Gå til innhold

Firmabil

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg driver firma sammen med søsteren min og to andre. Vi har hatt firmabil alle sammen, men i sommer bestemte søsteren min seg for at hun syntes det ble så dyrt å betale firmabilskatt, så hun kuttet ut firmabilen og kjøpte seg en billig, eldre bruktbil. Vi andre tre har beholdt firmabilene våre, vi kjører alle mye i forbindelse med jobb og familien vår har sommerhus på Sørlandet, nesten 40 mil unna stedet vi bor på, så for meg er det ingen tvil om at jeg skal ha firmabil.

Etter at søsteren min kuttet ut firmabilen har hun lånt en av våre biler når hun skal ut å kjøre på "jobboppdrag" i arbeidstiden, fordi hun ikke synes det er riktig at hun skal bruke privatbilen sin til dette. Jeg mener at hun skal bruke privatbilen sin og skrive kilometer, det er jo ikke riktig at hun skal snylte på oss andre fordi hun ikke gidder å betale firmabilskatt mens vi fortsatt gjør det.

Fordi de andre to ikke har protestert høylytt har ikke jeg giddet å gjøre noe stort nummer ut av det, men i forrige uke rant begeret over. Hun og mannen skulle nemlig ned og se til familehytta i helgen og hun ville låne bilen min, så hun slapp å bruke så mange kilometer på sin egen bil. Jeg sa nei, jeg har en Passat stasjonsvogn mens hun har en Polo, og jeg driver og pusser opp og skulle handle en del ting på Ikea. Det hadde ikke vært mulig med hennes bil. Jeg sa også til henne at det faktisk ikke er mitt problem at hun ikke vil betale firmabilskatt og at hun må ta konsekvensene av valget hun selv gjorde for et par måneder siden. Hun kan ikke bare si fra seg firmabilen og så låne firmabilene vi andre faktisk betaler for å ha, det er jo å snylte...

Nå angrer jeg litt på at jeg i det hele tatt startet krangelen, men samtidig mener jeg at jeg har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bedriftsleder

Hei!

Du har nok ikke rett, nei :)

1. Du skatter av firmabilen kun fordi du velger å bruke den privat

2. Din søster ønsker ikke å bruke jobb-bilen privat, og skal selvsagt slippe dette.

3. Om firmaet ditt krever at de ansatte kjører i jobben, men ikke vil tilby firmabil i arbeidstiden, må dere heller dekke drosjeutgifter når hun skal på oppdrag for firmaet.

4. Du har ingen rett til å kreve at hun godtar å ha firmabil på privatbasis. Når hun først jobber sammen med dere, må dere finne minnelig løsning. Jeg synes beste løsning er at hun bruker firmabil når hun er på jobben. Men da skal hun ikke bruke den til og fra jobben, og heller ikke på fritiden ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skriver fullstendig kjørebok, og parkerer bilen på jobbadressen slipper man å skatte av firmabil. Synes det høres ut som det beste for firmaet ville være at søsteren din gikk for denne løsningen, eventuelt også de andre som ikke ønsker å skatte.

Og dersom søsteren din ønsker å låne din firmabil for privat kjøring, synes jeg du er din rett til å si nei.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på kanten, men:

Dersom man har barnehage på vei til/fra arbeidssted, har man da lov til å stoppe for å levere/hente barn i barnehagen, eller regnes dette som privat bruk av firmabil?

(gitt at man har firma - jobber som konsulent - med base i et hjemmekontor og med arbeidsager et annet sted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det man får som kjøregodtgjørelse, enten det er kilometertelling eller et fast beløp det går på, må man betale skatt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Bedriftsleder over her. :)

Du skriver heller ikke noe om at det er et krav med bil innen bedriften deres?

Vår bedrift krever "bare" førerkort utenom de andre tingene, så for søsteren din var dette bare en kjapp løsning, og en relativt smart løsning som på sikt kan lønne seg økonomisk.

Når det er sagt er dere jo en familiebedrift, slik min bedrift er, og da kan det lettere bli krangling om sånt. ;)

Dette blir vel mer et slags samlivstema...

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
1. Du skatter av firmabilen kun fordi du velger å bruke den privat

Av den grunn kunne søsteren ha valgt fortsatt firmabil som hun parkerte på jobben.

2. Din søster ønsker ikke å bruke jobb-bilen privat, og skal selvsagt slippe dette.

Av samme grunn må det være fullstendig lov og helt ok uten sure miner at firmabileier sier nei til at søsteren låner firmabilen til privatærend enten det er en kort eller lang tur.

3. Om firmaet ditt krever at de ansatte kjører i jobben, men ikke vil tilby firmabil i arbeidstiden, må dere heller dekke drosjeutgifter når hun skal på oppdrag for firmaet.

Søsteren har selv valgt å ikke ha firmabil. Da kan hun vel ikke kreve reiseutgifter dekket? Det er vel greit at hun får km-godtgjørelse.

4. Du har ingen rett til å kreve at hun godtar å ha firmabil på privatbasis. Når hun først jobber sammen med dere, må dere finne minnelig løsning. Jeg synes beste løsning er at hun bruker firmabil når hun er på jobben. Men da skal hun ikke bruke den til og fra jobben, og heller ikke på fritiden ellers.

Det er vel ingen andre enn denne søsteren som er uenig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det man får som kjøregodtgjørelse, enten det er kilometertelling eller et fast beløp det går på, må man betale skatt av det?

Kilometergodtgjørelse er ikke skattepliktig inntekt så lenge man følger statens satser. Betaler bedriften en høyere godtgjørelse er det overskytende skattepliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov til å bruke firmabilen i private ærender da? :sukk:

Selvfølgelig, når du skatter av fordelen, og dette er en avtale du har med bedriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bedriftsleder
Litt på kanten, men:

Dersom man har barnehage på vei til/fra arbeidssted, har man da lov til å stoppe for å levere/hente barn i barnehagen, eller regnes dette som privat bruk av firmabil?

(gitt at man har firma - jobber som konsulent - med base i et hjemmekontor og med arbeidsager et annet sted)

Nå må du bestemme deg, du skriver at det er til og fra arbeidssted, men så skriver du også at man har hjemmekontor. med et så innfløkt case får du ikke noe godt svar :) Regelen er at firmabil kun brukes i arbeidstiden, ikke til og fra arbeidsstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bedriftsleder
Søsteren har selv valgt å ikke ha firmabil. Da kan hun vel ikke kreve reiseutgifter dekket? Det er vel greit at hun får km-godtgjørelse.

Jo, selvsagt kan hun kreve at reiseutgiftene dekkes. Så lenge det ikke står noe i hennes ansettelsesavtale om at hun er pålagt å bruke egen bil, så er det firmaet som er pliktig til å utstyre henne med bil, evt dekke reisekostnader dersom hun må reise i embeds medfør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjesten_*
Jo, selvsagt kan hun kreve at reiseutgiftene dekkes. Så lenge det ikke står noe i hennes ansettelsesavtale om at hun er pålagt å bruke egen bil, så er det firmaet som er pliktig til å utstyre henne med bil, evt dekke reisekostnader dersom hun må reise i embeds medfør

Jeg har litt problemer med å forstå at en person som har fått tilbud om firmabil (og som har hatt det inntil hun selv valgte å ikke ha det lengre) kan kreve taxi i steden. Hun har tilbudet om firmabil. At hun ikke ønkser å benytte seg av det tilbudet må da være hennes problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilometergodtgjørelse er ikke skattepliktig inntekt så lenge man følger statens satser. Betaler bedriften en høyere godtgjørelse er det overskytende skattepliktig.

Hvordan gjør man det hvis bedriften betaler fast f.eks. 50 kr pr kjøring? Må man likevel telle kilometer for å vite hva som overstiger statens satser? Noen ganger vil det vel overstige, mens andre ganger går det andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du bestemme deg, du skriver at det er til og fra arbeidssted, men så skriver du også at man har hjemmekontor. med et så innfløkt case får du ikke noe godt svar :) Regelen er at firmabil kun brukes i arbeidstiden, ikke til og fra arbeidsstedet.

Men dersom man har arbeidsadresse hjemme kan man bruke firmabilen helt hjem. Men dette krever altså at man fører fullstendig kjørebok, og aldri bruker bilen privat. Vet ikke hva reglene sier, men så lenge det ikke kommer på noen ekstra kilometer skulle det ikke være noe problem å ha med seg en person til i bilen, og droppe dem av på ett sted man likevel kjører forbi. (Noen av de jeg kjenner som har denne ordningen gjør det slik, feks med levering av barn i barnehage ol.)

Men firma kan da utstyre henne med bil, uten at hun behøver å skatte av den, så lenge hun fører kjørebok og/eller parkerer bilen på arbeidsadressen etter endt arbeidstid.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest bedriftsleder
Men firma kan da utstyre henne med bil, uten at hun behøver å skatte av den, så lenge hun fører kjørebok og/eller parkerer bilen på arbeidsadressen etter endt arbeidstid.

Ja, det er vi helt enige om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bedriftsleder1

Hei

Jeg synes helle saken deres er ganske tullete og det finnes da mange løsninger på saker som denne.

Om hun har en stilling som innebærer mye kjøring kan dere løse dette på 4 måter.

1. Firmaet kan ikke kreve at hun værken skal ha privatbil eller firmabil. Firmaet kan stille tjenestebil til disposisjon kun for tjenestekjøring. DVS kjøring fra arbeidsplass til oppdrag og tilbake. Dette er skattefritt og bilen kan ikke brukes privat.

2. Hun kan velge å få firmabil og betale skatt av dette.

3. Firmaet kan velge å betale henne en fast bilgodtgjørelse hver måned som det er skatteplikt på samt kilometerpenger som er skattefrie. Da bruker hun privatbilen sin.

4. Dere dekker taxi m.m. eller lar henne låne en av dere andres biler til tjenestekjøring om dere ikke selv skal bruke den.

Ærlig talt jenter, hva er problemet med at hun låner en av deres firmabil når dere selv ikke bruker den?? Det er da faktisk firmaet sin bil, som dere kan bruke fritt ved at dere betaler skatt på den. Men fortsatt er det firmaets bil som alle i utgangspunktet kan benytte til tjeneste dersom den er ledig. Dette er da også det billigste alternativet for bedriften. Hvis dere alle er eiere av firmaet genererer dette bare enda mer til dere selv. SKJERP DERE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt jenter, hva er problemet med at hun låner en av deres firmabil når dere selv ikke bruker den?? Det er da faktisk firmaet sin bil, som dere kan bruke fritt ved at dere betaler skatt på den. Men fortsatt er det firmaets bil som alle i utgangspunktet kan benytte til tjeneste dersom den er ledig. Dette er da også det billigste alternativet for bedriften. Hvis dere alle er eiere av firmaet genererer dette bare enda mer til dere selv. SKJERP DERE!!

Ærlig talt, bedriftsleder, leser du ikke før du svarer? TS skriver jo at søsteren vil låne hennes firmabil til HYTTETUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...