VinterBrud09 Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Vi blir ca 60gjester i bryllupet. skal ha det på en kjempe hytte tre dager til ende. Vi skal ha alt inkludert, men jeg syntes det er veldig vanskelig å beregne drikkevarer... er LIVREDD for at det ikke skal være nok! :S Noen som har hatt selskap til 60gjester og vet hva de brukte av drikkevarer?
angara Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Vi skal ha fest for 110. Jeg synes også det er veldig vanskelig å beregne. Vi er nesten dobbelt så mange som dere, her er det vi har kjøpt inn til nå: ca 70 flasker vin ca 6 l konjakk ca 18 flasker mousserende Sprit til baren har vi ikke handla inn ennå, men vi kommer til å kjøre GT tror jeg. Min kjære vil vel ha litt whisky utenom det. Pga at vi drikker mousserende klokka 12, må vi finne på noe annet lurt til velkomstdrink. Jeg regner med det blir noe gin-basert, det ville vært enkelt. Så dropper vi likør til kaffen. Konjakk eller ingenting, take it or leave it Min kjære regner med at vi har mer enn nok vin. Jeg er skeptisk til det, har hørt at man gjerne kan regne 1,5 flaske vin per pers. Her er det jo snakk om å fortsette å drikke vin utover kvelden, også etter middagen, pga at vi ikke skal ha så mye utvalg av sprit. Men så har vi endel gjester som er svært måteholdne, også... Uansett har jeg lyst på en siste sverige-tur, og kjøpe litt mer vin og mousserende, i tillegg til ginen. Bare for å være sikker. Hvordan er dine estimat hittil, da?
VinterBrud09 Skrevet 17. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2008 jeg har igrunn ikke regnet så veeeldig mye på det. Syntes det er vanskelig siden vi også ma ha LITT drikke til fredagen. Vil ikke at folk skal drikke seg fulle..... og siden festen blir på hytta alle bor så regner jeg med at det blir festing til sola står opp... ingen som må hjem. Da går det jo ekstra drikkevarer... Må vel bare beregne drikke pr person og gange det med 60..... Det er svigeforeldrene som skal kjøpe inn alt. Så vi må sette opp en liste over hva vi ønsker... Derfor vil jeg ikke ta enormt i heller... siden det ikke er vi som skal betale det... Og siden det kjøpes inn i sverige kan man ikke lever det tilbake heller..... VAAANSKELIG!!
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Vi skal ha fest for 110. Jeg synes også det er veldig vanskelig å beregne. Vi er nesten dobbelt så mange som dere, her er det vi har kjøpt inn til nå: ca 70 flasker vin Min kjære regner med at vi har mer enn nok vin. Jeg er skeptisk til det, har hørt at man gjerne kan regne 1,5 flaske vin per pers. Her er det jo snakk om å fortsette å drikke vin utover kvelden, også etter middagen, pga at vi ikke skal ha så mye utvalg av sprit. Jeg synes det høres litt knapt ut (hvis det forutsettes at alle gjestene drikker alkohol). Skal dere ha forrett, og gjerne med hvitvin til, så regn 1 glass til hver. Du får 6-7 glass hvitvin per flaske, altså går det med i underkant av 20 flasker. Til hovedrett regnes det 2-3 glass per person (beregn 5-6 glass per flaske. Grovt regnet altså en flaske per to personer). Bare her er du da oppe i ca 55 flasker. Her kan dere selvsagt avtale med servitørene at det ikke skal være mer enn 2 glass til hver, noe som gjør at dere kommer ned i rundt 40 flasker (under forutsetning av at de ikke sjenker så mye - slik at man får 5,5 glass per plaske). Vin til desserten også? Isåfall går det med rundt 20 flasker til hvis dere velger hvitvin eller rødvin, velger dere en dessertvin slipper dere gjerne unna med rundt 10 flasker. Endel av dette kan selvsagt reguleres endel av servitørene. Jeg har vært i endel bryllup og det har vært ganske stor forskjell på sjenkingen. Noen servitører sjenker korrekt, mens andre fyller glassene såpass fulle at de trolig ikke får mer enn 4 glass per flaske. Det har også vært forskjell i hvor ofte det fylles på, og hvor vidt servitørene spør om du vil ha påfyll eller om de bare fyller på. Noen har gjerne fått nok, men glasset fylles opp likevel. Min samboer drikker ikke rødvin, bare hvitvin, og svært ofte blir det sjenket opp til han uten at det blir spurt om han vil ha. Så jeg vil tro at flere flasker vin kan spares hvis servitørene er litt skjerpet. (hvor lett det er å få til vet jeg imidlertid ikke. Veldig mange flinke servitører, men min erfaring er at det ofte er ufaglærte med deltidsjobb som har selskapservering, noe som gir litt ujevn kompetanse) Uansett, under forutsetning av at dere skal ha en 3-retters middag så tror jeg dere har for lite vin. Det meste, om ikke all vinen, vil være drukket opp i løpet av middagen. Tallene jeg har referert til over er hentet fra egen erfaring, samt Vinmonopolet
Strix Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 (endret) Vi hadde ca. 65 gjester som drakk alkohol, men bare en kveld. Fri bar og drikke til maten. Innkjøp: Til overs: 40 fl rødvin - 8 fl 24 fl hvitvin - 4 fl 4 fl baileys 1L - 2,5 fl 4 fl Cognac - 1 fl 2 L Gin - 1,5 fl 1 fl Jäger - 0,5 fl 1 fl whisky - 0 10ks øl - 5 ks Og så gikk det jo en del blandevann, brus og vatn også. Endret 20. november 2008 av Strix
VinterBrud09 Skrevet 18. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2008 Tusen takk for mange bra opplysninger!! Dette hjelper virkelig! :D
Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Vi blir ca 60gjester i bryllupet. skal ha det på en kjempe hytte tre dager til ende. Vi skal ha alt inkludert, men jeg syntes det er veldig vanskelig å beregne drikkevarer... er LIVREDD for at det ikke skal være nok! :S Noen som har hatt selskap til 60gjester og vet hva de brukte av drikkevarer? Vi ønsker oss også å ha bryllupet på en stor hytte som rommer alle gjestene....lurer derfor på hvor dere skal ha det?? Har dere middag i hytta da? Vennlig hilsen Carina
VinterBrud09 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2008 Vi skal ha bryllupet på solstua. Har vært der før og det er en kjempe koselig hytte. Vi leier også to leiligheter ekstra for¨å få plass til alle. Vi har leid inn kokker som skal lage maten på selve hytta. Det er storkjøkken der. - Forrett: Røkelakskrem på toast servert på en seng av marinert salat. - Hovedrett: Helstekt svin indrefilet servert med friske grønnsaker, sopp, løk og champignonsaus . - Dessert: Tilslørte bondepiker.
VinterBrud09 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. november 2008 Her har jeg kommet frem til nogenlunde drikkevarer for 60gjester. Inkludert 3glass øl/vin på fredagen til hver :D 11flasker Champagne 5stk 3l Hvitvin 20stk 3l Rødvin 4flasker Baileys 4flasker Jeger 1flaske Whiskey 22kasser øl 1kasse alkoholfri øl 1flaske Bacardy 2flasker Rom 3flasker Vodka 6brett battery/RedBull 3l juice 1l Cranberry Juice Brus
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Til 66 gjester har vi tenkt og ha dette av drikkevarer: Vin 65 stk Øl 15 kasser Champagne 11 stk Brus/farris 2 kasser Bailys 3 liter Cognac 3 liter Dette ska holde til både middagen og i baren ut over kvelden. Er det for lite/mye av noe som dere kan se? Er en ganske "tørrst" gjeng vi har invitert Er det mulighet for å levere tilbake øl og vin som blir til overs?
Gjest nextlife Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Her har jeg kommet frem til nogenlunde drikkevarer for 60gjester. Inkludert 3glass øl/vin på fredagen til hver :D 11flasker Champagne 5stk 3l Hvitvin 20stk 3l Rødvin 4flasker Baileys 4flasker Jeger 1flaske Whiskey 22kasser øl 1kasse alkoholfri øl 1flaske Bacardy 2flasker Rom 3flasker Vodka 6brett battery/RedBull 3l juice 1l Cranberry Juice Brus Skal du ikke ha Cognac ? Det er vel det aller flest drikker som Avec i allefall.
sixx Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 4flasker Baileys Tror du trygt kan gå ned til 3 flasker med Baileys. Det er mektig, og derfor grenser for hvor mye folk drikker av det. 1flaske Bacardy 2flasker Rom Bacardi = rom. (Og brun rom er myyye bedre enn hvit rom). Hva med å bytte ut den ene med ei whiskyflaske til? 4flasker Jeger Holder vel med to flasker vel? 20stk 3l Rødvin 60 liter rødvin???? Det blir jo nesten en liter på hver gjest - i tillegg til alt det andre. Jeg tror dere trygt kan kutte noen liter. Skal du ikke ha Cognac ? Enig, cognac burde dere ha til kaffen. ----------- Ellers vil jeg bare legge til at jeg har sans for folk som er raus mot gjestene sine. Lykke til.
lucy_in_the_sky Skrevet 20. november 2008 #13 Skrevet 20. november 2008 Bacardi = rom. (Og brun rom er myyye bedre enn hvit rom). 60 liter rødvin???? Det blir jo nesten en liter på hver gjest - i tillegg til alt det andre. Jeg tror dere trygt kan kutte noen liter. Hva som er best av brun eller hvit rom er en smakssak Synes det er fint om dere har litt av hver. Ang vin; det er ikke alle som drikker sprit. Og dette skal vel være til middagen også? F.eks hvis jeg ikke drakk sprit, så synes jeg ikke en liter vin (dvs under en og en halv flaske) er mye! Drikker gjerne tre glass (?) til middagen, så da er det igjen 4 glass til resten av kvelden/natten.. Det er ikke så mye det Men er enig i at konjakken må med!
sixx Skrevet 20. november 2008 #14 Skrevet 20. november 2008 Hva som er best av brun eller hvit rom er en smakssak Synes det er fint om dere har litt av hver. Ang vin; det er ikke alle som drikker sprit. Og dette skal vel være til middagen også? F.eks hvis jeg ikke drakk sprit, så synes jeg ikke en liter vin (dvs under en og en halv flaske) er mye! Drikker gjerne tre glass (?) til middagen, så da er det igjen 4 glass til resten av kvelden/natten.. Det er ikke så mye det Men er enig i at konjakken må med! Klart det er enkelte som bare drikker vin, men ikke alle da. Er derfor jeg mener de ikke trenger å beregne nesten 1 liter på alle. Og en liter vin er vel ikke lite vel. Ellers er brun rom best ja.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 20. november 2008 #15 Skrevet 20. november 2008 Klart det er enkelte som bare drikker vin, men ikke alle da. Er derfor jeg mener de ikke trenger å beregne nesten 1 liter på alle. Og en liter vin er vel ikke lite vel. Ellers er brun rom best ja. Men nå er dette en fest som går over flere dager da, så gjestene skal vel ha noe å drikke både fredagen og lørdagen. 1 liter vin i tillegg til all spriten er gjerne mye for en kveld, men ikke for to kvelder. Til middag regnes det gjerne 2-3 glass rødvin per person, og hvis du regner middag både fredag og lørdag drikker en person en flaske bare der. Da er det "bare" 20 liter igjen, noe som er 0,33 l i snitt per person. Hvis man ikke har dessertvin går det gjerne med et lite glass der også, eller om alle gjestene tar seg ett glass vin i løpet av kvelden hver kveld, evt. halvparten to glass så er det tomt. Jeg vil også tro at det er litt i overkant, men ikke så himla mye. Uansett, hvis dette er varer kjøpt på Vinmonopolet så går det jo ann å ordne returmulighet for det meste av varene. Bedre å ha for mye enn for lite mener nå jeg. Men, jeg ville byttet ut to av Baileys flaskene med Cognac (jeg ser sjelden damer som drikker mer enn 2 baileys i løpet av en kveld, og så og si aldri menn som drikker det). 4 flasker jeger høres også mye ute, men der kjenner man vel gjerne sine egne gjester best. Vet du at mange drikker det så er det kanskje ok. Jeg tror også du har for lite craneberrry juice. Hvis du først tilbyr drink med craneberry så får fort 1liter ben å gå på. Jeg ville enten droppet det eller kjøpt inn et par liter til.
VinterBrud09 Skrevet 20. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. november 2008 (endret) Skal du ikke ha Cognac ? Det er vel det aller flest drikker som Avec i allefall. Jo seff! Det glemte jeg å sette på! :S Hvor mye Cognac tror du man trenger?? Vi skal ha to flasker brun rom og en flaske hvit rom. jeg syntes det er greit å ha begge deler. Og 4flasker jeger er ikke mye til mine gjester. Vet det er veldig mange som drikker det. Ang rødvinen så syntes jeg det er best å ikke gå tom. Så folk kan velge mellom rød/hvit og øl. Krise å gå tom for en av delene. Men skulle kanskje lagt på en Whisky flaske til.... Endret 20. november 2008 av VinterBrud09
VinterBrud09 Skrevet 20. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 20. november 2008 Gjestene kommer opp på Fredags ettermiddag/Kveld. Da blir det servert spekemat. Det blir ikke ubegrenset drikke den dagen.
Rioja Skrevet 20. november 2008 #18 Skrevet 20. november 2008 Vi beregnet ei hel flaske rødvin per voksne person (96 stk.) i vårt bryllup, da vi tenkte at de flaskene som ble til overs kunne være fine "takk for hjelpen" gaver. Problemet var bare at vi ikke hadde igjen ei eneste flaske da middagen var ferdig... Vi hadde endel taler og dermed skåler, men likevel... Vi beregnet også to glass hvitvin per person til forretten, og et glass dessertvin. Tror vi hadde 2 flasker hvitvin og en flaske dessertvin til overs... I tillegg hadde vi kaffe avec og senere fri bar, her var det igjen en del, men sprit står seg jo godt. Det høres ut som du får et kjempekoselig bryllup, lykke til!
Carina85 Skrevet 20. november 2008 #19 Skrevet 20. november 2008 Vi skal ha bryllupet på solstua. Har vært der før og det er en kjempe koselig hytte. Vi leier også to leiligheter ekstra for¨å få plass til alle. Vi har leid inn kokker som skal lage maten på selve hytta. Det er storkjøkken der. - Forrett: Røkelakskrem på toast servert på en seng av marinert salat. - Hovedrett: Helstekt svin indrefilet servert med friske grønnsaker, sopp, løk og champignonsaus . - Dessert: Tilslørte bondepiker. Høres veldig bra ut.....akkurat noe sånt jeg hadde tenkt meg, bare hatt litt problemer med å finne en slik hytte!! Men da skal jeg sjekke ut Solstua
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå