Gå til innhold

Salt svineknoke

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har kjøpt en salt svineknoke og tenkte jeg skulle lage en suppe/gryte som jeg laget før, med kraft, hermetiske tomater, hvite bønner og en del andre ting.

Problemet er at jeg ikke husker eller finner oppskriften og jeg vet ikke hvordan jeg kommer i gang. :sur:

Er det noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dekk knoken med kaldt vann, kok opp og la småputre til mør (1,5-2 timer, alt etter størrelse). Skum av evt. urenheter som dannes. La knoken avkjøles litt og skjær/plukk av kjøttet og del det i passe biter.

Etterpå ville jeg surret løk, gulrot og stilkselleri i litt olje/smør en liten stund. Ha i kraften (smak at den ikke er for salt) tomatene og 1-2 laurbærblad, kok til alt er godt og mørt, ha så i bønnene (ferdig kokte/hermetiske) og kjøttet og varm opp. Jeg synes også timian er veldig godt som krydder i denne typen suppe, kan enten ha i tørket sammen med laurbærbladet eller fersk mot slutten.

Nå aner jeg ikke hvordan suppen din "egentlig" skal være, men det er omtrent sånn jeg ville gjort det ut fra ingrediensene du nevner og liknende supper jeg har lagd tidligere. :)

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Takk Nilma! :hoppe:

Jeg synes jeg husker at vi kokte knoken i tomatene, plukket de opp og renset da de ble møre. Går det an å gjøre det slik, eller bør skummet som danner seg fjernes?

Jeg fant en oppskrift på kg fra Arkana, og mener dette minner om den vi brukte. Link.

For meg høres det litt mye ut å koke den i buljong i tillegg, men jeg mener å huske at vi også gjorde det. Noen synspunkter? :)

Endret av Elastica
Skrevet
Jeg synes jeg husker at vi kokte knoken i tomatene, og plukket de opp og renset de når de var møre. Går det an å gjøre dette, eller blir det for mye skum i kraften som egentlig burde vært fjernet?

Det høres lurt ut å koke knoken i tomatene. Jeg ville brukt en blanding av tomater og vann, kanskje 50-50? Ettersom det blir litt vanskelig å skumme av når den kokes i tomater, ville jeg gitt knoken et oppkok i vann på forhånd, og helt av vannet og skylt knoken godt. Da blir man kvitt mye av det man ellers ville skummet av.

Det hørtes litt mye ut å koke den i buljong i tillegg, men jeg mener å huske at vi også gjorde det. Noen synspunkter? :)

Du kan godt bruke buljong - da blir det sterkere kjøttsmak på sausen. :)

Gjest Elastica
Skrevet

Dette blir jo bare bedre og bedre! Tusen takk!

:strix:

Skrevet

Du kan sikkert koke tomatene sammen med knokene, men jeg innbiller meg at det blir litt mer gris når du skal plukke av kjøttet. :klø: På den annen siden får du kanskje litt ekstra smak til kjøttet, så det er sikkert ikke så dumt.

Jeg ville ikke kokt den i buljong, det høres i overkant salt ut; ikke kan jeg se at det er nødvendig heller, for du får jo god kraft av selve knoken (men hvis det er hjemmelaget kraft i stedet for buljong kan det sikkert gi ekstra smak) . Om du vil ha litt ekstra smak på kraften kan du jo evt. ha i litt grønnsaker sammen med knoken (men jeg hadde ikke giddet ;)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...