Gå til innhold

Vil tidsreiser bli mulig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om det en eller annen gang i fremtiden blir mulig å lage tidsmaskiner. Er det noen synspunkter på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på det. Men det hadde vært kult om det ble det. Men jeg tror nok at det. Desverre aldri vil bli mulig, Noe som kanskje er like godt siden om man hadde forandret noe i historien uansett hvor lite så kunne det fått katastrofale følger for den tid man selv levde i

Skrevet
Lurer på om det en eller annen gang i fremtiden blir mulig å lage tidsmaskiner. Er det noen synspunkter på det?

Jeg tviler sterkt på om det hadde blitt mulig, men det hadde i hvert fall vært dødskult om det ble det!

Skrevet

Hvis det en dag blir mulig så tror jeg det vil være i en retning, framover og ikke bakover i tid.

Gjest Tidsreisende
Skrevet

Tidsreiser har vi drevet med lenge, og vi har funnet opp en mengde maskiner som lar oss mer effektivt reise i tid.

Tid, eller frekvensen tid passerer på, er konstant, men bare i relasjon til det som flyttes gjennom tid. Omgivelsene og kreftene som virker i disse påvirker raten tiden passerer på i forhold til andre omgivelser.

Tyngdekraft er ett eksempel på krefter som påvirker tid. Se for deg at du stiller deg opp med en venn utenfor en gruveinngang og synkroniserer klokkene dere har med dere (supernøyaktige atomklokker - alle har vel det). Du tar så veien ned i gruva, 1 km ned, mens vennen din blir igjen oppe.

Etter en time kommer du opp igjen, og dere sammenligner klokkene igjen. Din klokke ligger etter din venns, eller sagt på en litt annen måte: du har reist inn i fremtiden. For deg, 1 km nede i gruva, var tyngdekraften større, og tiden gikk saktere i forhold til hvordan tiden gikk for din venn der oppe.

Jo høyere tyngdekraft, jo saktere går tiden i forhold til andre omgivelser. I et svart hull vil tiden stå nesten stille i forhold til et punkt ute i verdensrommet som er fri for påvirkning av tyngdekraft...men samtidig vil en person som oppholder seg i det svarte hullet (om det var mulig) oppleve tidens gang som helt normal.

Hastighet er en annen ting som påvirker tid. Jo raskere du beveger deg, jo saktere går tiden...for deg og det som beveger seg sammen med deg, vel og merke. Tar du turen opp i et supersonisk fly og flyr en gang rundt jorden vil din klokke ligge etter klokkene til de som ble igjen på landjorda da du dro avgårde.

Dette er jo flott, men for å gjøre det litt mer praktisk anvendelig: Sett at vi klarer å lage teknologi som kan drive et romskip i halvparten av lysets hastighet. Vi sender deg som førstemann til nærmeste solsystem, 4.2 lysår unna. Turen tar altså (målt i hvordan du opplever tiden) 8.4 år hver vei i halv lyshastighet. Når du kommer tilbake til jorden vil du oppleve at der hjemme, på en planet som fisler rundt Sola i sneilefart, i et solsystem som snegler seg rundt i en galakse som knapt beveger seg rundt i universet...vil tiden ha gått mye fortere. Nesten dobbelt så fort, faktisk. Dine jevnaldrende vil være over 8 år eldre enn deg. Med andre ord, du har kommet til framtiden!

For å virkelig ha noe særlig bruk for dette her trenger vi mer fart, selvsagt. Men alt vi trenger er egentlig en mekanisme som lar oss for bevege oss i en sirkel i nær lysets hastighet (uten for eksempel å brenne opp pga friksjon eller miste hvert eneste atom i kroppen til sentrifugalkraften). Løper du i ring i 99.99% av lysets hastighet i ett sekund (som du opplever tiden), vil verden rundt deg ha opplevd over et kvarter.

Reise tilbake i tid, derimot...den er verre. ;)

Gjest Onkel Reisende Mac
Skrevet
Reise tilbake i tid, derimot...den er verre. ;)

Også skaper det all verdens hodebry.

Skrevet

Jeg mener at fysikkere tror det kan bli en realitet.

Prøv å google på : markhull.

Skrevet

Det er fysisk umulig.

Skrevet

Kanskje det kan skje en gang når vi klarer å reise fortere enn lyset?...men det tviler jeg på at vi kommer til å klare, ihvertfall ingen av vi som eksisterer på jorden i dag vil oppleve dette!

Svaret mitt er nok NEI.

Det kommer aldri til å skje, og la oss si at det en eller annen gang i fremtiden vil skje at noen finner opp et fremkomstmiddel av noe slag som faktisk klarer å gå raskere enn lyset, så tviler jeg på at noen i det hele tatt kan reise tilbake/forrover i tid!

Skrevet

Lurer på om ikke det gikk et tv-program nylig som forklarte at de nå vet hvordan de skal kunne reise i tid,men at de kun kan reise bakover til det tidspunktet hvor denne maskinen ble oppfunnet.

Det var Yme som så det, antakelig på NG. Følg med og se om det kommer igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...