Honey Bee Skrevet 17. november 2008 #1 Del Skrevet 17. november 2008 Fikk påvist høyt stoffskifte i juni.Hadde vært syk en stund uten å skjønne det.Spiste hele tiden,raste likevel ned i vekt,mistet mensen og høy puls blant annet.Fikk medisiner og ting stabiliserte seg, og kiloene begynte å komme tilbake. Legen sier at stoffskiftet nå er normalt igjen.Har ikke lagt på meg altfor mye,men litt mer enn ønskelig.Gikk ned 25 kilo i fjor og mistenker at systemet mitt ble fucket opp av det??Men jeg gikk ned på en sunn måte.Trening og kostholdsomlegging. Noen andre her som har eller har hatt høyt stoffskifte?Hvor lang tid tok det før dere ble friske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #2 Del Skrevet 17. november 2008 Goggle etter Sonjas stoffskifteforum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sigve Skrevet 17. november 2008 #3 Del Skrevet 17. november 2008 Fikk påvist høyt stoffskifte i juni.Hadde vært syk en stund uten å skjønne det.Spiste hele tiden,raste likevel ned i vekt,mistet mensen og høy puls blant annet.Fikk medisiner og ting stabiliserte seg, og kiloene begynte å komme tilbake. Legen sier at stoffskiftet nå er normalt igjen.Har ikke lagt på meg altfor mye,men litt mer enn ønskelig.Gikk ned 25 kilo i fjor og mistenker at systemet mitt ble fucket opp av det??Men jeg gikk ned på en sunn måte.Trening og kostholdsomlegging. Noen andre her som har eller har hatt høyt stoffskifte?Hvor lang tid tok det før dere ble friske? Man blir ikke frisk av stoffskifteproblemer. De er livsvarige. Men de kan holdes i sjakk med medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Leona_* Skrevet 17. november 2008 #4 Del Skrevet 17. november 2008 Man blir ikke frisk av stoffskifteproblemer. De er livsvarige. Men de kan holdes i sjakk med medisiner. Det er feil, man kan bli frisk, men som med alle andre sykdommer kan man få tilbakefall. Jeg har også graves sykdom, har hatt det i tre år, men blir stadig bedre. For de fleste er det vanlig å bli frisk, enten ved hjelp av medisiner, radioaktiv jod eller operasjon. Ved jod får man hypotyreose og må behandles for det, og dette skjer også ofte ved operasjon. Men hypo er mye mindre farlig og lettere å behandle enn hyper, så det er fortrukket. Selv går jeg på tabletter og kommer til å fortsette med det. Det er vanlig at man blir frisk, men at det kan komme tilbakefall. Spesielt kan dette skje når kroppen er i prosesser som medfører endring i kroppens hormonbalanse, som graviditet eller overgangsalder. Jeg har ikke tatt av mer enn et par kilo, til tross for enormt høyt stoffskifte, men det kan ha sammenheng med at jeg spiste/spiser utolig mye. Legger på meg en del etterhvert som det går ned, men det er tross alt bedre å ha litt for mange kilo på kroppen, enn å ha en kropp som konstant er på løpetur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nora gjest Skrevet 17. november 2008 #5 Del Skrevet 17. november 2008 Graves sykdom er en autoimmun sykdom og man har da TRAS-antistoffer. Den brenner normalt ut av seg selv etter 18 måneder. Ofte blir det bare den ene episoden, og man trenger strengt tatt ofte ikke operajon eller radiojod som jo vanligvis kverker hele kjertelen for all fremtid. Man kan altså bli frisk av seg selv. Eller bare ta neo-mercazole for en tid, til TRAS-antistoffene er 0. Men man kan få tilbakefall, at TRAS-antistoffene kommer tilbake. Og mange har både TRAS og anti-TPO og trenger levaxin etterpå. Høy TSH trigger nemlig TRAS igjen og det er lurest å ikke bli hypo etterpå. Min datters graves bare forsvant på glutenfri kost. (gluten er kjent for å trigge TRAS-antistoffer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna Skrevet 19. april 2013 #6 Del Skrevet 19. april 2013 Graves sykdom er en autoimmun sykdom og man har da TRAS-antistoffer. Den brenner normalt ut av seg selv etter 18 måneder. Ofte blir det bare den ene episoden, og man trenger strengt tatt ofte ikke operajon eller radiojod som jo vanligvis kverker hele kjertelen for all fremtid. Man kan altså bli frisk av seg selv. Eller bare ta neo-mercazole for en tid, til TRAS-antistoffene er 0. Men man kan få tilbakefall, at TRAS-antistoffene kommer tilbake. Og mange har både TRAS og anti-TPO og trenger levaxin etterpå. Høy TSH trigger nemlig TRAS igjen og det er lurest å ikke bli hypo etterpå. Min datters graves bare forsvant på glutenfri kost. (gluten er kjent for å trigge TRAS-antistoffer) Hei! kan du si litt mer om hvor lenge din datter gikk på glutenfri kost før TRAS antistoffene forsvant? tok hun noe ekstra vitaminer som selen og d vitaminer? jeg har høy TRAS og ønsker veldig å prøve å bli kvitt det ved hjelp av glutenfri kost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wing Skrevet 19. april 2013 #7 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg har også graves lurer på dette jeg også. Er det noen som kan fortelle meg om andre typer mat vi med graves bør spise som kan bremse det høye stoffskifte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #8 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg har Graves. Hos ca 50% så brenner sykdommen ut. Når du har vært stabil på medisin i 1-2 år så prøver de uten medisin. Jeg ble syk igjen i løpet av en måned. Startet med medisiner igjen og klarte aldri å få det stabilt igjen. Du kan ikke gå på disse medisinene i årevis. Jeg søkte meg inn på Aker som har landets eneste poliklinikk for stoffskiftepasienter. I samråd med de så valgte jeg å operere bort skjoldbruskkjertelen. Alternativet var radioaktivt jod. Jeg angrer for jeg ble faktisk dårligere og har aldri kommet meg opp igjen. Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg insistert å gå på medisin for for høyt stoffskifte videre. Anonym poster: 51bfa044091b78d8af5de30dc47fbf4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #9 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg har Graves. Hos ca 50% så brenner sykdommen ut. Når du har vært stabil på medisin i 1-2 år så prøver de uten medisin. Jeg ble syk igjen i løpet av en måned. Startet med medisiner igjen og klarte aldri å få det stabilt igjen. Du kan ikke gå på disse medisinene i årevis. Jeg søkte meg inn på Aker som har landets eneste poliklinikk for stoffskiftepasienter. I samråd med de så valgte jeg å operere bort skjoldbruskkjertelen. Alternativet var radioaktivt jod. Jeg angrer for jeg ble faktisk dårligere og har aldri kommet meg opp igjen. Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg insistert å gå på medisin for for høyt stoffskifte videre. Anonym poster: 51bfa044091b78d8af5de30dc47fbf4b Jeg har hatt Graves i nesten 20 år og vært av og på medisiner. Har tidigere nektet å operere da jeg har hørt så mange negative opplevelser og folk som angrer. Kan du fortelle litt mer om hvorfor du angrer? Hvordan var selve operasjonen? Anonym poster: 2cdb34bd55f75a7b937b099a670caa79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kremt... Skrevet 19. april 2013 #10 Del Skrevet 19. april 2013 Det at 70-80% av hypertyreosetilfellene kan skyldes Graves medfører ikke at det er det samme... "Det finnes tre behandlingsalternativer: Legemiddelbehandling, radiojodbehandling og kirurgisk behandling. Ingen av behandlingene helbreder den autoimmune prosessen som forårsaker autoimmun hypertyreose. Ved valg av behandling bør man ta i betraktning at den immunologiske prosessen ved Graves' sykdom kan forsvinne i løpet av 1–2 år, og at 40–50 % av pasientene ikke vil få residiv av sykdommen. Behandlingsvalget bestemmes av sykdomsårsaken, legens erfaring og pasientens ønske." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna Skrevet 19. april 2013 #11 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg har en komplisert form for stoffskifte sykdom.. tror jeg.. altså jeg har noe som kalles blokkerende TRAS antistoffer som gir hypotyrose men er på en måte Graves sykdom. Disse TRAS antistoffene er sky høye, ikke målbare... har operert bort skjoldbrukskjertelen pga dette, men disse TRAS antistoffene har ikke falt, og jeg har heller ikke noe mer rest vev igjen.( har tatt ultralyd) Jeg plages veldig med min allmenntilstand i forhold til at jeg har sky høye TRAS antistoffer. det jeg lurer på er om det er noen som vet om noe alternativt for å få redusert TRAS antistoffer? glutenfri kost?? eller om hva jeg burde gjøre? burde jeg bli henvist til aker? må supplemere med at jeg har hatt denne sykdommen siden 2003.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wing Skrevet 19. april 2013 #12 Del Skrevet 19. april 2013 _anna_: jeg har desverre ingen gode råd til deg utenom det med glutenfri kost og kanskje også minst mulig rafinert sukker. Jeg har ikke hørt om en eneste graves kvinne/mann som har vært fornøyd etter operasjon eller jodbehandling. Stemmer dette, eller er det faktisk noen som har det bra etter en slik behandling? Er medisinbehandling det eneste som er "bra"? Hvorfor kan man ikke så på medisiner i årevis? Mange spørsmål.....håper noen kan svare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #13 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg har hatt Graves i nesten 20 år og vært av og på medisiner. Har tidigere nektet å operere da jeg har hørt så mange negative opplevelser og folk som angrer. Kan du fortelle litt mer om hvorfor du angrer? Hvordan var selve operasjonen? Anonym poster: 2cdb34bd55f75a7b937b099a670caa79 Jeg valgte å foreta operasjonen på Aker selv om det ikke er sykehuset jeg tilhører. Jeg tok det valge fordi de har god erfaring i den type operasjon. Inngrepet gikk som planlagt og jeg fikk ingen komplikasjoner i etterkant. Arret er også veldig pent. Siden hele skjoldbruskkjertelen ble operert ut så måtte jeg starte med Levaxin. Jeg endte opp med konsentrasjonsproblemer, brainfog og en slitenhet som gir meg store begrensninger i livet. Det ble et mye dårligere resultat enn da jeg var ustabil med medisiner og hadde for høyt stoffskifte. Derfor angrer jeg for jeg kan resultatet av operasjonen er endelig. Jeg har ikke mange alternativer igjen foruten Levaxin. Har prøvd T3 og havnet i himmelen da branfoggen forsvant. Det varte bare en uke. Siste muligheten min er å prøve naturlig tilskudd som Erfa. Jeg fungerte mye bedre med Neo-Mercazole enn jeg gjør med Levaxin. Jeg husker ikke hvorfor man ikke skal gå på medisiner mot for høyt stoffskifte i årevis. Min fastlege sa at rundt 5 år er greit. Har lest om en som tok det i 10 år. Legene vet lite om langtidsvirkningen. I tillegg så er det noen alvorlige bivirkninger. Kanskje risikoen øker over tid? Anonym poster: 51bfa044091b78d8af5de30dc47fbf4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #14 Del Skrevet 20. april 2013 Må bare si at TRAS ikke har blitt tatt siden før operasjonen. Her styrer legen min etter TSH. Anonym poster: 51bfa044091b78d8af5de30dc47fbf4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #15 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg valgte å foreta operasjonen på Aker selv om det ikke er sykehuset jeg tilhører. Jeg tok det valge fordi de har god erfaring i den type operasjon. Inngrepet gikk som planlagt og jeg fikk ingen komplikasjoner i etterkant. Arret er også veldig pent. Siden hele skjoldbruskkjertelen ble operert ut så måtte jeg starte med Levaxin. Jeg endte opp med konsentrasjonsproblemer, brainfog og en slitenhet som gir meg store begrensninger i livet. Det ble et mye dårligere resultat enn da jeg var ustabil med medisiner og hadde for høyt stoffskifte. Derfor angrer jeg for jeg kan resultatet av operasjonen er endelig. Jeg har ikke mange alternativer igjen foruten Levaxin. Har prøvd T3 og havnet i himmelen da branfoggen forsvant. Det varte bare en uke. Siste muligheten min er å prøve naturlig tilskudd som Erfa. Jeg fungerte mye bedre med Neo-Mercazole enn jeg gjør med Levaxin. Jeg husker ikke hvorfor man ikke skal gå på medisiner mot for høyt stoffskifte i årevis. Min fastlege sa at rundt 5 år er greit. Har lest om en som tok det i 10 år. Legene vet lite om langtidsvirkningen. I tillegg så er det noen alvorlige bivirkninger. Kanskje risikoen øker over tid? Anonym poster: 51bfa044091b78d8af5de30dc47fbf4b Jeg har som tidligere nevnt gått på og av neo mercazole siden 1996. Flere år uten og nå på siden 2006. Jeg har vært hos mange forskjellige leger og spesialister og ingen har fortalt meg at jeg skal slutte med de før jeg nå for et par md siden fikk et hjerteinfarkt. Legene er uenige om medisineringen for høyt stoffskifte har noen sammenheng med hjerteinfarktet, men de vil nå at jeg skal enten operere eller bruke jod for å sette den ut av spill. Jeg har virkelig ikke lyst til å gjøre dette siden jeg bare har hørt negative historier som din. Til meg har legene sagt ulike ting ang hvor lenge det er "lurt" å gå på neo mercazole. Visstnok fordi det ikke er forsket på langtidseffekten. Nettopp derfor kan de heller ikke si hva som vil skje om jeg fortsetter lenger med det og om dette var en medvirkende årsak til infarktet. Anonym poster: 2cdb34bd55f75a7b937b099a670caa79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #16 Del Skrevet 20. april 2013 Må bare kommentere, men Aker er ikke det eneste sykehuset i landet som har poliklinikk for stoffskiftepasienter. Jeg har over lang tid gått til behandling hos en svært dyktig lege ved poliklinikken på Haukeland. Jeg har også to kolleger som har blitt operert her med godt resultat, og som nå lever som før de fikk hypertyreose ved hjelp av levaxin. Selv har jeg takket nei til både operasjon og jodbehandling fordi jeg ønsker å forsøke tabletter en stud til. Iflg min lege er det ikke bra å stå langvarig på Neo fordi det er et kunstig stoff som tilføres kroppen, fremfor Levaxin som kroppen produserer selv. Det kan også føre til sykdom i leveren ved langvarig bruk, og i seg selv er det mer farlig for kroppen å gå lengre i en hyper enn en hypotilstand, bl.a pga overbelastning av hjertet. Anonym poster: 7b4edff368932f396b3c124e8949b1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biel Skrevet 21. april 2013 #17 Del Skrevet 21. april 2013 (endret) Hei! Jeg opererte bort hele skjoldbrukskjertelen på Haukeland for ca 10 år siden. Har ikke angret et sekund!! Etter operasjonen følte jeg meg straks mye bedre enn før. Nå hadde jeg i utgangspunktet veldig høyt stoffskifte som var vanskelig å kontrollere. Måtte ta neo-mercazole 3 ganger daglig, noe som ofte var vanskelig for meg å huske.. Tok også betablokker en stund fordi hvilepulsen var veldig høy. Det som er vanskelig er jo selvfølgelig å vite om livet blir bedre etter operasjonen, og er operasjonen gjort så er den gjort. Jeg har som andre her har nevt hatt problemer med hukommelsen, brainfog og har følt meg mye sliten, blant annet. Mye av dette ble bedre etter at jeg begynnte å ta vitamintilskudd. Det visste seg at jeg manglet jern, D-vit og B-12, noe som er ganske vanlig blant de som sliter med stoffskifte Så det er ihvertfall et tips Endret 21. april 2013 av Biel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna Skrevet 22. april 2013 #18 Del Skrevet 22. april 2013 Graves sykdom er en autoimmun sykdom og man har da TRAS-antistoffer. Den brenner normalt ut av seg selv etter 18 måneder. Ofte blir det bare den ene episoden, og man trenger strengt tatt ofte ikke operajon eller radiojod som jo vanligvis kverker hele kjertelen for all fremtid. Man kan altså bli frisk av seg selv. Eller bare ta neo-mercazole for en tid, til TRAS-antistoffene er 0. Men man kan få tilbakefall, at TRAS-antistoffene kommer tilbake. Og mange har både TRAS og anti-TPO og trenger levaxin etterpå. Høy TSH trigger nemlig TRAS igjen og det er lurest å ikke bli hypo etterpå. Min datters graves bare forsvant på glutenfri kost. (gluten er kjent for å trigge TRAS-antistoffer) Hei! Er veldig nysgjerring på hvor lenge din datter gikk på glutenfri kost før graves /TRAS antistoffer forsvant? jeg har blokkerende TRAS antistoffer.. vil det virke på disse også?? noen som vet ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå