Charmie Skrevet 16. juni 2003 #1 Del Skrevet 16. juni 2003 Vi lurer på å kjøpe ny bil og har hørt at det er greit å importere ny bil fra Danmark, bare bestille den en vil ha og så setter de den på båten og vi kan hente den på kaia i Oslo, og spare flere ti-talls tusen kroner Noen som har erfaringer? Evt. vet hvilke forhandlere som er grie og hvem en skal skygge unna, eventuelt andre feller/tips?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 17. juni 2003 #2 Del Skrevet 17. juni 2003 Hvilken bil har dere tenkt på da? Har ingen personlig erfaring med akkurat Danmark, men har hentet brukt fra USA, Tyskland, Belgia - og vurderer idag å hente fra Sverige, kanskje ny. Men egentlig så sverger jeg til norsk kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas Skrevet 17. juni 2003 #3 Del Skrevet 17. juni 2003 Toyota er billig å importere fra Danmark fordi den danske hovedimportøren tar bilene enn til lavere pris enn de norske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas Skrevet 17. juni 2003 #4 Del Skrevet 17. juni 2003 Står en del om dette på dinside.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmie Skrevet 17. juni 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 17. juni 2003 Lurer på VW Sharan - må ha stooor bil p.g.a. stor hund og snart behov for barnevogn... Gubben får helt hetta av Caravelle o.l.... :blunke: Undersøkte litt på nettet i går, ser ut som om Sharan er svært dyr i Danmark, faktisk dyrere enn in Norge, mens den i Tyskland bare koster 30.000 Euro (ca. 250.000 kr) - men, hvordan er det å importere nybil fra Tyskland? Har bare hørt om bruktimport og det virker litt suspekt med at en har hørt om tilbakestilte km-stand... Ender nok opp med dyr norskkjøpt bil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 18. juni 2003 #6 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg vet ærlig talt ikke om jeg ville hentet en bil ny i Tyskland, mye pga garantier etc. Du har i mange tilfeller rett på merkegarantier, uansett hvor i europa du bor - men alikevel så kan man oppleve slett service fra merkeforhandlere/verksted her i Norge, når man skal ha hjelp med sin egen importerte bil. Et godt eksempel på dette er Frydenbø her i Bergen. Mitt favorittland i lang tid har hittil vært Sverige, men nå når kronekursene er litt anderledes så er det vel egentlig ikke så mye å hente på dette? Sånn helt på tampen, så anbefaler jeg at du heller finner en annen bil i den klassen du nevner. VW Sharan lider av mye merkelige mangler, til og med Ford sitt alternativ - som fra plattform til tak er dønn samme bilen - har mindre feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2003 #7 Del Skrevet 19. juni 2003 Tror nok det blir norskkjøpt bil, men vi har undersøkt med NAF, og etter at de innførte 3 års garanti har VW generelt blitt bedre, så jeg tror ikke kvalitetsforskjellen i forhold til Galaxy er så store for den siste modellen. Fordelen med Sharan er at den har integrerte barneseter og at den holder seg MYE bedre i pris enn både Galaxy og Alhambra. Når en ser statistikker kommer ALLE bilene i denne klassen forholdsvis dårlig ut når det gjelder driftssikkerhet, men med 3 års garanti og mobilitetsgaranti fra leverandøren regner vi med å få hjelp hvis det skjer noe. Vi har ikke noe valg, en "vanlig" stasjonsvogn blir for liten - den er egentlig nesten for liten allerede hvis vi skal bort en helg (og det er vi ganske ofte). Charmie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2003 #8 Del Skrevet 19. juni 2003 Det gjelder ikke "vanlige" feil, bare. Nyere biler produseres med feil du ikke ville drømme om, i mange tilfeller. Det er snakk om direkte konstruksjonsproblemer og dårlig sammensettning. Du merker det ikke før det virkelig gjelder, eller når bilen begynner bli noen år. Min onkel driver VW/Audi/Skoda-verksted, han sluttet salget fordi hver eneste bil han fikk inn etter 98 ca, hadde alvorlige feil og mangler som ikke ble reklamert eller bemerket. Audi er spesielt utsatt her, men også VW har sine "spare penger"-punkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2003 #9 Del Skrevet 19. juni 2003 Vet at den gamle Sharan-modellen kom ganske dårlig ut i kollisjonstester, men den nye (etter 2001) kommer mye bedre ut. - eller tenkte siste Gjest på noe annet?? Men, det er jo ganske håpløst at alle store familiebiler kommer relativt dårlig ut... Er det noen som er bedre? Peugeot 807? Chrysler Voyager har jo både dårlig kollisjonssikkerhet og driftssikkerhet, samtidig som den er jæ***a dyr... Syns det er vannvittig vanskelig - dette blir jo mer en bil-diskusjon, emn det er greit for meg! Vi trenger STOR bil, som fortrinnsvis har både god kollisjonssikkerhet og driftssikkerhet- men finnes det??? Heldigvis har vi forholdsvis romslig økonomi, så vi kan klare 400.000 uten at det blir "svelt-i-hel" (vi planlegger altså å kjøpe ny bil) Men vi skal flytte til et lite sted, og det er et ikke uvesentlig poeng at vi ikke skal behøve å dra 170 km for å få bilen til merkeverksted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2003 #10 Del Skrevet 20. juni 2003 Vi importerte ny bil fra Danmark, en Alfa Romeo. HAr ikke hatt noen problemer. På forhånd undersøkte vi med Alfa Norge om e tako "ansvaret" for garantien i Norge (slik at vi ikke måtte sende den til Danmark på service). Ikke noe problem! Danmark gav imidlertid bare 1 års garanti, mens Norge gav 3 år. Det ordnet vi med å tegne utvidet garanti etter 1 år hos et forma på Lysaker. Nå har vi 4 års garanti. Og for de tre ekstra årene betalte vi ca 8000,-. Totalt (inkl utvidet forsikring) sparte vi ca 50 000,- på å hente bilen ny i Danmark. På Tollvesenet sine sider kan du lese mye om import av bil. Der finner du også et skjema hvor du kan beregne nøyaktig hva avgiftene i Norge blir etc (avhenger av vekt og motorvolum etc på bilen). Vi tok kontakt med ulike forhandlere i Danmark før vi bestilte. Det var ikke alle som ville eksportere biler til Norge, men blandt de som ville, så sammenlignet vi priser etc. Når vi hadde bestemt oss, bestilte vi bilen og avtalte hentedato. Leverandøren i Danmark ordnet alt som fantes av papirer, prøveskilter etc. Viktig: sjekk prisene . Men sjekk også garantien og om Norsk importør/leverandør tar ansvaret for garanti evt reklamasjon. Mener å ha lest at en Toyotaforhandler i Norge nektet å gi garanti for en bil som var kjøpt utenlands. Da er det godt om en vet at leverandøren gjør det! Les ellers info på dinside.no og aftenposten.no. SIstnevnte står det mye om import fra Sverige. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 21. juni 2003 #11 Del Skrevet 21. juni 2003 Vet at den gamle Sharan-modellen kom ganske dårlig ut i kollisjonstester, men den nye (etter 2001) kommer mye bedre ut. - eller tenkte siste Gjest på noe annet?? Men, det er jo ganske håpløst at alle store familiebiler kommer relativt dårlig ut... Er det noen som er bedre? Peugeot 807? Chrysler Voyager har jo både dårlig kollisjonssikkerhet og driftssikkerhet, samtidig som den er jæ***a dyr... Syns det er vannvittig vanskelig - dette blir jo mer en bil-diskusjon, emn det er greit for meg! Vi trenger STOR bil, som fortrinnsvis har både god kollisjonssikkerhet og driftssikkerhet- men finnes det??? Heldigvis har vi forholdsvis romslig økonomi, så vi kan klare 400.000 uten at det blir "svelt-i-hel" (vi planlegger altså å kjøpe ny bil) Men vi skal flytte til et lite sted, og det er et ikke uvesentlig poeng at vi ikke skal behøve å dra 170 km for å få bilen til merkeverksted. Siste generasjon Chrysler er helt forferdelig idiotisk bygget, med tanke på at den ennå driver med en pinglete registerreim istedetfor kjede. Disse ryker støtt og stadig, spesielt hvis du bruker bilen mye og hardt. Får du derimot tak i en ekte USA-bygget med bensinmotor, da har du en uslitelig Voyager. helt annen kvalitet på dem kontra de som bygges i Østerike for det Europeiske markedet. Kollisjonstestene fra EURCAP (og lignende syndere) velger jeg å høre lite på, siden de beviselig har drevet med fusk og fanteri (tenker spesielt på VW Caravelle i 94, bad bad bad. Bilen scorte høyt, men har i virkelige ulykker vist seg å være helt vanvittig dårlig sikret, spesielt i forankringen av motor/gearkasse.) Skulle jeg selv velge en bil i denne klassen, så måtte det blitt Renault Espace, den har utrolig nok et spenstig design også - uvanlig i denne klassen. Forutsatt at motoren begynner holde seg over hva man har erfart av franske motorer, så tror jeg dette er en meget god bil. Honda Odyssey er visstnok en vinner, men jeg har ingen anelse hva denne koster. Jeg vet ikke om Toyota Sienna er på markedet i Euorpa ennå, men ut ifra tester fra blant annet amerikanske Car & Driver, så virker det å være et særdeles godt konstruert sjarmtroll. Toyota bruker å henge godt sammen i sammenføringer, sveis og skruer. Jeg ville personlig holdt meg langt unna Sharan og Peugeot. Honda HRV er også på fy-listen min, om du vurderer en SUV. En annen ting. Når jeg har kjøpt bil i Sverige, så har jeg tjent på å få bilen levert på grensen. Slik slapp jeg betale moms på frakt av bil etc. Må jo bli det samme om du får den levert nærmest mulig fra Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ingrid_* Skrevet 14. juli 2008 #12 Del Skrevet 14. juli 2008 Har lest innlegget over, og har følgende spørsmål: Jeg har bodd i sverige i 4 år, kan jeg få noen goder iforhold til det? Er norsk statsborger. Jeg tenkte bare å kjøpe bil for å tjene på det, er det stor risk på det?? Hvor finner jeg mer info om området, jeg er nemlig HELT grønn.. Setter pris på tips og svar:) By the way .. det er en BMW X5 jeg har mest lyst å importere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Reidar_* Skrevet 6. september 2008 #13 Del Skrevet 6. september 2008 Gå inn på www.kbbiler.dk Der finner du oversikt over alle Toyotamodeller, pris uten avgift i Danmark og beregning av mva + avgift med prisliste i norske krner. Du kan legge inn kronekursen selv. Jeg har selv kjøpt en Yaris og senere en Corolla - sparte drøyt 35000 begge ganger. Det er enkelt å registrere - det hele tar en halv dag. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå