taliee Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Hei Jeg er ei jente på 20år, som akkurat har kjøpt hus sammen med kjæresten min. Vi har enda ikke flyttet, det skal vi i slutten av måneden. Problemet er at jeg fikk butikklederstilling i september, men etter litt over en måned, fikk jeg beskjed om at jeg ikke var den rette til jobben, og til slutt presset sjefen meg så langt, at jeg sa opp. Der sto jeg, med 2,1 mill i lån, og INGEN jobb. Kjæresten min var også enig at det beste var å si opp (jeg fikk høre at det var oppsigelsesgrunn at han var innom jobben 2 min (butikk), og skulle si noe viktig... det var ingen kunder i butikken på den tiden, og jeg sto å gjorde noe samtidig som han snakket.....). Etter dette trodde jeg det skulle bli enkelt å få seg jobb... jeg var åpent for nesten alt.. men neida.. umulig skulle det være. Nå har jeg en 30% på rema 1000.. og med så få timer tjener jeg rævva.. Jeg prøver å ta på meg det som er, som sfo og slikt, men det er ikke mye det heller... Er aktivt inne å sjekker jobbfront daglig om det er ledige jobber, men neida, kun utdannelse og legejobber. Det som evt er å søke på, søker jeg med engang, men det skal ikke være enkelt... Nå lever jeg på omtrent 0kr, og samboeren fôrer meg rett å slett med alt jeg måtte trenge... Akkurat nå går det greit.. men tenkt neste måned, da lånet skal begynne å betales, og jeg ikke har nooe som helst.. knapt til middag. Har jeg noen som helst mulighet for å få støtte?? Virkelig, trenger hjelp.. har såå dårlig samvittighet overfor samboer, og blir mer deppa for hver dag som går..!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Har du meldt deg arbeidsledig hos Aetat da? Det burde være det første du gjorde, er vel en karantene tid i og med du sa opp selv.
Silmarill Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Huff dette var trasige greier du! Har du søkt om bostøtte? Kanskje du kan få det?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Bostøtte søker du på din hjemkommunes hjemmesider - evt. ved å oppsøke boligavdelingen i den kommunen du bor.
kie Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Kunne det være en idé å be om time med din kommunes økonomiske rådgiver? Også kalt gjeldsrådgiver. I blogginnlegget om utenrettslig gjeldsordning har jeg skrevet litt om hva dette er og hva de kan bidra med. Det kan kanskje være nyttig selv om du kanskje ikke er der hvor gjeldsordning er et alternativ?
taliee Skrevet 16. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2008 Men har tenkt på bostøtte og økonomisk stønad.. hvilke skal jeg søke om? Du må vel kanskje ha økonomisk stønad for å få bostøtte? Skjønner meg ikke på dette.. men trenger hjelp.. Skal jeg oppsøke nav, eller andre plasser?
LilleSol Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 Ta kontakt med NAV i morgen og be om et møte. Du har krav på dagpenger om du ikke har jobb, men vet ikke om du får litt/noe siden du har jobb. Reis dit og snakk med dem, de kan evnt hjelpe deg videre!
taliee Skrevet 16. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2008 Takk for alle svar! Har tenkt på det med dagpenger.. men siden jeg har gått på skole fremtil februar i år, så har jeg jo ikke tjent nok, som er kravet.. Er det normalt og avtale tid med nav på forhånd?
kie Skrevet 16. november 2008 #9 Skrevet 16. november 2008 Du trenger ikke å ha økonomisk stønad for å få bostøtte, tror jeg. Bostøtte søker man såvidt jeg vet gjennom kommunen. Ellers pleier sosionomer å være racere på å finne frem i stønadsjungelen, så kanskje du kan be om en veiledningstime på det som før ble kalt sosialkontoret?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 http://www.nav.no/page?id=1073743648&f...2F@key+%3D+1189 http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostot...20bostotte.aspx
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #11 Skrevet 16. november 2008 http://www.nav.no/page?id=1073743648&f...2F@key+%3D+1189 Hva med det skjemaet som heter Krav om stønad til dekning av husholdsutgifter - overgangstilfeller står på siden det er linket til over her! Søk om bostøtte også.
Kakee Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 (endret) Har du prøvd vikarbyråer? Sjekker du alle stedene der jobber blir utlyst på nett? Sjekker du lokalavisene? Hvor i landet bor du? Er nok dessverre litt vanskeligere å få seg jobb nå pga. finanskrisen, men her hvor jeg bor er det fortsatt ganske mange jobber som ikke krever utdannelse eller er legejobber, men det spørs jo så klart hva du er ute etter. Endret 17. november 2008 av Kakee
Saeria Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 (endret) Det ser ikke ut til at du fyler kravene til å få innvilget bostøtte. Gå til ditt lokale sosialkontor og lever en søknad der. Søk om hjelp til boligen, livsopphold, strøm, evt. busskort. Ta med kontoutskrift for de siste tre månedene, dokumentasjon på hva du betaler i boligutgifter, ta gjerne med siste strømregning og siste selvangivelse. Be om litt veiledning dersom det trengs. Skjemaet for overganstilfeller er beregnet for personer som skal ut av YA og som i en overgangspeiode vil stå uten inntekt. Endret 17. november 2008 av Saeria
taliee Skrevet 17. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 17. november 2008 Okei, skal prøve å dra dit i morgen.. blir så forvirret av alt.. Så skal jeg til Skottland på onsdag (turen var bestilt i mai) og jeg har jo ikke noe av penger omtrent, og får ikke avbestilt!! Jeg bor i Møre og Romsdal, by. Om jeg får sosial støtte, vil senere arbeidsgivere da, se ned på dette? Og finne ut av det? Gruer meg. Mamma er sterkt imot slikt, så får prøve å unngå å si noe. Noen som vet sannsynlighetene på om jeg får noe som helst? Og isåfall, hvor mye kan jeg "forvente"? Takker så mye for ALLE svar!
Kakee Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 Hva slags jobber ser du etter forresten? Er sikker på at du kunne funnet noe på sykehjem. De trenger vel alltid folk. Barnehage? Telefonsalg går jo også ann, er jo ikke den beste jobben akkurat, men det er penger (til man ikke orker mer).
Saeria Skrevet 17. november 2008 #16 Skrevet 17. november 2008 Nei. Dette trenger ikke fremtidige arbeidsgivere få vite noe om. De kan ikke sjekke det. Hvor mye du kan regne med å få, er vanskelig å si. Kommunen din opererer nok med noen veiledende retningslinjer for hva en samboende skal ha som minstesats i livsopphold og i boutgifter. Strøm brukes vanligvis å deles på to, så lenge en har et normalt forbruk av strøm. Synd at moren din har en fordømmende holdning til sosialhjelp. Det er tross alt det siste nettet en har, dersom det er krise og en ikke kvalifiserer til støtte andre steder (i praksis hos NAV). Oppfyller du sosialetatens betingelser for innvilgelse av hjelp, så er det klart du skal få det. Målet er jo ikke at du skal motta denne støtten i årevis, det er heller ikke intensjonen med sosialhjelpen. Du har ingenting å skamme deg over. Jeg vet at det fremdeles i en del kretser er knyttet stigma og fordommer til de som mottar økonomisk sosialhjelp, men du har ingen grunn til å skjemmes.
taliee Skrevet 17. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. november 2008 Jobber nå ekstra i SFO og barnehage, sjukehjem har jeg også vært innom.. men problemet er jo å finne fast arbeid.. Har egentli disse jobbene i vrangstrupen, da det egentlig ikke er "meg".. men må jeg, så må jeg. Men det er ikke allverden med timer, og jeg er dritlei av å være overalt til all slags tid, og forholde meg til mange forskjellige ansatte, pasienter, brukere, barn osv. Blir rett å slett til deppa.. ofte. Har prøvd vikarbyråer, nav, lokalavis, finn, zett, tinde og alt dette....
taliee Skrevet 18. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 18. november 2008 Kjæresten min ringte idag til ei som broren har snakka med i forb. med sosial støtte tidligere, han ville prøve å få en time med hun (da han var med broren da han var der). Han forklarte situasjonen på tlf, og svaret han fikk var at det var alt for mye utgifter til at de kunne støtte oss, å at vi burde snakke med banken og heller selge huset... og vi har ikke flytta engang! Dette huset er drømmen vår.. skjønner ikke noe.. ALT er jo til hjelp, sa jo ingenting om at de skal dekke alle mine utgifter i forb. med lånet... Dessuten er det jo ikke snakk om for alltid, kun til jeg får en jobb... Off...håpløst!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #19 Skrevet 18. november 2008 Det skal nok litt til å få sosialstøtte når en eier bolig, unntatt når det er helt kortvarig krise (noe en kan vurdere utfra tidligere økonomisk historikk og sosiale hensyn; barn o.l). Det at dere nettopp har kjøpt hus som dere allerede ikke har råd til å betale, er ikke noen god greie og sosialkontoret hjelper nok ikke til å dekke høye boutgifter, særlig ikke lån (for det er jo i praksis det de betaler på da). Har samboern din råd til å betale hele avdraget selv denne gangen? I såfall er vel det en mer realistisk løsning enn å få sosialstøtte. Evt kan dere høre om muligheter for lån fra arbeidsgiver eller sosialkontoret. Har du sagt fra der du jobber ekstra at du gjerne tar på deg flere vakter? Hør på sykehjem igjen også og tenk på det som en midlertidig løsning. Og gå rundt i butikker med en åpen søknad og cv-en din Skjønner godt at det er en fortvila situasjon, jeg har selv lett en god stund etter jobb, men har ikke presserende store utgifter og klarer meg derfor greit - når pengene begynner å ta slutt er det ikke rart du blir bekymra. Men det ordner seg nok!
Rosalie Skrevet 18. november 2008 #20 Skrevet 18. november 2008 Jeg tror nok også dere vil slite med å få støtte fra sosialkontoret for å nedbetale lånet deres. Spesielt av tre grunner: A) Du Du har sagt opp jobben selv og er dermed selv ansvarlig for at du står der uten penger B) Dere har ikke barn, noe som gjør det vil være enkelt for dere å flytte på dere C) Huset er nyinnkjøpt, altså eier dere ingenting av det selv Regner med at du har lært noe av denne saken the hard way - en del av å være voksen er at man ikke kan gjøre nøyaktig som man vil uten konsekvenser. Har man økonomiske forpliktelser, så sier man ikke bare opp jobben sin, men man biter ting i seg mens man søker nye jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå