Gjest Stjernedryss Skrevet 16. november 2008 #1 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg sitter og ser på Åndenes makt nå. Må nesten le litt. Er ikke helt sikker på om personene som er med er skuespillere eller om de virkelig er sinnsyke. Hva tror dere? Er man sinnsyk dersom man hevder å oppleve overnaturlige ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. november 2008 #2 Del Skrevet 16. november 2008 Niks. Det skal mer til enn det for at man er sinnsyk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. november 2008 #3 Del Skrevet 16. november 2008 Nei, jeg kan ikke se at det å ha evner andre ikke har kvalifiserer som sinnsykdom, og jeg syns faktisk det at du i det hele tatt stiller spørsmålet tyder på at du, ts, er en fordømmende person. Jeg tror at det er mer mellom himmel og jord enn det vi ser, og jeg er ikke en gang religiøs, men har opplevd ting som gjør at jeg er åpen for dette. Gjør det meg sinnsyk? Neppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. november 2008 #4 Del Skrevet 16. november 2008 Dersom man som i dagens program hevder at skittentøyskurvlokket blir kastet av kurven av seg selv hver dag, og mener at ting blir flyttet rundt uten at det er mennesker som gjør det, kan jeg ikke skjønne annet enn at personen er fryktelig sinsforvirra i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. november 2008 #5 Del Skrevet 16. november 2008 Dersom man som i dagens program hevder at skittentøyskurvlokket blir kastet av kurven av seg selv hver dag, og mener at ting blir flyttet rundt uten at det er mennesker som gjør det, kan jeg ikke skjønne annet enn at personen er fryktelig sinsforvirra i hvertfall. Så det du egentlig sier, er at hvis du ikke forstår noe, så er det den som opplever det du ikke forstår som er sinnforvirret? :klø: Beklager, men jeg følger deg virkelig ikke helt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liss Skrevet 16. november 2008 #6 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg har også VELDIG vanskelig for å la tvilen komme til gode når det gjelder slikt, særlig det som gjengis i Tv-programmer av ymse slag. Jeg er ikke religiøs overhode, og har aldri opplevd noe som er i nærheten overnaturlig. Mye av dette kan nok forklares med "the power of suggestion", eller tankens kraft. Men selvsagt, akkurat som religion er disse tingene veldig virkelige for enkelte, og å avskrive det som sinnsykdom er respektløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. november 2008 #7 Del Skrevet 16. november 2008 Dersom man som i dagens program hevder at skittentøyskurvlokket blir kastet av kurven av seg selv hver dag, og mener at ting blir flyttet rundt uten at det er mennesker som gjør det, kan jeg ikke skjønne annet enn at personen er fryktelig sinsforvirra i hvertfall. Ved siste sjekk var ikke jeg sinnsforvirret i allfall, og her i huset er det også ting som flytter på seg - i allfall tilsynelatende av seg selv. En dag lå f. eks. oppvaskbørsten min midt på kjøkkengulvet etter at den i 2-3 dager hadde ligget oppå et fat på kjøkkenbenken. (OK, det sier litt om min oppvaskfrekvens selvsagt - men jeg kan garantere at det kun var brødsmuler på fatet ) Jeg satt i naborommet ved PC'n og hørte det smalt, men kan garantere at det verken var jordskjelv (dvs. det ristet iallfall ikke i rommet jeg satt - og ingen skrev om jordskjelv i avisa heller) eller tungtransport som kjørte forbi. Har også opplevd at det har dryppet vann fra knusk tørre takplater. Sjekket både over- og undersiden av plata etterpå, og vet også at det er veldig langt fra "dryppet" til nærmeste vannrør. Dette er bare engangshendelser og jeg vil på ingen måte påstå jeg har selskap av spøkelser i huset, men på den annen side klarer jeg heller ikke finne noen gode forklaringer på at slike ting skjer. Men en eller annen forklaring er det, selv om jeg ikke har klart å finne den. Dermed nekter jeg å beskylde andre for sinnsykdom bare fordi de har opplevd disse tingene hyppigere og kraftigere enn jeg selv har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. november 2008 #8 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg tror veldig mange selv flytter på ting, for så å skylde på spøkelser. Vi mennesker gjør ofte ting uten at vi tenker over det. Jeg har selv oplevd ting som har virket overnaturlig, men de gangene har jeg "etterforsket" saken, og til slutt funnet den naturlige forklaring, og forklaring har alltid ligget hos meg selv, eller andre som har vært i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. november 2008 #9 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg tror veldig mange selv flytter på ting, for så å skylde på spøkelser. Vi mennesker gjør ofte ting uten at vi tenker over det. Jeg har selv oplevd ting som har virket overnaturlig, men de gangene har jeg "etterforsket" saken, og til slutt funnet den naturlige forklaring, og forklaring har alltid ligget hos meg selv, eller andre som har vært i huset. Holder ikke her i gården. Jeg satt i siderommet da oppvaskbørsten hoppet - og det er bare meg som bor her. Ikke dermed sagt at jeg skylder på spøkelser - jeg har rett og slett ingen gode forklaringer på fenomenet, verken av naturlig eller overnaturlig art. En mulig forklaring ville vært om en rystelse i huset hadde fått børsten til å ramle ned, for den kunne utmerket godt sklidd bortover et hardt parkettgulv. Men denne forklaringen torpederes en smule av at rystelsen ikke var merkbar i naborommet i så fall. En annen sak er at jeg ville virkelig begynt å bekymre meg for sinnsykdom hvis jeg hadde begynt å slenge mine egne oppvaskbørster på gulvet . Hadde den havnet i et skap eller på sin vante plass så hadde jeg vært mer villig til å gå for "flytte i distraksjon" teorien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nbp Skrevet 17. november 2008 #10 Del Skrevet 17. november 2008 he he...du har ikke evnen til og se og du har alldri opplevd noe rart, da er alle som faktisk har det sinsyke! snakk om trangsynt a...he he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. november 2008 #11 Del Skrevet 17. november 2008 Holder ikke her i gården. Jeg satt i siderommet da oppvaskbørsten hoppet - og det er bare meg som bor her. Ikke dermed sagt at jeg skylder på spøkelser - jeg har rett og slett ingen gode forklaringer på fenomenet, verken av naturlig eller overnaturlig art. En mulig forklaring ville vært om en rystelse i huset hadde fått børsten til å ramle ned, for den kunne utmerket godt sklidd bortover et hardt parkettgulv. Men denne forklaringen torpederes en smule av at rystelsen ikke var merkbar i naborommet i så fall. En annen sak er at jeg ville virkelig begynt å bekymre meg for sinnsykdom hvis jeg hadde begynt å slenge mine egne oppvaskbørster på gulvet . Hadde den havnet i et skap eller på sin vante plass så hadde jeg vært mer villig til å gå for "flytte i distraksjon" teorien. Du har sannsynligvs kommet borti de slik at den har ligget og vippet på kanten, så har sikkert vinden tatt tak eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. november 2008 #12 Del Skrevet 17. november 2008 Du har sannsynligvs kommet borti de slik at den har ligget og vippet på kanten, så har sikkert vinden tatt tak eller lignende. Jeg har et relativt vindstille kjøkken. Det blåser kun full storm der hvis jeg har vinduene åpne i stiv kuling fra vest (regner med vinden ville ta litt mer inne i et slikt tilfelle ) . Det var midt på sommeren så vinduene var lukket for at varmepumpa skulle bruke kjølefunksjonen. Dermed ingen vind innendørs hvis vi ikke regner med luftdraget fra varmepumpa da. Men det stemmer at ca. 1/3 av skaftet på børsten lå utafor benkeplaten ja. I og med at selve børstehodet lå i tallerkenen så må imidlertid tyngdepunktet ha vært innenfor benkeplata. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BrunetteBarbie Skrevet 17. november 2008 #13 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Jeg tror definitivt på sånt. Tror ingen er gale selvom de har en sjette sans som kan føre dem dit dem er. Er enig i at det er respektløst å kalle dem sinnsforvirret. I gamle dager så, så man enten opp til slike folk, eller forkastet dem som hekser. I disse dager vet vi bedre... Endret 17. november 2008 av BrunetteBarbie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. november 2008 #14 Del Skrevet 17. november 2008 Så det blåser i hus? :klø: Fenomener som ikke kan forklares, kan ha en naturlig forklaring det og, eller det kan forbli uforklarlig. Det behøver ikke bety at personen som opplevde, hørte, eller overvar hendelsen er sinnsyk? Da har vi i såfall mange "forstyrrede mennesker" i samfunnet vårt. Jeg synes også det er rart at du, ts, dømmer folk ut i fra ting du ikke forstår. Er det slik standarden skal være? Så lenge du ikke forstår, kan se, høre, føle eller lukte noe, så er ikke fenomenet til stede? Da er det mange beviselige ting i denne verden som faller bort. Selv noe så enkelt som luft. Kanskje på tide å prøve å være litt open-minded? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 17. november 2008 #15 Del Skrevet 17. november 2008 Det er vel en gjenganger det der med at den som ikke forstår og ikke selv har hatt opplevelser h*n ikke har klart å finne svar på, stempler andre med andre opplevelser som sinnsykte, sinnsforvirret eller andre artige betegnelser. Det finnes et par tråder inne på religion om disse tingene nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 17. november 2008 #16 Del Skrevet 17. november 2008 Eg synest det er like påfallande at viss ein hevdar at det truleg har ei naturleg forklaring, så har ein ikkje eit opent sinn? Det er fullt mogleg å ha eit ope sinn men å vere kritisk samstundes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. november 2008 #17 Del Skrevet 17. november 2008 Eg synest det er like påfallande at viss ein hevdar at det truleg har ei naturleg forklaring, så har ein ikkje eit opent sinn? Det er fullt mogleg å ha eit ope sinn men å vere kritisk samstundes. Det meste har vel en naturlig forklaring, selv om man ikke kan se hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 17. november 2008 #18 Del Skrevet 17. november 2008 Å si at ting truleg har en naturlig forklaring er ikke det samme som å kategorisk avskrive at det kan finnes uforklarlige hendelser, Tigress. Det er når man konsekvent avskriver alt man ikke selv forstår at jeg i hvert fall påstår folk har et lite åpent sinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. november 2008 #19 Del Skrevet 17. november 2008 Signerer, mysan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. november 2008 #20 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg avskriver ikke ALT jeg ikke forstår, det er masse jeg ikke forstår i universet, mennesker, sjelen og alt det der. Jeg mener bare at når ting som er mot naturloven skje, så ligger forklaring stort sett i hodet på den som opplever hendelsen. Alle har vel sett syner, hørt lyder, eller inbildt seg ting som egentlig ikke har skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå