Reveal Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Ja, akkurat det; hva pleier dere spise nyttårsaften? Vi skal ha kjærstedag- og virkelig flotte oss, så derfor kan jeg jo se om det er noe inspirasjon å hente i andres nyttårsmeny. For min del har det vært to varianter nyttår. Enten på vennemiddager med kalkun, eller med familien hvor vi har spist fondue. Kalkun er jeg ikke nevneverdig glad i. Foreløpige tanker for vår del er enten Rype (som han har skutt) eller and. Forrett og dessert har jeg ikke tenkt på enda.
Gjest Marlo Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Om vi ikke har kalkun, så pleier vi å lage viltgryte.
Gjest _Leela_ Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Vi hadde kalkun ifjor og det blir nok det i år også, kjøper marinert kalkunbryst i stedet for stor kalkun. Veldig godt. Og som dessert har vi sjokolademousse, forrett er jeg litt usikker på, men endte opp med påsmurt lefse ifjor. Og så må vi ha ordentlig champagne.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Vi spiste alltid pinnekjøtt på nyttårsaften i min familie. Jeg savner det litt, for samboeren min vil ikke ha pinnekjøtt. Det liksom roper tradisjon av den retten der. (Og ribbe på julaften)
Gjest Gjest_mocca_* Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 reinsdyrstek er veldig godt og varme bjørnebær og vaniljeis til dessert
Saeria Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Pinnekjøtt er tradisjon her og. Da passer det gjerne med vanlijeis med lune bær etterpå, men jeg må jo innrømme at desserter som multekrem, riskrem og dronning maud pudding er nam det også, selv om pinnekjøtt kan bli litt tungt.
Gjest Eurydike Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Jeg liker mat som er litt mindre "julete" på nyttårsaften. Andebryst med godt tilbehør er jo en middag som passer godt å lage til to en slik kveld, synes jeg. Og selvskutt rype hørtes også nydelig ut! Ellers synes jeg nyttårsaften er en kveld man virkelig skal unne seg flere retter (med ditto gode viner), så man kan sitte og kose seg ved bordet helt til midnatt, og gjerne etterpå også. Når man bare er to, har man dessuten mer kapasitet til å lage flere retter, og det er ikke så farlig om det blir noen gode pauser innimellom. En god anderett, gjerne med røstipoteter eller ovnsbakte potetbåter til, og grønne bønner eller spinat. Dessuten tips til en god og enkel forrett som passer perfekt på nyttårsaften: http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/12/28/357173.html En annen god forrett kan være stekt kongekrabbe eller kamskjell med en sitronbåt og blomkålpuré, med feks litt ruccola eller grønne urter til pynt. Og vil dere riktig flotte dere, er det jo hummersesong rundt nyttårstider. Til dessert er det greit å lage noe som kan stå klart i kjøleskapet og bare tas fram ved servering, som feks panna cotta, sjokolademousse eller crème brûlée, gjerne med friske bær / bærcoulis til.
Reveal Skrevet 17. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. november 2008 Tusen takk for tips Eurydike, det skal jeg virkelig se nærmere på! Jepp, dette blir en kosedag fra morgen til kveld. Er været bra starter vi nok med en deilig skitur på dagtid- og deretter over i luksusavdelingen. Vi er begge glad i god mat og (enda bedre) drikke- så her blir hver vin nøye tilpasset maten. Og ja- selvfølgelig ekte champagne! Pris på både mat og drikke er forholdsvis ubetydelig, vi skal ha en velfortjent luksus kjærstedag. Litt usikker på hvor mye rype han har igjen- men han har fristet med dette og tilhørende Hermitage. Pinnekjøttselskap skal vi på etpar dager før, og kalkun er ikke jeg nevneverdig glad i. Sjokoladedessert er er også uaktuelt- da jeg ikke liker sjokolade- men Creme Brûlée er en definitiv favoritt. Gud jeg gleder meg allerede jeg! Men blir glad hvis flere har sine retter å komme med!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Vi skal ha selskap hjemme på nyttårsaften. Vi skal ha den tradisjonelle nyttårskalkunen med chateau-poteter, saus og waldorff-salat til. Som dessert skal vi ha hjemmelaget appelsinfromage med revet appelsinskall og vaniljesukker i, servert med appelsinbiter og mørk sjokolade oppå. Forrett har jeg ikke bestemt meg for ennå, men har tenkt litt på å ha en god parmaskinke med melon til. Har virkelig ikke peiling på om dette passer sammen, men siden vi også skal ha besøk av barn, tenkte jeg å finne noe alle liker. Hadde det bare vært meg og mannen som skulle spise, ville jeg virkelig ha slått til med noe fancy og minimalistisk! Og - flere retter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå