Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stk. stor sellerirot i kjøeskapet. Har tidligere kun brukt det i lapskaus, men hadde ikke planer om å lage det med det første. Noen som har tips til noe annet godt man kan lage?

Tenkte jeg skulle høre her før jeg googler etter oppskrifter ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Jeg lagde elggryte med gulrot, sellerirot og champinjong i går, det var godt. Andre forslag : I hjemmelagd potetmos, det setter en deilig skarp smak på potetmosen. I tynne strimler eller revet på det groveste på råkostjernet til bruk i wokretter. Ovnsbakte tynne skiver med sellerirot, legg tomat i skiver på mot slutten av baketiden, og gjerne litt bøffelmozzarella og grovmalt pepper (lurt å ha litt kraft/olje i formen fra begynnelsen av, da blir selleriroten saftig).

Skrevet

Sellerirotsuppe er godt.

Fres finhakket løk og sellerirot i terninger i litt olje til løken er myk. Ha på grønnsaks- eller kyllingkraft, kok opp, og la koke til selleriroten er helt mør. Kjør til en glatt masse med stavmikser eller i en blender. Varm forsiktig opp, og tilsett gjerne litt fløte eller crème fraîche for å runde av smaken. Smak til med salt og nykvernet pepper. Urter som persille og gressløk passer også bra. :)

Skrevet

Selleripure er godt. Kutt opp roten og kok den mør i vann. Kjør den på foodprosessor/blender sammen med smør, salt og pepper.

Eller bare kutt den opp i terninger og stek i smør. Eller du kan ovnsbake den sammen med div andre grønsaker.

Skrevet

Flere gode forslag, tusen takk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...