Gå til innhold

Hva spiser dere før trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere skal trene om morgenen, hva spiser dere til frokost?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det samme som jeg gjør ellers, knekkebrød med leverpostei eller skinke og noe grønt + iskaffe.

Endret av Skya
Skrevet

Nå trener jeg på ettermiddagen, men iflg. spesialister så er det smart å spise noen raske karbohydrater før trening, det kan f.eks. være en youghurt, en banan, en skive med syltetøy, 1 glass sjokolademelk, el .. Så er det lurt å spise litt raske karbohydrater rett etter trening, og vente 1 times tid med et skikkelig måltid med riktig sammensatt mat ..

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet (endret)

Når jeg må spise rett før trening om morgenen spiser jeg noe lett og lite, f.eks litt frokostblanding med melk.

Nå trener jeg på ettermiddagen, men iflg. spesialister så er det smart å spise noen raske karbohydrater før trening, det kan f.eks. være en youghurt, en banan, en skive med syltetøy, 1 glass sjokolademelk, el .. Så er det lurt å spise litt raske karbohydrater rett etter trening, og vente 1 times tid med et skikkelig måltid med riktig sammensatt mat ..

Nei, dette stemmer ikke generelt sett. Man skal ikke spise raske karbohydrater før trening, de er forbeholdt påfyll under veldig lange økter samt etter trening. Det siste måltidet før trening bør de karbohydratene man spiser være av det trege og moderat trege slaget.

Hvor mye karbodhydrater ifht proteiner man skal spise kommer an på intensiteten på økten og hva du skal trene. Kardiotrening, spesielt langvarig sådan, krever at glykogenlagrene er fylt opp for å kunne yte maksimalt, og man må derfor spise mer karbohydrater enn før f.eks styrketrening. Før styrketrening kan det være greit å få i seg en større andel proteiner og trege karbohydrater, da dette er gunstig for kroppen rent hormonelt sett for å komme i en anabol fase bl.a.

Jeg er klar over at lett mat som loff, banan etc anbefales om man har problemer med fordøyelsen ifm trening og man må spise tett oppi treningen; tungfordøyelig mat kan skape mageubehag for enkelte, og da spesielt under trening med mye bevegelse (løping etc). Og må man spise rett oppunder treningen kan det være mer gunstig å spise lett mat, men man bør likevel holde seg unna de verste blodsukkerbombene som loff og sukker. Inntak av raske karbohydrater fører til blodsukkersvigninger som kan påvirke treningen.

Olympiatoppens anbefalinger når det kommer til mat før trening ligger forøvrig her.

Man trenger heller ikke vente 1 time med å spise et skikkelig måltid etter trening, man kan godt spise måltidet tidligere. Men jeg er enig i at det er lurt å innta næring rett etter treningsøkten. Hvor hardt du har trent og hva du har trent avgjør hvor mye du bør fylle opp og hva du bør innta.

Endret av O-Ren Ishii
Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet
Når jeg må spise rett før trening om morgenen spiser jeg noe lett og lite, f.eks litt frokostblanding med melk.

Nei, dette stemmer ikke generelt sett. Man skal ikke spise raske karbohydrater før trening, de er forbeholdt påfyll under veldig lange økter samt etter trening. Det siste måltidet før trening bør de karbohydratene man spiser være av det trege og moderat trege slaget.

Hvor mye karbodhydrater ifht proteiner man skal spise kommer an på intensiteten på økten og hva du skal trene. Kardiotrening, spesielt langvarig sådan, krever at glykogenlagrene er fylt opp for å kunne yte maksimalt, og man må derfor spise mer karbohydrater enn før f.eks styrketrening. Før styrketrening kan det være greit å få i seg en større andel proteiner og trege karbohydrater, da dette er gunstig for kroppen rent hormonelt sett for å komme i en anabol fase bl.a.

Jeg er klar over at lett mat som loff, banan etc anbefales om man har problemer med fordøyelsen ifm trening og man må spise tett oppi treningen; tungfordøyelig mat kan skape mageubehag for enkelte, og da spesielt under trening med mye bevegelse (løping etc). Og må man spise rett oppunder treningen kan det være mer gunstig å spise lett mat, men man bør likevel holde seg unna de verste blodsukkerbombene som loff og sukker. Inntak av raske karbohydrater fører til blodsukkersvigninger som kan påvirke treningen.

Olympiatoppens anbefalinger når det kommer til mat før trening ligger forøvrig her.

Man trenger heller ikke vente 1 time med å spise et skikkelig måltid etter trening, man kan godt spise måltidet tidligere. Men jeg er enig i at det er lurt å innta næring rett etter treningsøkten. Hvor hardt du har trent og hva du har trent avgjør hvor mye du bør fylle opp og hva du bør innta.

Frokostblanding regnes som raske karbohydrater.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet (endret)
Frokostblanding regnes som raske karbohydrater.

Det kommer nok an på frokostblandingen det. ;)

Endret av O-Ren Ishii
Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet

Ernæringsspesialister anbefaler at man spiser 2-3 timer før en treningsøkt.

Dersom man skal trene om morgenen ble vi anbefalt følgende:

Rett før trening:

Youghurt (lettere)

Appelsinjuice

Sportsdrikke

Biola

Sjokolademelk (lettere)

Frukt + vann

Umiddelbart etter trening:

Moden banan

Rosiner

Sportsdrikke

Sjokolademelk (lettere)

Følgende timing ble anbefalt:

Måltid: 2-3 timer før trening

Lite: 15 min før trening

Påfyll av vann under trening (sportsdrikke dersom lenger økt enn 1 time)

Lite: 5 min etter trening

Restitusjonsmåltid: 1-2 timer etter trening

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Måltid: 2-3 timer før trening

Lite: 15 min før trening

Påfyll av vann under trening (sportsdrikke dersom lenger økt enn 1 time)

Lite: 5 min etter trening

Restitusjonsmåltid: 1-2 timer etter trening

Spørsmål: Mener du at man skal spise både 2-3 timer før trening (uavhengig av treningstype) og kjappe karbohydrater rett før trening? Tror ikke jeg helt forstår hva du mener. :)

Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet
Spørsmål: Mener du at man skal spise både 2-3 timer før trening (uavhengig av treningstype) og kjappe karbohydrater rett før trening? Tror ikke jeg helt forstår hva du mener. :)

Ja - slik ble vi anbefalt på kurset jeg tok. Der var en klinisk ernæringsfysiolog og en lege.

Man skal ikke spise masse rett før trening .. gjerne bare drikke litt. Magen burde være tom før treningen. Må jo legge til at det ikke er snakk om toppidrett her .. men timeslange økter på treningssenter - ala Body Pump, Spinning, Pilates, osv.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Ja - slik ble vi anbefalt på kurset jeg tok. Der var en klinisk ernæringsfysiolog og en lege.

Man skal ikke spise masse rett før trening .. gjerne bare drikke litt. Magen burde være tom før treningen. Må jo legge til at det ikke er snakk om toppidrett her .. men timeslange økter på treningssenter - ala Body Pump, Spinning, Pilates, osv.

Vi er helt enige om at man ikke skal spise masse før trening. Men jeg er fortsatt uenig i at man skal spise raske karbohydrater (loff, sukker, banan som du skrev i den første posten din etc) rett før trening, uansett om det er om morgenen eller ettermiddagen vi snakker om. Det å sende blodsukkeret til himmels rett før trening og stimulere insulinproduksjon som kan medføre økt fettlagring på denne måten skjønner jeg ikke kan være riktig.

Slik jeg forstår det er det heller ikke det ernæringsfysiologene i Olympiatoppen anbefaler. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal spise et lite måltid rett før trening om man har spist et skikkelig måltid i riktig tid før treningen.

Har du noen kildehenvisninger? Nettsider, bøker etc.?

Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet

Jeg har bare en elektronisk presentasjon fra kurset jeg tok.

Ærlig talt så tror jeg at så lenge man føler seg vel og opplagt selv så spiser man riktig. Jeg har funnet det som funker for meg og spiser en frukt eller en skive med honning før jeg går fra jobb - går rett på trening - spiser en banan på vei til bilen etter trening og spiser middag når jeg kommer hjem. Har jeg ikke banan så stikker jeg innom butikken og kjøper meg en liten sjokolade på vei hjem.

For meg funker det ikke å mat i magen på trening - så hvis jeg føler meg mett så tar jeg meg en kopp kaffe og prøver å gå på do :ler:

Når jeg trener om morgenen i helgene så spiser jeg bare en banan og tar frokosten etter trening.

Jeg er ikke hysterisk når det gjelder mat .. jeg elsker mat og trener minst 5 ganger i uken slik at jeg kan spise det jeg har lyst på ... Slanking er ikke noe for meg :ler: det har jeg ikke tro på i det hele tatt lenger.

Skrevet

Hvis jeg skal hjemom etterpå, spiser jeg en yoghurt og en frukt før trening (trener da en time uten veldig hard intensitet om morgenen), og så spiser jeg en stor porsjon havregrøt da jeg kommer hjem.

Hvis jeg ikke får havregrøten min etterpå spiser jeg kanskje en yoghurt og et par knekkebrød, og har med brødskiver, nøtter og frukt til å spise etterpå.

Stikkordet mitt er i hvert fall at jeg må ha energi, men at jeg må 'kjenne' minst mulig mat i magen. Da er yoghurt genialt.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Jeg er ikke hysterisk når det gjelder mat .. jeg elsker mat og trener minst 5 ganger i uken slik at jeg kan spise det jeg har lyst på ... Slanking er ikke noe for meg :ler: det har jeg ikke tro på i det hele tatt lenger.

Jeg har også stor treningsmengde, derfor er jeg nøye på hva jeg spiser før/etter trening for å få så mye ut av treningen som mulig, samt sikre god restitusjon. ;) Å spise sjokolade eller loff før trening for meg er nærmest en garanti for å ikke klare å yte i nærheten av maks.

Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet
Jeg har også stor treningsmengde, derfor er jeg nøye på hva jeg spiser før/etter trening for å få så mye ut av treningen som mulig, samt sikre god restitusjon. ;) Å spise sjokolade eller loff før trening for meg er nærmest en garanti for å ikke klare å yte i nærheten av maks.

Sjokoladen er etter trening ... hvis jeg har lyst på og ikke har banan.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Sjokoladen er etter trening ... hvis jeg har lyst på og ikke har banan.

Beklager, skrev feil - mente drikke sjokolademelk. :)

La meg si det sånn: å innta noe med høy GI (enten det er loff, banan, sjolademelk eller sportsdrikke) er generelt ikke anbefalt, og tar livet av treningen for min del.

Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet
Beklager, skrev feil - mente drikke sjokolademelk. :)

La meg si det sånn: å innta noe med høy GI (enten det er loff, banan, sjolademelk eller sportsdrikke) er generelt ikke anbefalt, og tar livet av treningen for min del.

Ok - det funker fint for meg .. jeg holder fint treningstimene mine. Trener hver mandag, tirsdag, onsdag, fredag og søndag .. i tillegg går jeg tur med hunden hver kveld ..

For meg er det viktig å ikke spise tung mat før trening - ikke fet mat .. prøvde med nøtter - men sluttet jeg med. Det viktigste for meg er å få i meg noe etter jobben - før jeg trener - men det må ikke være mye ..

Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet
Ok - det funker fint for meg .. jeg holder fint treningstimene mine. Trener hver mandag, tirsdag, onsdag, fredag og søndag .. i tillegg går jeg tur med hunden hver kveld ..

For meg er det viktig å ikke spise tung mat før trening - ikke fet mat .. prøvde med nøtter - men sluttet jeg med. Det viktigste for meg er å få i meg noe etter jobben - før jeg trener - men det må ikke være mye ..

men jeg spiser aldri loff, har med en skive grovt brød med honning som jeg spiser i bilen på vei til trening .. det eller en banan, eple eller pære.

Skrevet

Spiser ingenting før treningen, vil jo forbrenne mest mulig fett.

Etter treningen spiser jeg frokos:

ett kokt egg og en salat med litt skinke.

Skrevet

spiser frokostblanding/musli (axa 4-korns) tilsatt med biola yoghurt eller litt melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...