Gå til innhold

Når får dere gjort husarbeidet??!


Samsara

Anbefalte innlegg

Med minsta på halvannet, springer jeg beina av meg om dagene. Enten er vi ute, eller så er hun bånn pine inne med fantestreker og ugagn, og jeg kan ikke snu ryggen til et øyeblikk!

Når kvelden kommer og ungen er lagt, siger jeg sammen i sofaen eller rekreerer litt på nett. Og bruker minst en time-halvannen på å samle meg til å ta oppvask og rydde sammen før mannen kommer sent hjem. Og uansett hva jeg gjør, det *flyter* av rot! Perfekt ryddet og vasket en dag og alt den neste er det et grishus med smuler overalt, klissete håndavtrykk, skittentøyskurv som bugner over, oppvask i etasjer og en halv sandkasse i gangen...

En eller annen dag nå kommer jeg til å kondemnere hele leiligheten og flytte i telt eller noe. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husarbeidet her i huset blir gjort på lørdager. Da tar nemlig min mann ungen med seg til sine foreldre. Da kan jeg gjøre alt det "store" som å vaske gulv. Ellers blir ting gjort etter at jenta har lagt seg. Men nå har ikke jeg ho gående oppi meg hele dagen da siden ho går i barnehage. alt bedret seg da ho begynte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss blir også husarbeid som støvsuging, tørking av støv og vask av bad gjort på lørdagen. Det er den eneste dagen det er tid, og noen ganger blir det også gjort litt på søndagen. :roll: Har store planer om å klare å ta badet torsdag eller fredag ettermiddag, men i 9 av 10 tilfeller så gidder jeg ikke (badet er min jobb)...

Klesvask prøver vi å få unna litt av i uka også, greit å sette på en maskin før man går på jobb.

Er lei av at husarbeid må gjøres i helgene, og vurderer derfor og få vaskehjelp hver 14. dag. Har sendt en pris-forespørsel til CityMaid, men ikke fått svar ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir super effektiv i arbeidet når man er blitt vant med den nye situasjonen hjemme.

Man vil ikke fly mindre på dagtid,men man slipper å ha et tonn med arbeid når kvelden kommer.

Det går seg til etterhvert skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhh yes, som jeg skulle skrevet det selv.

Om kveldene så er jeg klar, og da blir det iallefall ikke gjort noe.

jeg går å smårydder hele dagen jeg. Tar unna litt etter hvert.

Jeg har en mann som er like rotete, slik at det må ryddes etter han også :frustrert:

Men er de ikke slik da?????

Jeg skal støvsuge etterpå, det er skikkelig fælt her nå, men jeg må rydde leker en halvtime da før jeg finner gulvet!

Jeg har to på 2 og 3 år her, og de trøyer seg ganske godt sammen, slik at jeg får gjort ting.

Slik som å sitte her å rote bort tiden min :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, fikk telefon her igår om at vi fikk barnehageplass til høsten! Hadde egentlig planlagt å gå hjemme noen år, men jeg trenger visst litt mer enn å bare være mamma og ineffetkiv hushjelp. så nå gleder ejg meg veldig til høsten med barenegage tre dager i uken! Da skal det nok bli en råd med både studier og litt husarbeid - og kanskje også litt til å ligge på sofaen og dra seg med en god bok?

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeidet gjør vi stort sett torsdag og fredag, sånn at vi har helga fri. Jeg er hjemme med vesla på 11 mnd. Jeg får faktisk gjort en del småtteri mens hun leker med lekene på golvet, jeg. Hun traller og har det fint for seg selv mens jeg spurter rundt med støvkluten, rydder og sånn. Støvsuginga synes hun er kjempespennende å se på. Hun jakter på selve tutten og har det festlig som bare det. Så, når hun sover tar jeg gjerne golvvasken og sånne litt større greier. Funker bra.

Når gubben kommer hjem fra jobb tar gjerne en av oss vesla, mens den andre tar siste rest. Men som sagt, vi deler det ofte opp i to dager.

Hvordan det skal bli når vi begge er ute i jobb igjen aner jeg ikke. Kan nemlig tenke meg at tanken på husarbeid kommer til å være kvalmende når man kommer hjem etter full dag på jobben. Kanskje skaffe vaskehjelp? Det hadde vært noe det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å ta husvasken torsdag og fredag slik at det blir fint til helgen. Deilig å kunne slappe av hjemme i helgen uten å være redd for at man skal få uventet besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et hjemmeværende barn g du er hjemme hele dagen uten å makte husarbeid?

Vi har all verens av hjelpemidler også.

Hva med når du beg. i jobb?

Ta deg en tur til noen med 3 småbarn og mor i jobb. Er det litt lite struktur på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Vi har vaskehjelp, men det er utrolig hvor fort det blir stygt her hjemme. Jeg forsøker å ta litt innimellom, men som oftest blir det på kvelden, mens mannen steller og legger de minsta barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hjemmeværende barn g du er hjemme hele dagen uten å makte husarbeid?

Vi har all verens av hjelpemidler også.

Hva med når du beg. i jobb?

Ta deg en tur til noen med 3 småbarn og mor i jobb. Er det litt lite struktur på dagen?

Vel, nå skal det sies vi bor på 55 kvadrat, så det blir innmari fort rotete. Oppvaskmaskin er det f eks ikke plass til.

En ting er at det er forskjell på unger. Jeg løp ikke etter hun som er elleve nå på samme måten, og hun fant heller ikke på så mye fantestreker i ett.

En annen ting er at det er forskjell på mødre. Ikke alle er skapt like full av struktur. Jeg kjenner faktisk en trebarnsmor med perfekt hjem, men hennes tempo ligger ikke for meg. Jeg er desverre ikke typen til å bare vaske vinduene så fort det kommer en flekk, mens hun gjør det med glede da. Det er vel der mye av forskjellen ligger - i det om man liker det man gjør, eller hvor effektivt man klarer å bite tennene sammen og gjøre ting man ikke liker uansett.

Foreløbig er jeg student og har vært det uten barnehageplass, så noe får jeg da utrettet jeg også. Med bhg fra høsten av, får jeg nok utrettet litt mer.

Men helt seriøst, jeg skjønner det finnes supermammaer som fikser alt med null problem. Det er ikke jeg. Så jeg løper beina av meg etter halvannetåringen og finner liten tid til husarbeid før til kvelden, mens andre har unger som leker i fred og ro mens man står og tar oppvasken. For å ikke snakke om at folk som har full jobb, også har ungene i bhg, og da er det ikke noen til å rote hjemme om dagene.

Jeg er for øvrig mer effektiv jeg også, de månedene jeg ikke er utslått av pollenallergi. Men uansett hvordan man snur og vender på det - jeg synes husarbeid er noe stort pes og kommer nok aldri til å ha et perfekt hjem fordi jeg *liker* å rydde, slik jeg vet mange gjør.

Jeg gleder meg til høsten og at ungen får tatt seg ut i barnehagen tre ganger i uken. Jeg tviler på det blir så mange klissete håndavtrykk å vaske da, like mange smuler å feie opp eller like dårlig tid til å gjøre husarbeid og lese fag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke noen supermamma. Vi bodde selv trangt med to barn. Vi var 2 voksne og to barn på 65 kvadrat.

ikke lett når de er små og enda vrre når de vokser til.

Til mindre plass en har til mere rot, men man må ta det etterhvert.

Klær vaset jeg hver dag. Ikke plass til å lagre skittentøy. Lite med skapplass krever at jeg stryker det meste. en får utrolig bedre plass i skap.

Nei her var ingen oppvaskmaskin. Frokostoppvask taes med en gang.Likeså alle andre måltider. Når barna blir større har de lært å ta sitt.

en behøver ikke være super for å få det levelig rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg bruker å ta vask av gulv og slike ting til helgene når barna er ute. Ellers så har min 10 åring begynt å interessere seg litt for husarbeid der han i dag støvsugde stuen, kjøkkenet, begge gangene våre og toalettet. Jeg vasket gulvene når han var ferdig og det var litt deilig å sette seg ned nå etter på der en vet at gulvene er rene :D . jeg går også på skolen, og siden jeg har to barn som også går på skolen blir det liten tid til husarbeid. Barna skal ha hjelp med lekser så er det mine egne lekser og plutselig er klokken blitt 22.00 og da er jeg for trøtt til å gjøre noe som helst. Klær er mitt største mareritt, kan ikke forstå hvor alle klærne kommer fra, har jeg kjøpt alt? begynner virkelig å lure, de ligger overalt og skittentøykurven blir aldri tom, har to stativer stående hver dag, der det tar ca 2 dager før de er tørre så skal klærne legges sammen, og det klarer ikke 10 åringen helt enda, blir liksom litt klumpete :D minstemann er en rotekopp, forstår ikke hvordan han klarer det, men jeg skulle hatt en gravemaskin for å komme inn på rommet hans. Begge må rydde rommet sitt en gang i uken slik at det er fint en liten stund og han på 8 syter og klager over at han ikke finner tingene sine når det er ryddet :hoho::hoho: ikke lett med barn i huset og jeg nekter å bli en slik mamma som hele tiden går og kjefter og maser :evil: på at de skal rydde rommet sitt. jeg har lært meg å stenge døren det er lettest for både dem og meg. Har en venninne som også rydder og vasker hele dagen, men barna hennes får ikke lov å ha noen inne for det kan bli rotete, og en vet ikke hva de drar med seg inn slike ting. hun har støv på hjernen og tåler ikke å se noe. når hun er på arbeid får ikke hennes 12 åring lov til å være i stuen, han må være på rommet sitt til hun kommer hjem, for hun må først sjekke at han er ren og fin før han kommer inn i stuen. Hysteriske greier spør du meg, hun har heldigvis sluttet å tyte på at jeg må gjøre slik og slik så vi snakker mer på telefon. Det er andre som klarer å kombinere både mann, barn, jobb, husarbeid ol, men jeg tror ikke de har så mange andre interesser.

Jeg har valgt å tolerere litt rot for at det ikke skal bli umenneskelig for mine barn å bo her, det er deres hjem også. De lærer at de må rydde etter seg selv om det til tider kan være vanskelig, men rommet deres er deres, og det eneste kravet jeg har er at klær kommer ut i skittentøy kurven om de vil ha rene klær, og at de rydder en gang i uken, og dette går bra for oss alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er hjemme med 2 barn, 10 mnd og 2 år. det blir masse leker og masse rot, men det er ikke krise. rydder litt etterhvert, og støvsuger hver dag (sammen med barna). på denne måten blir det ikke helt forferdelig møkkete :wink: . støvtørk blir det mye skjeldnere, men hva gjør vel det? tar litt nå og da, når det trengs. badet tar jeg også når det er behov for det. Tørker ofte av med en microfiber klut før jeg legger meg, så blir det rent og pent. Klesvasken stopper aldri, men det går. kjenner meg igjen når noen skriver at det er to stativ oppe til en hver tid! Deilig nå som man kan henge det ut og ikke ha alt i stua.

jeg er også utrolig plaget av allergi om dagen og det gjør meg trøtt.... men mitt tips er;

ikke vær så nøye! ta litt nå og litt da. kunne ikke falle meg inn å ta alt husarbeidet en eller to dager i uken!!! :-? Husarbeid er så kjedelig, så da er det bedre å ta litt etter hvert.

syntes jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg blir husarbeidet tatt litt etter litt gjennom uken. Har jeg ikke fått vakset eller tørket støv i løpet av uken, blir alt gjort på søndag! Som regel i 3 tiden, gjerne iført "slakkis" klær og ett tørkle på hodet. Kan tro naboene synes det er morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid

Du vet virkelig å beskrive hvordan det er. Har en på 6 og en på 1.5 år. Kona har akkurat begynnt å jobbe deltid, jeg jobber fullt. Når en av oss er hjemme er vi så trøtte, småen er en tornado og før du har fått snudd ryggen til er det giraffer i doen, og full fart på vei inn i skap som egentlig var teipet igjen for fem minutter siden. Det er umulig å få gjort noe i det hele tatt. Så husarbeidet?, det hoper seg opp og gjør oss bare enda mere slitne. Den beste løsningen tror vi er å gjøre litt hele tiden, da går det kanskje rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...