Strix Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Jeg har en stk. stor sellerirot i kjøeskapet. Har tidligere kun brukt det i lapskaus, men hadde ikke planer om å lage det med det første. Noen som har tips til noe annet godt man kan lage? Tenkte jeg skulle høre her før jeg googler etter oppskrifter
Gjest nextlife Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Jeg lagde elggryte med gulrot, sellerirot og champinjong i går, det var godt. Andre forslag : I hjemmelagd potetmos, det setter en deilig skarp smak på potetmosen. I tynne strimler eller revet på det groveste på råkostjernet til bruk i wokretter. Ovnsbakte tynne skiver med sellerirot, legg tomat i skiver på mot slutten av baketiden, og gjerne litt bøffelmozzarella og grovmalt pepper (lurt å ha litt kraft/olje i formen fra begynnelsen av, da blir selleriroten saftig).
Gjest Ludovie Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Sellerirotsuppe er godt. Fres finhakket løk og sellerirot i terninger i litt olje til løken er myk. Ha på grønnsaks- eller kyllingkraft, kok opp, og la koke til selleriroten er helt mør. Kjør til en glatt masse med stavmikser eller i en blender. Varm forsiktig opp, og tilsett gjerne litt fløte eller crème fraîche for å runde av smaken. Smak til med salt og nykvernet pepper. Urter som persille og gressløk passer også bra.
venus_ Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Selleripure er godt. Kutt opp roten og kok den mør i vann. Kjør den på foodprosessor/blender sammen med smør, salt og pepper. Eller bare kutt den opp i terninger og stek i smør. Eller du kan ovnsbake den sammen med div andre grønsaker.
Strix Skrevet 17. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2008 Flere gode forslag, tusen takk!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå