Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Er det noen som vet om det er blitt avlet frem en mini-utgave av dalmatineren noe sted i verden? Finnes det som egen rase?
Frey Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Nei, og det håper jeg da virkelig ikke at det finnes idiotiske nok oppdrettere til å gjøre det heller.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Idiotisk? Javel, så hundeavl er idiotisk altså. Da er vel størsteparten av dagens hunderaser også idiotisk da. Siden det er basert på avl av ønskede egenskaper hos hunder, det være seg både egenskaper og/eller utseende. Her er en link til oppdretter av minidalmatiner i Usa, så det finnes, for den som er interessert.
Mdm Mim Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Så lenge det er mål og mening bak avel syns jeg ikke det er idiotisk Ville nok ventet til den nye rasen var litt bedre etablert før jeg skaffet meg. Likte ikke det spisse ansiktet på enkelte av dem :S Om man leser FAQ-en der, ser det jo ut som en virkelig seriøs oppdretter, som har klart å avle en mindre utgave, men med ferre sykdommer enn originalen At han krever alle hunder kastrert, av de som er solgt, for å unngå "hei-vill-bakgårdsavl" er jo også positivt! (og kanskje lettere å gjennomføre i USA?)
Frey Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Vel, mål og mening for denne oppdretteren ser tydeligvis ut til å være $$$$$$. Ikke kan andre bruke hundene som avlsdyr, og en vanvittig pris. Rasehunder i USA bruker å koste 4-800$. Disse er ikke engang rasehunder. Hvis man gidder å google litt til så ser man også at denne oppdretteren ikke regnes som seriøs.
Ecolia Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Skjønner ikke hva man skal med miniatyr alt mulig. Meningsløst! Holder det ikke med 400 raser? Finnes noe som bør passe alle der..
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Enig med de to siste. Slike nye "motehunder" er som regel et produkt av useriøst avl med profitt som eneste mål. Å støtte denne type oppdrett er uetisk, siden slik avel på sikt skaper hunder med dårlig helse. Finn heller en ordentlig rase (miniatyrdalmatiner er ikke godkjent av NKK eller andre europeiske kennelklubber), og en god oppdretter av denne. Først og fremst for hundens skyld, siden seriøse oppdrettere avler på FRISKE hunder.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Enig med de to siste. Slike nye "motehunder" er som regel et produkt av useriøst avl med profitt som eneste mål. Å støtte denne type oppdrett er uetisk, siden slik avel på sikt skaper hunder med dårlig helse. Finn heller en ordentlig rase (miniatyrdalmatiner er ikke godkjent av NKK eller andre europeiske kennelklubber), og en god oppdretter av denne. Først og fremst for hundens skyld, siden seriøse oppdrettere avler på FRISKE hunder. Enig... Og vil ikke tro rasen er godkjent i AKC heller, siden det står "Home of the Worlds Only Miniture Dalmatians" på toppen av siden. Forferdelig useriøs oppdretter...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 (endret) If you are not able, or prefer not to visit the kennel, pictures of the available puppies can be emailed. HALLO?! Hvilken seriøs oppdretter selger valper uten å i det hele tatt møte den som kjøper dem? Edit: Måtte bare legge til: Our Policy is "First come first serve". We do not accept any deposits. All pups are up for adoption until funds are received. The first person with the funds secures their adoption of the pup of their choice. Jeg sier ikke mer... Endret 18. november 2008 av Pia 30.08.08
Frey Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Det er heller ikke bilder av foreldredyr med stamtavle heller - ja, kjempeseriøst liksom
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Det er heller ikke bilder av foreldredyr med stamtavle heller - ja, kjempeseriøst liksom Japp Og så du den ene døve valpen til "bare" $950?
Frey Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Jepp, a bargain som det kalles - kjempetilbud, røverkjøp, kupp - løp og kjøp TS
la Flaca Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 Skjønner ikke hva man skal med miniatyr alt mulig. Meningsløst! Holder det ikke med 400 raser? Finnes noe som bør passe alle der.. Du kan så si. Vurderer selv å begynne med oppdrett av miniatyr St. Bernard eller mini Grand danois...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Du kan så si. Vurderer selv å begynne med oppdrett av miniatyr St. Bernard eller mini Grand danois... (utrolig at ikke denne er stengt enda )
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #15 Skrevet 19. november 2008 Dere to konspirerer ganske latterlig sammen på denne tråden, frey og pia. Selv om dere to ikke kunne tenke dere en liten hund som ser ut som en dalmatiner, så betyr det ikke at det er galt om andre ønsker seg det. At det finnes over 400 hunderaser, tilsier jo bare at det er flere enn ts som har et spesielt ønske om en hund med et spesielt utseende. Deres argument faller dermed på sin egen urimelighet. Det er mange hunder som kommer i ulike størrelser, uten at det av den grunn er noe galt med hundene. Så lenge helseaspektet står i første rekke, så ser jeg ærlig talt ikke problemet med å avle frem en mindre utgave av dalmatineren. Vi har feks puddelen, som kommer i alle mulige størrelser, og det er en sunn og frisk hund, pinscheren er en annen rase som kommer i flere ulike størrelser og som er sunn og frisk. Så hva er egentlig problemet? Begge disse er hunder som er avlet frem i flere ulike størrelser. Man burde heller la være med å avle frem hunder som har helseproblemer, som feks pekingneseren og bulldog. Begge raser er avlet frem med et ekstremt utseende, men de dyrene sliter i mange tilfeller med å kunne puste ordentlig. Hva gjør det da at noen ønsker seg en hund i passelig størrelse, men bare at den har noen prikker på kroppen? Det er ikke skadelig for hunden å bli avlet frem i en mindre utgave, og dersom det at den har prikker er det eneste motargumentet mot at dalmatineren ikke skal kunne avles frem også i en litt mindre variant, da synes jeg ærlig talt at dere sliter litt begge to. Jeg tror nok at dalmatineren er en hund som passer svært godt til å avles frem også i en mindre utgave. De færreste hunderaser vi har idag, er naturlige i den forstand at de har oppstått av seg selv. De er alle et resultat av målbevisst avlsarbeid, med tanke på å få frem et spesielt utseende, en spesiell egenskap, eller begge deler. Om noen seriøse oppdrettere ønsker å videreutvikle en spesiell hunderase, eller få frem en helt spesiell type, så er det ikke noe annet enn det kynologer har drevet med i alle år frem til i dag. Og de kommer garantert til å fortsette med det arbeidet i uendelig tid fremover også. Men kriteriet man bør stille er først og fremst at dyrene som avles frem er sunne og friske. Det er langt mer enn man kan si at alle oppdrettere forkuserer på idag.
