Gjest dillie Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Hei, jeg har 2 voksne katter og en kattunge. Nå har det seg slik at vi skal hjem til jul og være der i 2 uker. Bilturen tar ca 9 timer (!) Så jeg er veldig skeptisk på hva vi skal gjøre med kattene.. Alternativet er å plassere de på kattepensjonat, noe som jeg helst vil slippe. Så vurderer å ta de med hjem! Hvordan tror dere kattene vil kunne takle den lange reisen? Da tenker jeg først og fremst på stresset de blir utsatt for, og det at de kanskje ikke får brukt doen sin (som selfølgelig blir medbragt) men som de kanskje blir for stressa til å bruke? Har hatt de to voksne med på bilturer før uten at det virker så negativt på de. Men veldig usikker på kattungen.. Er det dyreplageri å utsette de for den lange bilturen?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Hei! Jeg mener at det er på grensen til dyreplageri å utsette de for, ikke bare en veldig lang biltur, men også et helt nytt hus i en lang periode. Jeg forstår at det er vanskelig å dra på ferie når man har dyr, men har dere ikke en nabo som skal være hjemme som kan passe dem?
Aurora M. Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Hei! Hvis du ikke har noen som kan passe de mens dere er borte, så er det jo en mulighet å annonsere etter en kattepasser enten via lokalavisen eller hvis du har en avdeling av Kattens Vern i nærheten, så kan de annonsere på nettet for deg. Siden de er 3 katter sammen, så vil jeg tro de klarer seg fint hjemme med noen som stikker innom et par ganger om dagen med litt mat og kos! Men gjør det i god tid slik at den som event. melder seg får komme og gjøre seg litt kjent med både dere og pusene først. Jeg ville ha satset alt på å få en slik ordning, framfor å stresse de med den lange bilturen og alt det andre som følger med. Lykke til! Håper det ordner seg for dere!
Puma Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Pakk kattene i bilen og la det stå til. Jeg har selv en 10 år gammel katt, som bruker å være med på ferieturen. Han er ikke så glad i å reise, men sover seg som regel gjennom hele turen. Han synes det er kjempe spennende å komme til nytt hus. Mennesker er ikke de eneste dyra som synes at forandring fryder. Han legger gjerne på seg, mens han er på ferie, så jeg er sikker på at han trives.
Aiko Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Kommer helt ann på hvordan kattene dine reagerer på bilturen. To av mine kan jeg ikke ta til dyrlegen engang uten at det blir hyling, skriking og kloring i buret, mens sistemann sitter spent i setet, kikker litt rundt snuser, sover litt.
Aurora M. Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Jeg ville heller ikke ha nølt med å råde TS til å la katten bli med om det var EN voksen katt det var snakk om. Men det er forskjell på det og på å legge ut på en 9 timer lang biltur til et fremmed sted med 3 katter, og deriblandt en liten kattunge. Det kommer, som nevnt over her, an på alt mulig. Hvordan går kattene sammen, er det ute eller innekatter, er de vant med sele, så de kan luftes under turen, er de vant med å sitte i bur, hvordan er det dit de kommer-mye styr?(regner med det siden det er i jula) o.s.v o.sv Og siden TS stiller spørmål ved om de kanskje blir for stresset til å bruke doen sin der de kommer, så regner jeg med at hun heller ikke ser dette som den beste løsningen for kattene.
Kakee Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Nei, fy søren. Det hadde jeg aldri gjort! Hadde du forresten tenkt til å la kattene gå fritt i bilen? (Jeg tolket det sånn ang. det du sa om kattedoen). Du må i allefall sikre dem da!
Kakee Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Pakk kattene i bilen og la det stå til. Jeg har selv en 10 år gammel katt, som bruker å være med på ferieturen. Han er ikke så glad i å reise, men sover seg som regel gjennom hele turen. Han synes det er kjempe spennende å komme til nytt hus. Mennesker er ikke de eneste dyra som synes at forandring fryder. Han legger gjerne på seg, mens han er på ferie, så jeg er sikker på at han trives. Unnskyld meg, men hvordan kan du råde henne til dette, bare fordi din katt kanskje liker å kjøre bil? Det er snakk om 9 timer!
Gjest TA de med :) Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 TA de med.. har to katter som elsker å kjøre bil. finner frem buret og de legger seg til å sove. Har alltid hatt de med meg uansett hvor jeg( der som dyr kan være med). Så de er vant med å kjøre bil. Er vel det samme med katter som med hunder tenker jeg. Ingen lar vel hunden være igjen hjemme...... stopp og kos med de etter en stund hvis de er fryktelig urolig.
Puma Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 (endret) Vår reise tar 8,5 timer, så derfor tør jeg å råde henne til å reise med kattene. Ja, jeg har 1 katt nå, men jeg har hatt fler. Når det gjelder at en er kattunge, så er det vel ikke noe problem? Dess yngre kattene er, dess lettere takler de forandringer. Når det gjelder de voksne kattene, så må man jo bare prøve. For alt vi vet, kan det hende at de liker det. Det skader ikke kattene at man prøver en gang. Det er ikke vanskelig å finne ut om de ikke liker det. Jeg har aldri sele på min pus. Han går fritt ute, der vi er. Men så er han såpass til mammadalt, at han er bare ute en time av gangen. Vi måtte gjøre det sånn, fordi han nekter å bruke kattedo, han tisser heller på veska/kofferten min istedet. Jeg har lagt merke til en snedig ting med min pus da. Han jamrer og skriker akkurat så lang tid, som det tar å kjøre til dyrlegen. Etter at vi har kjørt 5 minutter lengre, legger han seg ned og maler. Da vet han at han ikke skal til dyrlege, og da er alt greit for hans del. Å ha katter løse i bil, vil jeg ikke anbefale. Ikke bare for kattenes del, men også for egen del. De kan få det for seg, at under bremsa er en fin fin plass å ligge. Gjerne ligge i fanget til sjåføren o.l. Kan fort skape mange skumle trafikksituasjoner. Så jeg står fortsatt på mitt. Pakk kattene i bilen og la det stå til! Man vet ikke åssen det går, før man har prøvd det. Lykke til! Edit: leif Endret 19. november 2008 av Puma
Adila Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 (endret) Hvis kattene ikke er vant til å reise med bil så er det lett for at det skjer uhell i buret. Tenker på bæsj og kanskje spy da altså. Da må man regne med å måtte vaske buret og skifte liggeunderlag underveis. Jeg holder ihvertfall ikke ut den lukta i mer enn et par minutter! Spesielt kattungen kan nok ha mest problemer med å holde ting tilbake.. Når jeg var liten og vi kjørte i 12 timer til nordnorge, så fikk pus være i et hundebur bak i bilen. Der fikk han også plass til kassen sin. Om det var en optimal løsning kan jo diskuteres. Men før dere eventuelt tar kattene med på så lange turer så ville jeg øvelseskjørt sammen med kattene mange ganger først. De fleste katter jamrer seg veldig den første tiden på bilturer. Hva er foresten galt med kattepensjonat? Det finnes mange veldig seriøse plasser Endret 19. november 2008 av Adila
Arkana Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Jeg hadde aldri tatt med kattene i en 9 timers biltur for så å være innestengt i et fullstendig nytt hus i to uker og så samme biltur hjem igjen. Nå er vi heldige som har flotte naboer som ser til kattene daglig slik at våre dermed kan være hjemme mens vi er på ferie, og med katteluke står de fritt til å komme og gå som de pleier. Har du ingen naboer som kan gjøre det samme, evt søke etter en kattepasser som noen foreslår? Vi har tidligere brukt kattepensjonat også, ser ikke noe problem med det. Det finnes flere bra steder og selv om det fort kan bli dyrt synes jeg personlig det er langt bedre enn denne typen stress.
Gjest TS Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 hei igjen og takk for svar ser det er mye formeninger hvorvidt jeg skal ta de med eller ikke.. De to voksne kattene mine har vært på tilsvarende biltur før, men har ikke tatt de med til et fremmed hjem slik som jeg kanskje skal nå. Vet at de takler turen, lufter de og tar de ut av burene sine jevnlig. Og dersom kattungen gjør fra seg i buret er ikke det det verste for oss med tanke på rengjøring osv. Er forberedt på det. Det er kattungens reaksjon på den lange turen jeg er redd for.. For hun kan være veldig utålmodig! Og da er jeg redd hun kan bli stressa. Dit vi skal, er det masse barn og i tillegg en katt til som bor der. Vurderte å ta med kun en katt, mens de andre får være på pensjonat. For å la de være hjemme er IKKE aktuelt. Kattene mine blir kjempestressa og gjør fra seg overalt/raserer huset når de kun er hjemme alene en helg (med regelmessig tilsyn) uten oss tilstede..De er nesten for bundet til meg med andre ord. Så jeg må sikkert ta de med meg. Har ringt det pensjonatet jeg stoler på, og de har ikke plass i julen. Noe som jeg kunne forvente meg. Så jeg får sikkert bare ta med alle sammen og la de få venne seg til det nye huset. Tror det bare blir sunt for dem og lære seg å kjenne "det andre hjemmet mitt" for de skal nok dit flere turer i løpet av årene som kommer! Får heller prøve å rådføre meg med dyrlegen og høre hva de sier. Kanskje de har noe beroligende og gi de før den lange turen, hvem vet? Håper dette går bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå