Gå til innhold

Folkeskikk?!

Gjest Gjest_Juni_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Juni_*
Skrevet

Hvor har det blitt av folks folkeskikk og respekt for andre mennesker!?

Jeg bor i blokk og nå er det en nabo som snekrer i veggen. Bankingen har foregått i flere timer, og nå koker det over for meg. Klokken er 22.10!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Hvor har dte blitt av folkeskikk og sunn fornuft. Har en amøbe-nabo som spiller elgitar vegg i vegg med soverommet mitt kl. 23 i ukedagene.

Skrevet
Godt spørsmål. Hvor har dte blitt av folkeskikk og sunn fornuft. Har en amøbe-nabo som spiller elgitar vegg i vegg med soverommet mitt kl. 23 i ukedagene.

Stille mellom 2300 og 0600 er vel det vanligste? Selv om folkeskikk er en helt annen sak ja :jepp:

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hvor har det blitt av folks folkeskikk og respekt for andre mennesker!?

Jeg bor i blokk og nå er det en nabo som snekrer i veggen. Bankingen har foregått i flere timer, og nå koker det over for meg. Klokken er 22.10!!

Har du borrettslaget/sameiets/husvertens ordensregler for hånden? Hva står der?

Da jeg satt i styret en gang for lenge siden var vi kjempeplaget med dette og det var et ganske så stort hus med mange leiligheter og etasjer og det var derfor umulig å høre hvor spetakkelet kom fra. Vi innførte at et hvert bygningsarbeide skulle nabovarsles ved oppslag for alle og postkassen spesielt til de som bodde vegg-i-vegg og rett over og under.

Med husreglene i hånden hadde jeg besøkt naboen jeg. Presentert meg og spurt hvor lenge han hadde tenkt å holde på og når jeg kunne forvente ro.

Skrevet

Vanlige regler sier vel at det skal være stille etter kl 23, så formelt sett kommer man nok ingen vei med en klage. Men folkeskikk skulle vel tilsi at man ikke driver med aktiviteter som er så støyende at det plager naboene annet enn i et mye mer begrenset tidsrom på døgnet. Jeg ville aldri drevet med snekring el.l. etter klokka 19, aller senest klokka 20. Man kan jo tenke over at mange små barn legger seg tidlig, så da kan man vise litt ekstra hensyn utover formelle regler. Men så er det jo så mange som ikke bryr seg om andre enn seg selv, så da blir det sånn å bo i blokk.

Skrevet

Er så lei av at folk syter og klager. Det finnes faktisk de som feks jobber natt, og da er våken og driver med ting på andre tider av døgnet. Og ikke minst, si ifra da vel! Ikke sitt er og klag, bruk ørepropper og vis litt "folkeskikk" selv.

Skrevet

Hva med å banke på døra til naboen og si ifra? Noen ganger, som med f.eks. gitarspilling, så er det ikke sikkert man vet hvor godt det høres, og at det forstyrrer naboer. Da er det bedre å si ifra på en hyggelig måte istedenfor å irritere seg grønn over det, for det hjelper i alle fall ikke. :P

Skrevet
Hva med å banke på døra til naboen og si ifra? Noen ganger, som med f.eks. gitarspilling, så er det ikke sikkert man vet hvor godt det høres, og at det forstyrrer naboer. Da er det bedre å si ifra på en hyggelig måte istedenfor å irritere seg grønn over det, for det hjelper i alle fall ikke. :P

Når man bor tett på hverandre og lever på normalt vis med litt musikkspilling i ny og ne, så burde gitarnaboen fått med seg sånn ca hvor landet ligger mht hvor lydt det er mellom leilighetene. Og irritere seg grønn er det ikke nøedvendigvis noen som gjør. Men det må være lov å stille spørsmål om folkeskikken er på plass, når klokka er passert 23, et tidspunkt det er konsensus blant folk flest om at flertallet av det norske folk prøver falle til ro for natta.

Skrevet
Når man bor tett på hverandre og lever på normalt vis med litt musikkspilling i ny og ne, så burde gitarnaboen fått med seg sånn ca hvor landet ligger mht hvor lydt det er mellom leilighetene. Og irritere seg grønn er det ikke nøedvendigvis noen som gjør. Men det må være lov å stille spørsmål om folkeskikken er på plass, når klokka er passert 23, et tidspunkt det er konsensus blant folk flest om at flertallet av det norske folk prøver falle til ro for natta.

Det er sant. Men jeg bor selv i en leilighet der jeg ikke aaaaaner hvor lytt det er til naboene. Hører noen ganger radioen fra underetasjen, men ellers ikke stort. Det gir f.eks. en svært dårlig pekepinn. Og om man irriterer seg grønn eller ikke over naboen er egentlig ikke så viktig. Mener bare at hvis noe plager deg, så skader det vel ikke å ta seg en tur bort til nabodøra for å si ifra, og kanskje få en bedring? Man vet jo at de som bor der er våkne/hjemme, selv om klokka er over 23, så...

Skrevet
Det er sant. Men jeg bor selv i en leilighet der jeg ikke aaaaaner hvor lytt det er til naboene. Hører noen ganger radioen fra underetasjen, men ellers ikke stort. Det gir f.eks. en svært dårlig pekepinn. Og om man irriterer seg grønn eller ikke over naboen er egentlig ikke så viktig. Mener bare at hvis noe plager deg, så skader det vel ikke å ta seg en tur bort til nabodøra for å si ifra, og kanskje få en bedring? Man vet jo at de som bor der er våkne/hjemme, selv om klokka er over 23, så...

Det blir ganske begrensende å bare snakke ut ifra sin egen situasjon, synes du ikke? Særlig når du bor på et sted hvor du ikke vet hvor lydt det er. De fleste som bor i leiligheter vet sånn ca hvor lydt det er, fordi man hører naboene i større eller mindre grad og kan da beregne hvor mye/lite støy man kan produsere uten å virke alt for generende på naboer. Hvis jeg blir plaget av nabobråk kl 23 på kvelden når jeg ligger å forsøker sove, tar jeg meg ikke bryet med å kle på meg og gå ut i kulda for å snakke med vedkommende, nei. Det får nok heller vente til dagen etter, i såfall. I dette tilfellet ble det stille med gitaren kl 23.20. Innen jeg hadde kommet meg over til naboen hadde han sluttet å spille gitar og jeg hadde stresset meg opp enda mer med å kle på meg for gå ut. Om det er vedvarende bråk på utidige tidspunkt, synes jeg man bør si ifra direkte eller ved å legge en lapp i postkassa (ikke alle liker å klage på folk ansikt til ansikt). Men det å innimellom bråke på tidspunkter hvor man vet flertallet prøver falle til ro, synes jeg er mangel på folkeskikk okke som.

Skrevet (endret)
Det blir ganske begrensende å bare snakke ut ifra sin egen situasjon, synes du ikke? Særlig når du bor på et sted hvor du ikke vet hvor lydt det er. De fleste som bor i leiligheter vet sånn ca hvor lydt det er, fordi man hører naboene i større eller mindre grad og kan da beregne hvor mye/lite støy man kan produsere uten å virke alt for generende på naboer. Hvis jeg blir plaget av nabobråk kl 23 på kvelden når jeg ligger å forsøker sove, tar jeg meg ikke bryet med å kle på meg og gå ut i kulda for å snakke med vedkommende, nei. Det får nok heller vente til dagen etter, i såfall. I dette tilfellet ble det stille med gitaren kl 23.20. Innen jeg hadde kommet meg over til naboen hadde han sluttet å spille gitar og jeg hadde stresset meg opp enda mer med å kle på meg for gå ut. Om det er vedvarende bråk på utidige tidspunkt, synes jeg man bør si ifra direkte eller ved å legge en lapp i postkassa (ikke alle liker å klage på folk ansikt til ansikt). Men det å innimellom bråke på tidspunkter hvor man vet flertallet prøver falle til ro, synes jeg er mangel på folkeskikk okke som.

Du sier det: "de fleste", mao ikke alle. Og det kan da godt være at ts sin nabo i dette eksempelet faktisk ikke er klar over det. Og ja, man kan si ifra. Det er selvsagt umulig å gardere seg for at naboen kjøper seg gitar kvelden før du skal ha eksamen, f.eks., men det er maks uflaks. Jeg skjønner veldig godt at man lar være å stå opp og si ifra hvis man har lagt seg eller sover og blir vekt. Har selv blitt vekket klokken 8 en lørdags morgen fordi naboen syntes det var en god ide å bore i veggen, og ikke tale om at jeg gadd å si ifra.

Jeg prøvde bare ganske enkelt å si ifra at i noen tilfeller er man faktisk ikke klar over hvor godt ting høres, til tross for "gjensidig musikkspilling om dagene", og at man burde si ifra i de tilfellene, på en eller annen måte.

Endret av Wind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...