Frey Skrevet 19. november 2008 #16 Skrevet 19. november 2008 Hva gjør det da at noen ønsker seg en hund i passelig størrelse, men bare at den har noen prikker på kroppen? Det er ikke skadelig for hunden å bli avlet frem i en mindre utgave, og dersom det at den har prikker er det eneste motargumentet mot at dalmatineren ikke skal kunne avles frem også i en litt mindre variant, da synes jeg ærlig talt at dere sliter litt begge to. Det har du desverre ikke belegg for å skrive, siden det ikke stemmer. Små individer av en rase er sjelden de friskeste. Jeg tror nok at dalmatineren er en hund som passer svært godt til å avles frem også i en mindre utgave. Å avle frem en ny miniatyrrase bare for å få en rase med prikker er nå en sak, men hvilke egenskaper mener du denne minidalmisen har å tilføre? De færreste hunderaser vi har idag, er naturlige i den forstand at de har oppstått av seg selv. De er alle et resultat av målbevisst avlsarbeid, med tanke på å få frem et spesielt utseende, en spesiell egenskap, eller begge deler. Om noen seriøse oppdrettere ønsker å videreutvikle en spesiell hunderase, eller få frem en helt spesiell type, så er det ikke noe annet enn det kynologer har drevet med i alle år frem til i dag. Og de kommer garantert til å fortsette med det arbeidet i uendelig tid fremover også. Men kriteriet man bør stille er først og fremst at dyrene som avles frem er sunne og friske. Det er langt mer enn man kan si at alle oppdrettere forkuserer på idag. Seriøst avlsarbeid har en mål og en mening. Denne oppdretteren ser som sagt ut til ikke å ha annet mål og mening enn penger i kassa. 1. Han overpriser hundene 2. Han selger ikke alvsdyr 3. Avlsdyr med stamtavle er hemmelig 4. Jeg er villig til å vedde veldig mye på at dette ikke er rene dalmiser - de kommer nemlig ikke i diluted eller mosaics-flekkete variant. Utseendet på hundene antyder også at det er avlet inn blant annet dvergpinsher. 5. Han tester ikke hundene i ettertid for sykdommer, så sine påstander om sine friske hunder er uten belegg.
Gjest taco Skrevet 19. november 2008 #17 Skrevet 19. november 2008 (utrolig at ikke denne er stengt enda ) Har du rett i! Har KG helt glemt nazi sensuren sin??? Over til tema. Kan heller overhode ikke forstå hvorfor noen i hele verden skal måtte avle frem dvergdalmantinere? Selvom en ser bort fra at de minste individene som regel ikke er de friskeste, så er det et faktum at å avle frem dverger skaper begrenset genpool og genetiske problemer. Kanskje ekstra betenkelig på en rase som dalmantineren som allerede har en rekke både fysiske og begynnende psykiske problemer. Når andre dvergraser har blitt avlet frem så har dette foregått ved hjelp av innblanding av andre raser. Dette for å beholde genpoolen og for å unngå uønsket egenskaper/sykdommer osv. Dersom en velger "rase" kun fordi en vil ha en hund med prikker på i hendig format så har hunden det bedre hos en eier som har valgt den først og fremst på grunn av egenskapene. Det finnes utallige andre raser å velge mellom. Og det er ikke vanskelig å finne flere raser som har de egenskapene en ønsker seg. Så får en til slutt sette seg ned å velge den av disse rasene som har riktig størrelse.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. november 2008 #18 Skrevet 19. november 2008 Sier meg enig i innleggene til frey og taco, jeg... Velskrevet... I tillegg vil jeg legge til et svar på akkurat denne; Hva gjør det da at noen ønsker seg en hund i passelig størrelse, men bare at den har noen prikker på kroppen? Jeg synes faktisk det gjør veldig mye jeg, såfremt det går ut over den faktiske rasen man "manipulerer", og helse, genpool og vidre avl. Dessuten synes jeg all avl er forferdelig når oppdretteren er så useriøs som det denne oppdretteren framstår som.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå