Gå til innhold

Overnaturlige ting

Gjest Stjernedryss

Anbefalte innlegg

Stjernedryss; det at vitenskapen per i dag ikke har muligheter til å måle og beregne matematisk alt som skjer, slik at det per def ikke inngår i naturlovene slik vi kjenner dem, har ingen betydning for hva som teoretisk er mulig. Det eneste det betyr er at vi kanskje ikke vet alt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter og ser på Åndenes makt nå. Må nesten le litt. Er ikke helt sikker på om personene som er med er skuespillere eller om de virkelig er sinnsyke. Hva tror dere? Er man sinnsyk dersom man hevder å oppleve overnaturlige ting?

Jeg avskriver ikke ALT jeg ikke forstår, det er masse jeg ikke forstår i universet, mennesker, sjelen og alt det der. Jeg mener bare at når ting som er mot naturloven skje, så ligger forklaring stort sett i hodet på den som opplever hendelsen. Alle har vel sett syner, hørt lyder, eller inbildt seg ting som egentlig ikke har skjedd?

Sinnsyke????? nei :ler:

Det er veldig typisk at vi mennesker ikke tror på ting vi selv ikke kan se, føle eller ta på! Dette med at universet er uendelig og at det ingen ende tar tror de fleste mere på, selvom også dette er noe vi egentlig ikke vet!

Kan du Stjernedryss overbevise meg om at "spøkelser" ikke eksisterer?

Endret av A.P.Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Kan du Stjernedryss overbevise meg om at "spøkelser" ikke eksisterer?

Bevisbyrden ligger hos den som hevder at noe finnes, ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vera_*

Ikke enig med det utsagnet.

Tror du på Gud?Har du bevis på at han finns selvom du ikke kan vise meg et bilde?

Finnes det ting vi ikke kan se, måle eller beregne oss frem til? Jeg tro definitivt at det gjør det, og jeg tror at på samme måte som mange mennesker opplever at Gud har påvirket hva som skjer i deres fsyiske liv kan andre åndsmakter på virke en også hvis en ikke lar Gud beskytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Tror du på Gud?Har du bevis på at han finns selvom du ikke kan vise meg et bilde?

Finnes det ting vi ikke kan se, måle eller beregne oss frem til? Jeg tro definitivt at det gjør det, og jeg tror at på samme måte som mange mennesker opplever at Gud har påvirket hva som skjer i deres fsyiske liv kan andre åndsmakter på virke en også hvis en ikke lar Gud beskytte seg.

Jeg tror ikke på Gud nei, du fikk vel ikke inntrykk av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hevder at det kun finns ett liv for oss mennesker, og du hevder også at det er det eneste som finns etter fødselen og frem til menneskets død!

Kan du bevise at det er kunn det som finns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hevder at det kun finns ett liv for oss mennesker, og du hevder også at det er det eneste som finns etter fødselen og frem til menneskets død!

hehehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avskriver ikke ALT jeg ikke forstår, det er masse jeg ikke forstår i universet, mennesker, sjelen og alt det der. Jeg mener bare at når ting som er mot naturloven skje, så ligger forklaring stort sett i hodet på den som opplever hendelsen. Alle har vel sett syner, hørt lyder, eller inbildt seg ting som egentlig ikke har skjedd?

Stort sett, eller alltid? :)

Og hva er ting som er imot naturloven? For en såkalt "sinnsforvirret person som hører lyder e.l", så tror jeg at vi som ikke innehar disse evnene, faktisk er dem som går imot naturlovene.

Vi er energi, energi er evig. Derfor forevig "liv"?

Det èr jo faktisk en naturlov det også...

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*

STJERNEDRYSS:

Man må for øvrig bare innse hvor ubrukelige de materialistiske forklaringsmodeller er, som hevder at all mental aktivitet i bunn og grunn er kjemiske prosesser i hjernen. Utallige erfaringer beviser det stikk motsatte, som f eks at hukommelsen kan fungere uavhengig av hjernecellene. Et voksende antall vitenskapsmenn ser heller på hjernen som en "mottaker", et enestående kontaktpunkt mellom den immaterielle ånd og materielle kropp.

Alt er energi. Det er ikke bare de materielle ting som består av energi. Alt det åndelige er også energi, men på en annerledes frekvens. For materiell energi gjelder fysiske lover. Vi trenger selvsagt kunnskap om den fysiske verden for å påvirke den og gjøre livet her på jorden best mulig materielt. Men i like stor grad, om ikke enda større, må vi forstå den åndelige virkelighet. Åndelig energi responderer på ditt sinn, på dine følelser og dine tanker.

Pasienter som har overlevd en hjertestans, forteller om opplevelser fra den perioden da hjernen beviselig var ute av funksjon. Ved å fokusere på den ubevisste tilstanden til pasientene har enkelte forskere eliminert en god del av skeptikernes innvendinger. De er kommet utrolig nær det som for kort tid siden nærmest var utenkelig i vitenskapelige kretser, nemlig at hjernen og bevisstheten ikke er det samme og at en nær døden-opplevelse er det vitenskapelige bevis på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ser på Åndenes makt nå. Må nesten le litt. Er ikke helt sikker på om personene som er med er skuespillere eller om de virkelig er sinnsyke. Hva tror dere? Er man sinnsyk dersom man hevder å oppleve overnaturlige ting?

Man er ikke sinnsyk selv om man hevder å ha opplevd slike ting, selv om Åndenes makt kan virke litt lattelig til tider. De gangene jeg har opplevd noe fra den åndelige verden har jeg bare distansert meg fra det helt, ikke diagnosert meg som sinnsyk av den grunn. Men de som velger å tviholde på vitenskapen får bare gjøre det for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Silje! er jo bevist at bevisstheten har fungert selv om kroppens funksjoner er blitt slått av ved for.eks en nær døden opplevelse. Pasientene har ikke sett noe med sine fysiske øyne men har fått med seg alt for det. Hvordan kan dette ellers forklares?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

For det første har jeg aldri hevded at det kun finnes et liv, og for det andre mener jeg bevisbyrden ligger hos den som hevder at noe finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dersom det finnes mer enn ett liv, er det ikke da mulig at en kan bli fanget, eller la være å gå over til det nye livet?

Dette kan høres klisjè ut, men jeg mener da at personen har noe som ikke er fullført. Noen har også en så sterkt tilhørlighet til noen steder at de blir igjen, men kan få hjelp til å krysse "over". Har en kollega som holder på med sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror på dette og har opplevd det.

huset jeg vokste opp i er bygget på en gammel viking gravplass og i underetasjen skjer det funky stuff. min søster våknet en natt av at det lå en mann vedsiden av seg, min far våknet av at noen ristet i han og jeg har mangen ganger våknet av at lyser er på i rommet selv om jeg VET at jeg tok det av.

plutselig går tvn av og kontrollen ligger på bordet. dører som beveger seg og dunkelyder osv... alle i familien min har merket dette og naboene våre har opplevd samme ting hjemme hos seg selv. men dette har pågått så lenge at jeg er ikke direkte redd lenger. vi har tilogmed gitt denne personen? et navn , Geir hehe.

nå skal jeg og samboer flytte ut i denne kjellerleiligheten til vi kjøper eget og må si jeg gruer meg LITT siden vi får baby om 8uker og sikkert litt skummelt og være alene på kveldstid når samboer jobber kveld/natt men tror det skal gå bra. denne personen er snill og liker og skremme litt men jeg pleier og si ja vi vet du er der og vi er ikke redd hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*

Nei jeg tror ikke folk som tror er sinnsyke. Men jeg er rimelig sikker på at alle som "går igjen" må være det... Kaste oppvaskbørster og velte skittentøykurver...det er jo mentalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt riktig. Farlig å spøke med åndeverdenen, de drar energien ut av deg. Personlig mener jeg Gud er den eneste ånden som kan gi deg beskyttelse til å lukke deg for uønskede ånder med onde hensikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan høres klisjè ut, men jeg mener da at personen har noe som ikke er fullført. Noen har også en så sterkt tilhørlighet til noen steder at de blir igjen, men kan få hjelp til å krysse "over". Har en kollega som holder på med sistnevnte.

Etter å ha tilbragt første del av tråden med å diskutere med Stjernedryss så vil jeg nå si meg enig i en ting (selv om jeg ikke går med på å kalle dem som opplever uforklarlige ting sinnsyke) og det er at jeg synes det blir i meste laget med spøkelser i blandt.

OK, jeg kan til nød gå med på at det slenger forbi en hvileløs sjel her og der, men når jeg ser Åndenes Makt så blir det rent for mye av det gode. For det første er det da grusomt mange hus det later til å spøke i her i landet. Man må vel anta at Åndenes Makt bare dekker de mest spektakulære og at det kun er noen som blir "meldt inn" til programmet. Dessuten synes jeg i blant det blir rent for mange ånder i et og samme hus.

Ser man på siste programmet som Stjernedryss tar utgangspunkt i så er det forsåvidt greit nok at gamle bestefar som har bodd i huset ikke helt klarer å forlate det selv om han er død. Jeg kan på sett og vis akseptere det. Men jeg sliter med å få noen sammenheng i at et barn som druknet i bekken for x antall år siden med ett skal finne det for godt å gå igjen på loftet. Og jeg sliter enda mer med å få det til å rime at samme barn ber rommets eier om å "komme seg ut" i en illsint tone. :klø:

Det synes jeg henger mindre på greip enn at lokkene til kleskurver spretter bortover gulvet. (Og hvorfor skal nå egentlig en ånd mase med kleskurver? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kategorisk avskrive at det kan finnes uforklarlige hendelser

Det går vel ikkje an - det finnest masse ting som ein ikkje finn ei god forklaring på, og ein kan ikkje avskrive at det skjer ting vi ikkje skjønar, det blir for dumt. Det er masse vi ikkje veit og som vi ikkje kan forklare! Men eg vil ikkje seie at det ikkje er openminded å vere skeptisk til at desse forklarast med ånder eller spøke... Eg uttalar meg aldri om kva som er grunnen til ting som eg ikkje kan forklare, og det synest eg faktisk er ganske så openminded, ettersom eg ikkje heller låser meg rundt ein idé om kva det kan vere. Då synest eg det er litt merkeleg å bli kalla trongsynt all den tid eg berre finn meg i at eg ikkje veit. Er det ikkje då litt trongsynt å insistere på at det er ånder, gjerne for då å kalle skeptikarane for trongsynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske ufattelig alt hjernen vår kan få oss til å oppleve uten at opplevelsen faktisk fant sted. Akkurat dette har forskning påvist igjen og igjen. Vi søker hele tiden etter forklaringer, og legger gjerne sammen to og to som over hode ikke har noe med hverandre å gjøre for å tilfredsstille denne trangen til å ha årsaksforklaringer på alt rundt oss. Dette skjer gjerne utenfår vår bevissthet, slik at vi ofte opplever ting på en måte som ikke stemmer helt over ens med virkeligheten.

Noen mennesker er også mer "sårbare/åpne" etc. for å oppleve uforklarlige fenomener. Noen av oss har nerver som fungerer på andre måter slik at det sendes signaler til hjernen om ting som ikke stemmer over ens med virkelgheten. Tenk bare på noe så enkelt som dørmmer og det å gå i søvne, dette var ting som før ble sett på som magiske og overnaturlige, men som man i dag kan forklare veldig lett ut i fra nevral aktivitet i hjernen. På samme måte som at noen lettere får mareritt og veldig livsaktige drømmer, kan andre lettere se syner og oppleve andre former for fenomener i våken/halvvåken tilstand. Det handler om hvor suggestive vi er. Disse samme menneskene kan også lettere hypnotiseres, lettere oppnå mediative tilstander etc. Det hele handler om at hjernen hele tiden plukker opp på små ting og legger til en forklaring på det av seg selv. Ser man en skygge i synsfeltet kan det av mange lettere fanges opp som en menneskeskygge av hjernen helt automatisk

Det er påvist at det er områder i hjernen som kan produsere "religiøse" opplevelser dersom de blir stimulert. Det er også kjennt at mange opplever det samme når de er påvirket av rusmiddler. Dette viser atlså at hjernen har denne muligheten til å produsere disse opplevelsene. Når man da kjenner til de store individuelle forskjellene innen hormoner i hjernen og aktivitet i hjernen er det ikke et langt sted å ta å anta at noen kan ha mer aktivitet også i disse områdene og derfor lettere oppleve denne typen fornemmelser og opplevelser.

Nei, man er altså ikke sinnsyk fordi om man opplever eller tror på overnaturlige fenomener. For meg som forskerspire og ateist bertyr dette bare at noen mennesker er skrudd sammen på en litt annen måte enn meg, på samme måte som at noen kan være musikalske genier, språkgenier etc. Det hele henger sammen med hvor lett hjernen kan aktiveres innen disse religiøse sentrene i hjernen, sammen med hvor lett man har for å tro på ting og hvor lett hjernen har for å aktivt søke informasjon og automatisk selv søke etter årsaksforklaringer på dette.

Hmmm, var det mulg å forstå noe av disse tankene mine i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...