Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 17. november 2008 #21 Skrevet 17. november 2008 Fri bar? Hva mener du? Om forloverne skal betale for drikkevarene? Nei, det skal de ikke - dvs. de skal betale for sine egne drikkevarer - akkurat som alle de andre gjestene skal.
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 17. november 2008 #22 Skrevet 17. november 2008 Dersom jeg som forlover hadde fått en slik regelbok av bruden, så hadde jeg virkelig begynt å revurdere om dette bryllupet (og vennskapet) var noe jeg ønsket å være med på overhodet. Heldigvis (tror jeg) har jeg ikke venninner som er så kontrollfriker. Har vært i to bryllup, forlover i det ene av dem, og det "eneste" forloverne gjorde der var å holde tale/synge, hjelpe bruden med litt nerver og å være med på festen Dette skal jo være gøy! Nei, ville heller ha latt være å gifte meg om det skulle vært sånn der. Husk å ikke skremme bort forloveden din før bryllupet er inngått nå da ;p Det der hadde jeg iallfall nektet å finne meg i. Men herregud da spitsy. Det er da mitt bryllup, ikke forloverne våre sitt, så derfor skal det vel bare mangle at de er vi som bestemmer?
spitsy Skrevet 17. november 2008 #23 Skrevet 17. november 2008 Men herregud da spitsy. Det er da mitt bryllup, ikke forloverne våre sitt, så derfor skal det vel bare mangle at de er vi som bestemmer? Ja, men med så mange arbeidsoppgaver dere har tillagt forloverne, så synes jeg virkelig dere får gjøre det selv også. Dette er IKKE forloveders ansvar, er min mening. De skal støtte og bidra, men ikke følge en smørbrødliste av merkelige krav. Beklager, men dette lukter bridezilla lang vei ;p
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 17. november 2008 #24 Skrevet 17. november 2008 Ja, men med så mange arbeidsoppgaver dere har tillagt forloverne, så synes jeg virkelig dere får gjøre det selv også. Dette er IKKE forloveders ansvar, er min mening. De skal støtte og bidra, men ikke følge en smørbrødliste av merkelige krav. Beklager, men dette lukter bridezilla lang vei ;p Er ditt syn det objektivt riktige synet her i verden spitsy?
Fresi Skrevet 17. november 2008 #25 Skrevet 17. november 2008 Går det virkelig an å være mot dette også? *oppgitt* Vi skal gifte oss i april 2011, og jeg har så smått begynt å lage en perm til hver av forloverne våre. Må da være mye bedre at de får bedkjed om dette, enn at de skal gjøre noe feil da. Jeg har foreløpig skrevet inn dette: * Hvilke oppgaver forlovere generelt har + litt historikk rundt forloverrollen. * Hva vi forventer av dem som forlovere, med en datooversikt på når vi forventer at oppgavene blir utført. * Hva vi synes de skal ha med i sang/tale. * Vi kommer også til å påpeke at vi ønsker at min forlover skal ha sang og ikke tale, da jeg ikke synes det gjør seg noe særlig med kvinnelige talere i en sånn anledning. * Vi kommer også til å komme med anbefalinger på hvilke klær de burde ha på seg, da jeg synes det er finest hvis de matcher med oss. * Vi kommer også til å skrive en egen gaveliste for dem, siden vi forventer at de kjøper en litt dyrere gave enn de øvrige gjestene. * Min forlover er forresten frisør, så jeg regner med at hun styler håret mitt, tar pedikyr på meg og sminker meg. * Min manns forlover er konditor, så vi har skrevet ei liste på hvilke kaker han skal bake til bryllupet. Blir stort kakebord, for vi må jo benytte oss av sjansen når vi har anledning. Vi kommer også til å ha med noe om utdrikningslaget. Det er spesielt viktig for min forlover, for jeg vil ha to utdrikningslag - et for jentene på jobben og et for venninnene utenfor jobben. Da blir det litt viktig at min forlover lager to forskjellige utdrikningslag, for det er tross alt ikke noe hyggelig for meg å oppleve to nesten identiske utdrikningslag. Ikke blir det noe dyrere heller, siden det er forskjellige mennesker som kommer de to gangene. Dvs. min forlover må jo være med på begge, så for henne blir det jo dobbelt opp med utgifter og planlegging, men litt bør man vel kunne ofre når man får et så ærefullt oppdrag? Så dere kan være så negative dere abre vil til sånn forloverperm, men det vil iallefall føre til at jeg før det bryllupet jeg vil ha. Jeg vil si du bare har tiden og veien. For ikke å snakke om forloverne.
Gjest Gjest_spitsy_* Skrevet 17. november 2008 #26 Skrevet 17. november 2008 Haha, du gikk kanskje glipp av at jeg presiserte "min mening", "mitt syn"? Nettopp fordi jeg er klar over at dette bare er min mening. Men uansett; får bare krysse fingrene for at de som er deres forloveder har det samme synet på dette som dere da Lykke til frem mot den store dagen!
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 17. november 2008 #27 Skrevet 17. november 2008 Haha, du gikk kanskje glipp av at jeg presiserte "min mening", "mitt syn"? Nettopp fordi jeg er klar over at dette bare er min mening. Men uansett; får bare krysse fingrene for at de som er deres forloveder har det samme synet på dette som dere da Lykke til frem mot den store dagen! Men ditt syn spiller jo ingen rolle, for du skal jo ikke i bryllupet. Hvem sine forloveder? Er da grenser for hvor mange vi skal involvere i dette da.
Fresi Skrevet 18. november 2008 #28 Skrevet 18. november 2008 Men ditt syn spiller jo ingen rolle, for du skal jo ikke i bryllupet. Hvem sine forloveder? Er da grenser for hvor mange vi skal involvere i dette da. Jeg vrir og vrir hodet mitt for å finne ut hva du kan ha glemt, men jeg må visst bite i det sure eplet, gitt. Hvis det da ikke kunne være en idé med flere forlovere for å fordele arbeidsmengden litt? Det kan jo fint bety flere gaver også, og det er slett ikke så uvanlig.
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 18. november 2008 #29 Skrevet 18. november 2008 Jeg vrir og vrir hodet mitt for å finne ut hva du kan ha glemt, men jeg må visst bite i det sure eplet, gitt. Du må ha blitt ganske slækk i topplokket da, som ikke ser at jeg har glemt å skrive opp dokurver. MEN jeg har ikke glemt det - for tenk!! For de skal vi bestille ferdiglagde. Det stod mellom det og fri bar, og siden jeg ikke har sans for drita folk, så vil vi heller prioritere noen elegante dokurver. Innholdet er klart, har seff egen perm for det da. Nå skal jeg legge meg. Natta!!
Fresi Skrevet 18. november 2008 #30 Skrevet 18. november 2008 Du må ha blitt ganske slækk i topplokket da, som ikke ser at jeg har glemt å skrive opp dokurver. MEN jeg har ikke glemt det - for tenk!! For de skal vi bestille ferdiglagde. Det stod mellom det og fri bar, og siden jeg ikke har sans for drita folk, så vil vi heller prioritere noen elegante dokurver. Innholdet er klart, har seff egen perm for det da. Nå skal jeg legge meg. Natta!! Dokurvperm. Jeg tenkte såklart på kurver, men så ble jeg så usikker på om det var en forloveroppgave. Dessuten ville jeg helst ikke avspore tråden din, vet du. Natta!
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 18. november 2008 #31 Skrevet 18. november 2008 Dessuten ville jeg helst ikke avspore tråden din, vet du. Det ække min tråd assa, jeg bare låner den litt, sånn helt plusselig.
Fresi Skrevet 18. november 2008 #32 Skrevet 18. november 2008 Det ække min tråd assa, jeg bare låner den litt, sånn helt plusselig. Ups. Litt lett å glemme seg bort her.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #33 Skrevet 18. november 2008 Klart at forloveren skal ha ansvar for dokurvene, hun har jo uansett ansvar for å følge bruden på do og se til at alt går riktig for seg der så det ikke blir søl på kjolen. Faktisk slår jeg et slag for en egen do-forlover! Med egen perm, såklart.
Kamikatze Skrevet 18. november 2008 #34 Skrevet 18. november 2008 Forloverperm er en glitrende idé! - For de som selger dem...
MissStiles Skrevet 18. november 2008 #35 Skrevet 18. november 2008 Jeg har vært forlover 2 ganger. Den ene gangen gjorde jeg ikke så mye. Bare hjalp til med forberedelser et par dager før og selve dagen også holdt jeg tale. Den andre gangen gjorde jeg mye mer og var mer behjelpelig. Det var bare en av gangene at jeg fikk en bok om det å være forlover. Jeg så ikke på det som noe negativt. Fordi den ene gangen hvor jeg ikke fikk en bok, så endte jeg opp med å kjøpe en selv eller flere faktisk. Kommet ut veldig mange bra bøker om det å være forlover nå. Både for kvinner og menn. Hvis man ikke vet hva de innebærer å være forlover så burde man skaffe seg en bok. Men for å si det sånn, ikke alle bruder er like. Noen stiller mindre og noen stiller høyere krav, for å si det sånn.
Kamikatze Skrevet 18. november 2008 #36 Skrevet 18. november 2008 Klart forloveren skal stille opp. Og det er selvsagt ok å vite litt om hva forlovere gjør generelt. Altså hva er universaloppgavene for alle forlovere. Og selvsagt litt historikk. Men hvis et slik hefte er designet for at bruden skal gi det bort, blir det litt tacky med en masse forventede tilleggsoppgaver, gaveidéer og sånn. Da virker det mer som en arbeidsinstruks, og vitner om at man ikke stoler på vedkommendes evne til å tenke selv. Men noe klasse blir det vel aldri over et bryllup hvor gjestene forventes å betale selv, enten det er mat eller drikke. Da er det mer stil å droppe baren, og servere kontrollerte mengder til bord og til kaffe. Må man begrense alkoholinntaket blant gjestene ad kunstig vei er det IKKE mye klasse over det, uansett, og da kan man lett sitte igjen med inntrykket av at man serverer kanapéer på sølvfat i grisebingen...
Annie Skrevet 18. november 2008 #37 Skrevet 18. november 2008 Går det virkelig an å være mot dette også? *oppgitt* Vi skal gifte oss i april 2011, og jeg har så smått begynt å lage en perm til hver av forloverne våre. Må da være mye bedre at de får bedkjed om dette, enn at de skal gjøre noe feil da. Jeg har foreløpig skrevet inn dette: * Hvilke oppgaver forlovere generelt har + litt historikk rundt forloverrollen. * Hva vi forventer av dem som forlovere, med en datooversikt på når vi forventer at oppgavene blir utført. * Hva vi synes de skal ha med i sang/tale. * Vi kommer også til å påpeke at vi ønsker at min forlover skal ha sang og ikke tale, da jeg ikke synes det gjør seg noe særlig med kvinnelige talere i en sånn anledning. * Vi kommer også til å komme med anbefalinger på hvilke klær de burde ha på seg, da jeg synes det er finest hvis de matcher med oss. * Vi kommer også til å skrive en egen gaveliste for dem, siden vi forventer at de kjøper en litt dyrere gave enn de øvrige gjestene. * Min forlover er forresten frisør, så jeg regner med at hun styler håret mitt, tar pedikyr på meg og sminker meg. * Min manns forlover er konditor, så vi har skrevet ei liste på hvilke kaker han skal bake til bryllupet. Blir stort kakebord, for vi må jo benytte oss av sjansen når vi har anledning. Vi kommer også til å ha med noe om utdrikningslaget. Det er spesielt viktig for min forlover, for jeg vil ha to utdrikningslag - et for jentene på jobben og et for venninnene utenfor jobben. Da blir det litt viktig at min forlover lager to forskjellige utdrikningslag, for det er tross alt ikke noe hyggelig for meg å oppleve to nesten identiske utdrikningslag. Ikke blir det noe dyrere heller, siden det er forskjellige mennesker som kommer de to gangene. Dvs. min forlover må jo være med på begge, så for henne blir det jo dobbelt opp med utgifter og planlegging, men litt bør man vel kunne ofre når man får et så ærefullt oppdrag? Så dere kan være så negative dere abre vil til sånn forloverperm, men det vil iallefall føre til at jeg før det bryllupet jeg vil ha. Du har jo ikke skjønt noe da. *sukk* Det er jo for å slippe å måtte gjøre alt selv man har forlover. Og forresten så er det mitt bryllup, så det skulle bare mangle at det ikke ble på min måte - bryllupet er jo for min skyld, ikke for forloveren sin skyld. Hadde tatt seg fint ut om en brud kom til sitt eget bryllup, også var det lagd en fest som var helt fjerne fra hva bruden ønsker seg. Går ikke det da skjønner du. F.eks en brud som har stil og liker det litt elegante, hadde ikke blitt veldig happy hvis forloveren hadde fiksa et bryllup på bøgda med lapskaus og himkok, og Sputnik med "Nå skal vi skilles Johanne" på radio'n. Alle skjønner vel at det er helt feil vel?Jeg vil ha mitt bryllup sånn som JEG vil, og da har andre å rette seg etter det - derfor driver jeg og lager de permene, sånn at forloverne ikke skal gjøre noe feil. Jeg håper virkelig at disse 2 innleggene er bare tull!!!! Det er ikke forloverne som ordner bryllupet. Det er det DERE som gjør!!!! Forloverperm.... herregud for noe tull!!
Jade Skrevet 18. november 2008 #38 Skrevet 18. november 2008 (endret) Så lenge forloveren min er med meg å finne brudekjole, ha utdrikningslag og ellers er en støtte som god venn på bryllupsdagen, så er jeg fornøyd. For meg er det å velge forlover mer en vennskapserklæring, enn en arbeidsfordeling. Hva hvis jeg ikke er enig med alt som står i boken, da? Skulle jeg strøket over med korrekturlakk på de tingene før jeg ga de til forloveren? Skjønner mer vitsen med en slik bok til toastmaster, som er en litt mer omfattende oppgave. Lo så jeg nesten datt av stolen over Cornelias post over her :D Endret 18. november 2008 av Jade
Sørlandsbrud_09 Skrevet 18. november 2008 #39 Skrevet 18. november 2008 Jeg fikk forloverguiden av min beste venninne da jeg var forlover for henne i 06. Jeg ble kjempe glad for den!! Gav meg så mange tips om hvordan jeg kunne hjelpe til med de små detaljer som bruden, brudgommen og hans forlover satte så stor pris på. Småting som jeg aldri hadde klart å tenke på selv. F.eks. nista som jeg laget kvelden i forveien, kom utrolig godt med da vi satt og ventet på paret da de holdt på med fotoshooten og ikke mist vannflaskene. De flate skoa bruden kunne ta på seg da hun gikk over stranda og ut på svaberga. Sytråd og nål ble tatt i bruk da glidelåsen til ei venninne spjæra, ibux til meg og brudens mor som gråt hele dagen igjennom. Blank neglelakk da strømpene fikk en liten rift. Ekstra strømpebukse til min lillesøster. Hadde med meg en herlig picknikbag full av spennende saker som ble brukt av flere enn bare brura og meg som dere skjønner Masse kongetips med andre ord!! Og har nå tenkt å gi den videre til min søster som er forlover for meg. Bruda nevnt over, som også er forlover fikk en annen utgave. Men det går jo ut på det samme.
spitsy Skrevet 18. november 2008 #40 Skrevet 18. november 2008 "For meg er det å velge forlover mer en vennskapserklæring, enn en arbeidsfordeling." Helt enig i dette, godt sagt! Det skal ikke bli masse stress for forloverne. De er ikke ansatt for bruden, de er gode venner man velger fordi en er glad i dem. De er med på sermonien og gjerne med en tale + evt det de selv ønsker å stille opp med. Når jeg skal gifte meg, så er jeg kjempefornøyd med "bare" en tale/sang, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå