Gå til innhold

Blodprosent

Gjest Gjest_gjesten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjesten_*

Er det noen som har peiling på blodprosent?

Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men blir ikke helt klok på det.

Tittet på blodgiver-kortet mitt idag og der fører de for hver gang opp blodprosenten. Den varierer fra gang til gang, stort sett ikke så mye, men nå sist gikk den ned med 0,9 i løpet av 2 mnd. Har hatt blodprosent på 14,8 og nå 12,7 (og veldig mange treff mellom det. Det har gått litt opp og ned, ikke bare ned. Men totalt sett har det jo gått endel ned i løpet av den tiden jeg har vært blodgiver).

Så, hva forteller blodprosenten? Hva er bra?

Hva tyder en dårlig blodprosent på? Har det egentlig noen betydning?

Når jeg har hatt en høy (?? for min del hvertfall) blodprosent så kommenterer de det alltid i blodbanken og sier at det er bra. Bra hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodprosenten fortelle hvor mye hemoglobin du har i blodet. Det er viktig å ha nok av for det transporterer oksygen som du er fullstendig avhengig av for å leve.

Normalen er 11-15, man skal ikke ha over eller under. Er det for lavt kan man få anemi (jernmangel).

Hvis den er veldig høy kan det også være skadelig, men det er ikke så vanlig.

Er den for lav så får man gjerne jerntabletter.

Men man kan ha lavt jernlager selv om man har en høy blodprosent. Så det sjekkes innimellom når man er blodgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har peiling på blodprosent?

Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men blir ikke helt klok på det.

Tittet på blodgiver-kortet mitt idag og der fører de for hver gang opp blodprosenten. Den varierer fra gang til gang, stort sett ikke så mye, men nå sist gikk den ned med 0,9 i løpet av 2 mnd. Har hatt blodprosent på 14,8 og nå 12,7 (og veldig mange treff mellom det. Det har gått litt opp og ned, ikke bare ned. Men totalt sett har det jo gått endel ned i løpet av den tiden jeg har vært blodgiver).

Det er helt vanlig at hemoglobinkonsentrasjonen i blodet varierer en del. Jeg ligger ofte rett i underkant av 14 g/dl, men har også vært nede på 12-tallet, og ved sjeldne anledninger over 15. (Den blir faktisk høyere dersom jeg ikke tar jern etter tapping, det virker litt bakvendt, men det kan skje.) Så lenge du er frisk nok til å være blodgiver er det helt uten betydning. :)

Nedre grense for å få gi blod (for kvinner) er forøvrig 12,5 g/dl, mens referanseområdet (der de aller fleste friske vil befinne seg) er ca 11,5 - 15,5 for kvinner og ca 13,5 - 17,0 for menn (varierer noe fra laboratorium til laboratorium). Har du lavere Hb enn dette har du per definisjon anemi, og det kan ha flere årsaker, ikke bare jernmangel som nevnes over her.

Ellers kan det jo nevnes at "blodprosent" er et begrep man gikk bort fra for mange år siden, det er jo konsentrasjonen av hemoglobin som måles, og benevningen er g/dl, ikke %

Endret av Miel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var nede i 5,7% i noen uker under og etter sykehus-opphold.. Den var på 7,7% før jeg kom inn på sykehuset med brudd, bra det ble oppdaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at hemoglobinkonsentrasjonen i blodet varierer en del. Jeg ligger ofte rett i underkant av 14 g/dl, men har også vært nede på 12-tallet, og ved sjeldne anledninger over 15. (Den blir faktisk høyere dersom jeg ikke tar jern etter tapping, det virker litt bakvendt, men det kan skje.) Så lenge du er frisk nok til å være blodgiver er det helt uten betydning. :)

Nedre grense for å få gi blod (for kvinner) er forøvrig 12,5 g/dl, mens referanseområdet (der de aller fleste friske vil befinne seg) er ca 11,5 - 15,5 for kvinner og ca 13,5 - 17,0 for menn (varierer noe fra laboratorium til laboratorium). Har du lavere Hb enn dette har du per definisjon anemi, og det kan ha flere årsaker, ikke bare jernmangel som nevnes over her.

Ellers kan det jo nevnes at "blodprosent" er et begrep man gikk bort fra for mange år siden, det er jo konsentrasjonen av hemoglobin som måles, og benevningen er g/dl, ikke %

Takk for svar. Nå ble jeg litt klokere :) Da bekymrer jeg meg ikke så veldig likevel.

Mulig at "blodprosent" er et utdatert begrep, men det benyttes hvertfall fortsatt i blodbanken på Haukeland. Tror ikke jeg har vært der en eneste gang uten at jeg hører snakk om blodprosent (både sykepleiere, legestudenter og bioingeniører). Men det er vel kanskje for at vi andre skal skjønne hva de snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel kanskje for at vi andre skal skjønne hva de snakker om?

Sannsynligvis. :) Og hvis det er en del eldre folk som jobber der kan det jo være derfor, det er vanskelig å kvitte seg med de begrepene man selv lærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hadde nok 3 g/dl, ikke 3 %... Hvis vi sier at 15 g/dl tilsvarer 100 % vil 3 g/dl være 20 % - men for all del, det er fortsatt ganske lavt. Det er imidlertid stor forskjell på om konsentrasjonen synker gradvis over lang tid eller om du mister mye blod og slik får lav Hb. Jeg vet om mange tilfeller hvor folk har hatt Hb omtrent som din, og ikke har følt seg noe spesielt dårlige. Kanskje litt anpustne når de går opp trapper bare. Ganske utrolig hva kroppen kan venne seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

:) Dette er en gammel siden ser jeg og det snakkes om lav og høy blodprosent. Vi damer kan ha opp til 16,5 uten problemer og menn 18. Det er nye referanseområder nå, menmlig.

Du hadde nok 3 g/dl, ikke 3 %... Hvis vi sier at 15 g/dl tilsvarer 100 % vil 3 g/dl være 20 % - men for all del, det er fortsatt ganske lavt. Det er imidlertid stor forskjell på om konsentrasjonen synker gradvis over lang tid eller om du mister mye blod og slik får lav Hb. Jeg vet om mange tilfeller hvor folk har hatt Hb omtrent som din, og ikke har følt seg noe spesielt dårlige. Kanskje litt anpustne når de går opp trapper bare. Ganske utrolig hva kroppen kan venne seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...