordan er vikepliktsreglene i forhold til buss som skal kjøre ut fra en busslomme?

Hvis bussen begynner å blinke før jeg har begynt å kjøre forbi så skal jeg selvsagt stoppe og slippe bussen frem. Så langt er vi enig.

Men hva hvis jeg allerede er på siden av bussen og ser at bussen tar på blinklyset. Skal jeg da stoppe og slippe bussen forran meg, eller skal jeg kjøre videre?

Sitasjonen som utløste diskusjonen var som følger:

vi var ute og kjørte og holdt på å kjøre forbi en buss. Da vi hadde kjørt forbi 2/3 av bussen (jeg var altså nesten helt fremme ved vinduet til sjåføren) så blinker bussen og legger seg ut med en gang. Jeg klarer å stoppe i tide for å hindre en kollisjon, men blir irritert på bussen.

Sambo mener at det er jeg som hadde fått feilen hvis jeg hadde fortsatt å kjøre, altså at jeg ikke hadde overholdt vikeplikten min. Jeg på min side mener at når jeg allerede er på siden av bussen i det han begynner å blinke så får jeg kjøre forbi og så er det bilen bak meg som skal vike. Hvertfall når jeg er mer enn halvveis forbi bussen i det den begynner å blinke.

Noen som vet hva som er riktig? Er endel år siden førerkort-boken ble kastet for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TittTitt

Har ikke lest hele innlegget, men vis det er 60 sone, da har du vikepplikt fr bussen, og vis det er under 60 sonen, da har bussen vikeplikt for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 60-sone eller lavere har du ikke vikeplikt hvis det er umulig for deg å stoppe og slippe inn bussen etter at sjåføren har satt på blinklyset. Hvis du er nødt til å skifte til motgående kjørefelt, regnes det også som "umulig". Så hvis du var 2/3 opp på siden av bussen, hadde du ikke vikeplikt.

Et annet spørsmål er hva forsikringsselskapet sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele innlegget, men vis det er 60 sone, da har du vikepplikt fr bussen, og vis det er under 60 sonen, da har bussen vikeplikt for deg..

Nei, motsatt: Hvis det er over 60-sone har bussen vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Dette er det som står i reglementet om det. Det er klart at når trådstarter var nesten forbi bussen, så skapar bussjåføren ein farlig situasjon, sidan han ikkje begynte å blinke før han heiv seg ut i veien..

På den andre sida er det viktig, og vi har plikt til, å sakke ned farten når vi ser en buss stå i busslomme, for blinka den seg ut, så skal vi sleppe den framfor oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke lært under øvelseskjøringen at det er NETTOPP grunnen til at man SKAL kjøre SAKTE når man passerer en buss som kan blinke ut når som helst? GUD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke lært under øvelseskjøringen at det er NETTOPP grunnen til at man SKAL kjøre SAKTE når man passerer en buss som kan blinke ut når som helst? GUD!

Nei, jeg lærte at det var fordi det kunne komme folk (les: barn) springende ut foran bussen. Da jeg tok lappen trodde man bussjåførene kunne reglene, og blinket ut før de begynte å kjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Dette er det som står i reglementet om det. Det er klart at når trådstarter var nesten forbi bussen, så skapar bussjåføren ein farlig situasjon, sidan han ikkje begynte å blinke før han heiv seg ut i veien..

På den andre sida er det viktig, og vi har plikt til, å sakke ned farten når vi ser en buss stå i busslomme, for blinka den seg ut, så skal vi sleppe den framfor oss.

Har dere ikke lært under øvelseskjøringen at det er NETTOPP grunnen til at man SKAL kjøre SAKTE når man passerer en buss som kan blinke ut når som helst? GUD!

Det har da ikke noe med saken å gjøre. Guuuud :kjefte:

Selvsagt sakket jeg farten, og som nevnt i startinnlegget så stoppet jeg jo uten problemer.

Det jeg lurte på hva om jeg strengt tatt hadde vikeplikt når jeg er helt oppe på siden av bussen. Jeg lurte rett og slett på når vikeplikten opphører. Når jeg ikke enda har begynt å kjøre forbi bussen har jeg viktplikt og i det jeg er forbi bussen har vikeplikten opphørt. Men hva med midt i mellom? Satt på spissen, hva om f.eks. halve bilen min er forbi bussen, har jeg da fortsatt vikeplikt? Kan bussen alltid sette på blinklyset og legge seg direkte ut uansett?

I mitt tilfelle satt bussen på blinklyset så og si samtidig med at han la seg ut. Det kan jo knapt nok kalles et varsel.

Så hvis du var 2/3 opp på siden av bussen, hadde du ikke vikeplikt.

Et annet spørsmål er hva forsikringsselskapet sier :)

Hm ja. Det spørs jo hvor mye det hjelper da å evt. ha loven på sin side hvis ikke forsikringsselskapet er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: det var forresten ikke meningen å sitere red headed girl sitt innlegg. Det var kjefte-gjesten jeg ville kommentere innlegget til.

Ditt innlegg var fornuftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hm ja. Det spørs jo hvor mye det hjelper da å evt. ha loven på sin side hvis ikke forsikringsselskapet er enig.

Å ha loven på sin side er vel alfa omega? Eller trenger ikke forsikringsselskapa forholde seg til de? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha loven på sin side er vel alfa omega? Eller trenger ikke forsikringsselskapa forholde seg til de? ;)

Joda, men hvis sjåførene ikke er enige om hendelsesforløpet, er sjansen stor for at forsikringsselskapet legger til grunn det som er billigst for dem.

Bussjåfør: "Jeg blinket i god tid, og den andre hadde rikelig tid til å stoppe"

Bilsjåfør: "Jeg var oppe på siden av bussen da den vrengte ut samtidig som han/hun satte på blinklyset"

Vitner: "Jeg merket ikke noe før det smalt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke lært under øvelseskjøringen at det er NETTOPP grunnen til at man SKAL kjøre SAKTE når man passerer en buss som kan blinke ut når som helst? GUD!

Du burde kanskje sjekke fakta før du begynner å skrive med STORE BOKSTAVER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nei:

Dette er tydeligvis en vanlig oppfatning av hvordan slike saker håndteres i forsikringsselskapene.

Til info så vil det alltid være slik at forsikringstakers selskap er interessert i å slippe ansvar.

Selskapet fungerer som forsikringstakers "advokat" - de argumenterer som best for at de skal slippe regningen (og at du som fører skal slippe ansvaret).

I en situasjon som den nevnte vil det være avgjørende hvor langt frem TS har kommet. Dersom det blir påstand mot påstand vil det være den som har vikeplikt som må sannsynliggjøre sin påstand.

Problemet er at hvis bussjåføren har rett, så hadde bilen vikeplikt, og hvis bilsjåføren har rett, så hadde bussen vikeplikt (i henhold til regelen om skifte av fil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitasjonen som utløste diskusjonen var som følger:

vi var ute og kjørte og holdt på å kjøre forbi en buss. Da vi hadde kjørt forbi 2/3 av bussen (jeg var altså nesten helt fremme ved vinduet til sjåføren) så blinker bussen og legger seg ut med en gang. Jeg klarer å stoppe i tide for å hindre en kollisjon, men blir irritert på bussen.

Kan du stoppe, så skal du stoppe.

Du må være på alerten (vurder bremseberedskap) når du passerer en buss på en holdeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Til info så vil det alltid være slik at forsikringstakers selskap er interessert i å slippe ansvar.

Selskapet fungerer som forsikringstakers "advokat" - de argumenterer som best for at de skal slippe regningen (og at du som fører skal slippe ansvaret).

I en situasjon som den nevnte vil det være avgjørende hvor langt frem TS har kommet. Dersom det blir påstand mot påstand vil det være den som har vikeplikt som må sannsynliggjøre sin påstand.

Videre vil skadeomfanget og bremsespor si sitt i forhold til skyldspørsmålet. Treffer bussen foran på din bil, er du som er skyld i ulykken fordi du ikke holdt vikeplikten. Treffer bussen bak på din bil er bussen skyld i ulykken, jamfør regler om påkjørsel bakfra. Det er også grunnen til at det er viktig å holde avstand til kjøretøy som befinner seg foran. Videre skal en kunne bremse til full stopp på strekningen en ser foran seg, noe som er viktig å ta hensyn til ved svinger og forbikjøring av busser.

Vikeplikt og forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Treffer bussen foran på din bil, er du som er skyld i ulykken fordi du ikke holdt vikeplikten...

Dette kan ikke være rett hvis bussen svinger rett ut samtidig som han setter på blinklyset mens du er i ferd med å kjøre forbi. Du har jo ikke sjans til å vike i det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte opp nylig, og spurte kjørelærer om nettopp dette en gang. Han sa man alltid skal vike (eller stoppe) for bussen som man ser blinke ut, også når man er oppe på siden av bussen. Og i ditt tilfelle så du jo blinkingen og kunne stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt opp t.o.m 60-sonen.

Vikeplikten innebærer ikke at du stoppe, men du skal ikke hindre eller forstyrre den eller de du har vikeplikt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...