Fakse Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jeg ønsker meg et repertoar av "nød-oppskrifter", i alle fall 3-4 forskjellige, som skal tilfredstille følgende kriterier: 1. Alle ingredienser må være langtidsholdbare. Enten i kjøkkenskapet eller kjøleskapet. 2. Om noe skal oppbevares i fryser må det kunne tines lynkjappt. 3. Det skal være relativt kjappt å lage (jeg ser ikke for meg mer enn en halvtime). 4. Måltidet må inneholde både proteiner og grønnsaker i noen form. Pasta med ketshup holder ikke altså . Tar dere utfordringen?
onyx Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 En klassiker her i huset er pasta med en saus av boksetomat, løk, hvitløk, gulrot (eller hva som har overlevd i kjøleskapet) og salami. Jeg bare surrer slamibiter og grønnsaker i en panne, har over tomater og krydder og lar det koke mens pastaen står på. Fennikel er veldig godt i denne sausen forresten. Ellers er tomat og linsesuppe greit å lage av det man har i kjøleskapet og skap. Grei å fryse er den også. Forresten, jeg lager ofte ris og linser når jeg lager indisk mat. Løk og hvitløk surres med garam masala i olje, tilsett ca halvt om halvt med ris og linser og bland godt med løk og krydder. Tilsett vann og kok til ferdig. Jeg bruker brun ris, så det tar jo ekstra tid, men hvit ris er sikkert også greit. Jeg spiser ofte resten til lunsj med tomat og stekt egg ved siden av.
Brunhilde Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Karbonadedeig som fryses flatt (putt i plastpose og klem veldig tynn) tiner fort, så det er greit å ha i hus. Laksefilet (kan tilberedes frossen) er et must. Forskjellige typer grønnsaker i frysen, jeg har alltid brokoolig, blomkål og stekegrønnsaker, samt en wokblanding eller to. Hermetiske tomater er greit, det samme er tomatpure. Begge deler holder en stund. Ris og pasta er vel i de fleste kjøleskap. Laks: Sett ovnen på 200 grader. Penle hvert laksestykke med en blanding av basilikumolje og hvitløk, litt salt og pepper og pakk hvert stykke i folie. Stekes midt i ovnen i 20-25 minutter. Mens laksen steker, kan du koke ris og varme grønnsaker. Rask og god hverdagsmiddag.
onyx Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Ok, jeg glemte safranpilaffen... Surr løk og hviløk blankt, ha i basmatiris, safran og vann/god kraft + krydder. På slutten av koketiden tilsetter jeg hakket tørket frukt og pitasjnøtter. Rester av kald kylling (fra frysen f.eks.) er kjempegodt å bare varme i risen.
Gjest Ludovie Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Jeg vil gjerne anbefale noe jeg har nevnt en god del ganger før. Hvis man har kyllingkraft og ferdigkokt kyllingkjøtt i fryseren er det utrolig mye man kan lage på kort tid, f.eks. - kyllingfrikassé - ulike typer kyllingsuppe - tomatsaus med kylling til pasta - andre pastaretter (mix & match) - kyllingomelett - taco-/fajita-/enchiladafyll osv. Omeletter er dessuten veldig raskt å lage, enten i panne eller i ovn. Og de kan jo fylles med alt mulig. En rask, enkel og sunn fiskerett: Surr grønnsaker som fennikel, selleri, løk, purre i olivenolje. Tilsett hvitvin og/eller pastis og la koke inn. Tilsett vann eller fiskekraft, la koke opp, og legg fiskefileter på toppen. Sett pannen inn i stekeovnen som på forhånd er oppvarmet til 180 grader, og la stå til fisken er ferdig. Safran er forresten også godt her. Tomater også.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Det går fort å tine kokte bønner, kikerter o.l. Det er et billigere alternativ enn boksevariantene, og i hvert fall her jeg bor får jeg mye et bedre utvalg når jeg bruker tørkede sorter. Er jo veldig lett å bruke i diverse supper med purre, rotgrønnsker, løk - eller couscous- og andre salater. Skulle tro du kan forhåndskoke byggryn også og fryse. Jeg lager også pastasaus omtrent som den onyx beskriver. Gulrøtter, løk og hvitløk er generelt veldig takknemlige og holdbare varer. Og hermetiske tomater selvsagt. I tillegg pleier jeg å ha kål, blomkål eller broccoli. Wok er en opplagt kjapp greie. Chili og ingefær har du i frysern og tiner kjapt. Egg holder seg lenge, så omeletter og alt annet som baserer seg på egg er bra. Supper er vel det jeg lager oftest, men hvis du kjøper fileter av diverse kjøtt og fisk er jo det også veldig raskt å tilberede. Har du mandelpoteter som tilbehør går dét fort også... Jeg synes det er greit at noen retter er raske å lage helt fra råvarene der og da, og at andre baserer seg på forarbeid jeg har gjort tidligere (kokt kraft, bønner, kylling/høne) og hentes fra frysern. Det er veldig sjelden jeg fryser ferdige middager dog, men det er kanskje fordi vi bare er to voksne og knapt noen tidsklemme...
Fakse Skrevet 18. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2008 Forresten, jeg lager ofte ris og linser når jeg lager indisk mat. Løk og hvitløk surres med garam masala i olje, tilsett ca halvt om halvt med ris og linser og bland godt med løk og krydder. Tilsett vann og kok til ferdig. Jeg bruker brun ris, så det tar jo ekstra tid, men hvit ris er sikkert også greit. Jeg spiser ofte resten til lunsj med tomat og stekt egg ved siden av. Hvilke linser bruker du, som ikke må koke i en evighet, og heller ikke ligge i bløt? *Linsenovise*
Fakse Skrevet 18. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. november 2008 Jeg synes det er greit at noen retter er raske å lage helt fra råvarene der og da, og at andre baserer seg på forarbeid jeg har gjort tidligere (kokt kraft, bønner, kylling/høne) og hentes fra frysern. Det er veldig sjelden jeg fryser ferdige middager dog, men det er kanskje fordi vi bare er to voksne og knapt noen tidsklemme... Jeg har en tikkende tidsklemme i magen, så det er derfor jeg tenker at det er lurt å være forberedt
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Hvilke linser bruker du, som ikke må koke i en evighet, og heller ikke ligge i bløt? *Linsenovise* Puy-linser trenger ikke koke så veldig lenge. Men de er vel mest til europeisk mat :klø: Jeg har heller ikke så mye erfaring med linser, men røde linser trenger heller ikke bløtlegges. Og dal, f eks chana dal tror jeg heller ikke er avhengig av bløtlegging (jeg har i hvert fall bare puttet i gryta og kokt og spist Veldig godt frest sammen med blant annet bukkehornkløverfrø og andre typiske curryingredienser, også tilsatt vann og spinat f eks).
onyx Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Hvilke linser bruker du, som ikke må koke i en evighet, og heller ikke ligge i bløt? *Linsenovise* Jeg bruker vanlige grønne linser, så har jeg noen røde splittede og Puy linser. Tror ikke noen av disse har over 30 min koketid og jeg bløtlegger aldri. Jeg bruker brun ris med linsene, men hvit ris har jo kortere koketid så der ville jeg kanskje latt linsene koke litt og tilsette risen etterhvert. Det er også lurt å vente med å salte til linsene har blitt møre.
Lilith Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Stekt ris! Kokt ris Frosne erter Mais på boks Soltørkede tomater Bacon Annet du liker og har i skapet Stek alt i panne, knekk et egg over hvis du har, og server med søt chilisaus.
Fakse Skrevet 18. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. november 2008 Her har jeg jammen mange flotte ideer å ta fatt i, skal sammenfatte og sette meg opp en meny med et utvalg nødretter, og skrive liste over det som alltid bør være i huset for å kunne lage disse
Gjest Marlo Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Ha krydder i skapet. Kyllingfilet/svinekjøtt i fryseren i små porsjoner - går lett å tine opp enten i et varmebad eller i mikroen. Ris holder seg lenge Så vet jeg ikke om dette er noe du tar med i beregning - men løk, hvitløk, purre - det er iallefall noe jeg alltid har i kylen. Kok ris, skjær kylling/svin i terninger/strimler, kutt opp råvarene i passe biter. Stek kjøttet sammen med råvarene, ha oppi ris og stek det godt. Krydre med krydder (chili, pepper, curry eller hva du måtte ha) Går fort og er veldig enkelt
Kara W Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Piroger av butterdeig: Ta butterdeig ut av fryseren, og la tine akkurat nok til at det går ann å kjevle ut (tar bare noen minutter) Kjevl dem ut til 2-3 ganger så stor. Fyll på med ost, skinke, grønnsaker og hva annet du måtte finne i kjøleskapet. Brett i to. Klem kantene godt sammen og prikk toppen med en gaffel. Stek ifølge pakken. Pai: Kjøp ferdigpaimix, den som bare skal blandes med vann. Trykk ut i en form (kakeform går bra om du ikke har egen paiform). På pakken står hvordan du lager fyll av egg, melk og hva enn kjøtt og grønnsaker du har lyst på. Ost er også veldig godt å ha i/på. Stek ifølge pakken. Tortilla-pizza: Bruk en tortilla som pizzabunn og sleng på litt tomatsaus, ost og hva enn annet. Putt i microen i ca 4 minutter. Den er fin når det er en unge som skal ha oppmerksomhet, da man kan bytte på å lage pizzaer og passe unge. Hver person spiser ca 2 stykker, men man kan jo bare lage en av gangen.
Fakse Skrevet 19. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 19. november 2008 Så vet jeg ikke om dette er noe du tar med i beregning - men løk, hvitløk, purre - det er iallefall noe jeg alltid har i kylen. Ja, vi har alltid løk, hvitløk, potet, gulrot osv i kjøleskapet, det holder seg jo så lenge at det ikke er noe problem å få brukt det man har før det blir ødelagt Som regel har jeg også grønne erter, spinat og lapskausblanding i fryseren til bruk i div. supper og liknende. Det jeg savner mest er egentlig noe lantidsholdbart som fungerer "i stede for" salat, som er vi har ved siden av veldig mange middager. Synes liksom ikke en middag er fullverdig uten friske grønnsaker, men raspet gulrot fungerer ikke til alt .
*Enigma* Skrevet 19. november 2008 #16 Skrevet 19. november 2008 Ja, vi har alltid løk, hvitløk, potet, gulrot osv i kjøleskapet, det holder seg jo så lenge at det ikke er noe problem å få brukt det man har før det blir ødelagt Som regel har jeg også grønne erter, spinat og lapskausblanding i fryseren til bruk i div. supper og liknende. Det jeg savner mest er egentlig noe lantidsholdbart som fungerer "i stede for" salat, som er vi har ved siden av veldig mange middager. Synes liksom ikke en middag er fullverdig uten friske grønnsaker, men raspet gulrot fungerer ikke til alt . Nå på høsten er rå rødbeter og neper også nydelig. De holder seg lenger enn salat på samme måte som andre rotgrønnsaker, men smaker litt annerledes enn gulrot Andre rotgrønnsaker som fint kan brukes rå er persillerot, rettich, sellerirot og pastinakk. Da blir det jo gjerne revet sammen med andre rotgrønnsaker eller f.eks eple. Fennikel kan også brukes rå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå