Gjest M Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Hei! Jeg jobber som freelancer ved siden av studier. I år (2008) har jeg tjent 85.000. Hvor mye må jeg sette av til skatt? Jeg har jo selvfølgelig en del fradrag jeg kan trekke fra, men hvor mye må jeg sette av før fradrag? Jeg har prøvd å få svar fra skattekontoret uten å lykkes... Kan noen hjelpe meg?
sistesjanse68 Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Du skal betale minimum 28% av alle inntektene som freelanse minus alle fradragene som hører til freelansevirksomheten din. trodde du måtte registrere deg som mva-pliktig dersom omsetning overstiger 50 000 kr
_tulla_ Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Du må i tillegg betale folketrygdavgift på næringsinntekten. Denne er generelt 11 % (men har visse unntak). For at skattekontoret skal kunne gi deg et svar, så må de få informasjon om nettoinntekten din, det vil si inntekten etter fradragene. Og, med det samme du snakker med skattekontoret, så anbefaler jeg deg å høre etter om du er mva-pliktig
Gjest M Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Jeg betaler MVA allerede. Betales de 11% av netto eller brutto?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Jeg betaler MVA allerede. Betales de 11% av netto eller brutto? jeg tror det er ca slik: omsetning - mva - kostnader = beregningsgrunnlag (BG); kanskje det du kaller netto personinntekt (PI)= 87,5% av BG du betaler vanlig skatt av PI; 28% + 11% er vel 39%, last ned alle skjemaene fra skatteetaten og fyll dem ut, så får du nøyaktige tall.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 jeg tror det er ca slik: omsetning - mva - kostnader = beregningsgrunnlag (BG); kanskje det du kaller netto personinntekt (PI)= 87,5% av BG du betaler vanlig skatt av PI; 28% + 11% er vel 39%, last ned alle skjemaene fra skatteetaten og fyll dem ut, så får du nøyaktige tall. Hvor har du 87,5% fra? Personinntekten beregnes etter reglene i skatteloven kapittel 12. Man korrigerer alminnelig inntekt for finansposter, samt ev skjerming og ev lønnsfradrag. Sannsynligvis er ingen av disse korrigeringene aktuelle for TS, så da blir alminnelig inntekt fra næring tillagt personinnteken (dvs nettoresultat). Sannsynligvis har ikke TS særlig mye annen inntekt, og får dermed ikke toppskatt. skatt av alminnelig inntekt er 28% og trygdeavgift av personinntekt fra næring er 11%
Gjest Mea Culpa Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Som selvstendig naeringsdrivende betaler du forskuddskatt 4 ganger i aaret. Ta kontakt med Skattekontoret og opplys hvor my du regner med aa tjene det kommende aaret saa beregner de hvor mye du skal betale og sender ut innbetalingsblankett.
Gjest Gjest1 Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 I år (2008) har jeg tjent 85.000. Mener du at firmaet har hatt 85' i inntekt? Det er i så fall ikke det samme som at du har tjent 85'. Dersom det er et enkeltpersonforetak du har, så er det i så fall firmaets resultat du har "tjent", og for å finne resultat må du trekke kostnadene fra inntekten. Ettersom du som selvstendig ikke får noe minstefradrag, så må du dokumentere alle utgifter du har hatt i forbindelse med driften, og her er det ingen grunn til å holde noe særlig tilbake... Nå aner jeg ikke hva du driver med, men hvis du f.eks. har kjøpt datamaskin, så fører du opp det som kostnad på firmaet. Dersom du klarer å skrape sammen noe slikt som 45' i kostnader, så har firmaet et resultat på 85'-45'=40', og da er det altså 40' du har tjent (les: som du skal skatte av).
inga:) Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Som selvstendig naeringsdrivende betaler du forskuddskatt 4 ganger i aaret. Ta kontakt med Skattekontoret og opplys hvor my du regner med aa tjene det kommende aaret saa beregner de hvor mye du skal betale og sender ut innbetalingsblankett. gjelder dette enkeltpersonforetak også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå