Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 I serien "Hvaler" er øyas lokale helt gift i et dårlig ekteskap/ikke fungerende. Når konen spør ham hva han vil svarer han bare at det ikke er så ille, selv om det tydeligvis er det. Begge blir frustrert og ekteskapet hangler. Samtidig har den lokale helten involvert seg i et forhold med innflytteren Maria, de drar på båttur, lager mat, har sex og i det hele tatt...ler og har det hyggelig sammen. Jeg har opplevd det samme selv in real life, med en gift mann, som på død og liv holder sammen med konen, selv om de har vært i en nedgangstid i over ti år. Derfor lurer jeg på: - Hvordan tenker menn når de handler slik? Jeg tror dette gjelder flere menn... - Hvorfor ikke skille seg fra det dårlige og gå over til det bedre? Jeg kan virkelig ikke forstå...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Fordi de elsker konen, og aller mest vil få det til å fungere med henne. Han får ikke sex hos konen går derfor ut på beite til en naiv kvinne som tror på at han ikke elsker sin kone. Eller han har et bra med kona, men trenger bekreftelse for å få tilfredstilt sitt ego
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Greit at de er glad i konen sin, men i hvor mange år orker en mann "å ha det dårlig" med henne? Hele livet? I såfall kan jo enhver kvinne behandle sin mann dårlig hele livet fordi han aldri vil gjøre noe med det uansett (skille seg). Men han kan innlede forhold til andre på si, men da har han jo ikke løst noe problem eller kommet videre! Hvis de får det bra med konene sine igjen, flott! Men i mange tilfeller har de det dårlig lenge - for lenge! Og menn vil fortsatt ikke handle?! Jeg forstår fortsatt ikke!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Fordi de elsker konen Hvor lenge - over hvor mange år- er en mann villig til å leve på gamle solstråler?
Kosemose Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Greit at de er glad i konen sin, men i hvor mange år orker en mann "å ha det dårlig" med henne? Hele livet? I såfall kan jo enhver kvinne behandle sin mann dårlig hele livet fordi han aldri vil gjøre noe med det uansett (skille seg). Men han kan innlede forhold til andre på si, men da har han jo ikke løst noe problem eller kommet videre! Ja hurra! For den eneste grunnen til at noen behandler mannen sin bra er jo redsel for at han skal skille seg. Og det virker da som svært mange menn syns de løser problemene sine veldig godt med å ha et forhold på si? Hvis de får det bra med konene sine igjen, flott! Men i mange tilfeller har de det dårlig lenge - for lenge! Og menn vil fortsatt ikke handle?! Jeg forstår fortsatt ikke! For en merkelig vinkling. Tror du damene har det så sinnsykt bra i et forhold der mannen ikke har det bra? De er da i såfall to om å "holde ut" i det dårlige forholdet. At man blir i et dødt forhold tyder på at det er andre ting enn heftig sex som holder de sammen, det kan jo være alt fra pliktfølelse, redsel for forandring, redsel for fordømmelse, økonomi, hensyn til barn, hensyn til annen slekt, familie og venner, at man har et godt vennskap og er glad i hverandre, at man har tro på at ting skal ordne seg, osv. Jeg tror man bør regne med at hvis noen har det "for dårlig for lenge" så tar de ansvar og avslutter. Også tror jeg hver enkelt er den eneste som kan definere når man har hatt det "for dårlig for lenge".
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #6 Skrevet 16. november 2008 At man blir i et dødt forhold tyder på at det er andre ting enn heftig sex som holder de sammen, det kan jo være alt fra pliktfølelse, redsel for forandring, redsel for fordømmelse, økonomi, hensyn til barn, hensyn til annen slekt, familie og venner, at man har et godt vennskap og er glad i hverandre, at man har tro på at ting skal ordne seg, osv. Jeg tror man bør regne med at hvis noen har det "for dårlig for lenge" så tar de ansvar og avslutter. Også tror jeg hver enkelt er den eneste som kan definere når man har hatt det "for dårlig for lenge". I så fall er det patetisk.
Gjest adriana27 i.i. Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 I så fall er det patetisk. Ganske vanlig at folk er redde for å bli alene og i bunn og grunn er uselvstendige. Tror ikke det nødvendigvis er riktig å snakke om "å elske" i en slik sammenheng (som grunn til at de blir hos kona eller vil ha noen andre) , tror det å elske forutsetter at man er fri og selvstendig i utgangspunktet. De vet hva de har, men ikke hva de får, og det å kaste seg ut i de store følelsene er vel skummelt for mange. Nei, gi meg en selvstendig mann.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #8 Skrevet 16. november 2008 Nei, gi meg en selvstendig mann. Hear, hear. Han handy mannen i "Hvaler" er i så måte feig...ville ikke ha hatt en som det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå