Gå til innhold

redusere stilling etter endt permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått redusert stillingen sin etter de fikk et barn?

jeg har 100%, men ønsker ikke jobbe like mye når jeg får et barn

(etter permen)

men hvor enkelt/vanskelig er det å få til i praksis?

kom gjerne med erfaringer og tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med "enkelt/vanskelig i praksis"? Hva skulle problemet være?

Ut fra arbeidsmiljøloven har du langt på vei rett til å få redusert stilling hvis du har små barn, det skal utrolig mye til før arbeidsgiver kan nekte deg, så sånn sett er det ikke så vanskelig å få til i praksis.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Jeg kommer til å søke om permisjon for 20% av stillingen min det første året barne går i barnehagen slik at vi får en dag i uken sammen.

Man har hvarfall krav på ubetakt permisjon i to år tror jeg, men om du kan få redusert stillingen din avhenger vel av hvilket yrke du har..

Endret av ¤bella¤
Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg kommer til å søke om permisjon for 20% av stillingen min det første året barne går i barnehagen slik at vi får en uke sammen.

Man har hvarfall krav på ubetakt permisjon i to år tror jeg, men om du kan få redusert stillingen din avhenger vel av hvilket yrke du har..

Dette har jeg også tenkt til å gjøre. Spent på om jeg får det innvilget.

Gjest Gjest_Tulla_*
Skrevet

Hei!

Det kommer litt an på hvordan det er på din arbeidsplass, men dersom det normalt sett forventes overtid, etc fra tid til annen, og folk jobber ganske mye, er manges erfaring at f.eks. å gå ned fra 100% til 80% egentlig vil si at man jobber 100% til 80% lønn. Ordninger der man kommer 9 og går 15 kan være vanskelig, hvis sjef og kolleger "glemmer" at du tross alt skal jobbe mindre, og ikke bare er lat. Mange er samvittighetsfulle, og jobber litt mer enn de skulle uansett. Hvis det skal fungere, så er det kanskje bedre å bli hjemme en dag i uken. Vær ihverfall veldig nøye på å være tydelig på at du ikke jobber full tid, og ikke skal like mange arbeidsoppgaver som før. Hvis det ikke funker, så gå tilbake til 100% lønn.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hei!

Det kommer litt an på hvordan det er på din arbeidsplass, men dersom det normalt sett forventes overtid, etc fra tid til annen, og folk jobber ganske mye, er manges erfaring at f.eks. å gå ned fra 100% til 80% egentlig vil si at man jobber 100% til 80% lønn. Ordninger der man kommer 9 og går 15 kan være vanskelig, hvis sjef og kolleger "glemmer" at du tross alt skal jobbe mindre, og ikke bare er lat. Mange er samvittighetsfulle, og jobber litt mer enn de skulle uansett. Hvis det skal fungere, så er det kanskje bedre å bli hjemme en dag i uken. Vær ihverfall veldig nøye på å være tydelig på at du ikke jobber full tid, og ikke skal like mange arbeidsoppgaver som før. Hvis det ikke funker, så gå tilbake til 100% lønn.

jepp, minner meg om da jeg var 60% sykemeldt pga utmattelse og senebetennelse. Fikk jo kommentarer daglig på at jeg kom seint eller gikk tidlig :roll:

Skrevet (endret)

Jeg har 100 % fast stilling som pedagogisk leder, men jobber 80%. Det er flere i barnehagen som har reduserte stillinger og det er en person som har 100 % stilling som dekker opp for oss som jobber redusert. Dette fungerer veldig bra da barna ser denne personen hver dag, selv om hun bare er på vår avdeling en dag i uka..

Jeg har jo fortsatt ansvaret for det pedagogiske opplegget hver dag, selv om jeg har en fri dag. Men da er det jo mitt ansvar å delegere og få med de medarbeiderne som er der hver dag å videreføre arbeidet den dagen i uka jeg ikke er der...

Endret av Leanne
Skrevet

Vi stempler inn og ut vi - slik at hvert minutt jeg jobber overtid blir registrert og kan tas ut i flexidager. Egentlig ganske greit, spesiellt når jeg nå har redusert til 90 % fordelt på alle dagene. Guttungen har sluttet på sfo, og jeg prøver å korte ned tiden han er hjemme alene.

Skrevet

Jeg skal jobbe redusert, 80% stilling når jeg er ferdig med permisjonen. På min jobb er ikke det noe problem, har en jobb med faste timelister og mange som jobber litt redusert stilling, så det er forståelse for at man går hjem til avtalt tid.

Skrevet
Jeg har 100 % fast stilling som pedagogisk leder, men jobber 80%. Det er flere i barnehagen som har reduserte stillinger og det er en person som har 100 % stilling som dekker opp for oss som jobber redusert. Dette fungerer veldig bra da barna ser denne personen hver dag, selv om hun bare er på vår avdeling en dag i uka..

Jeg har jo fortsatt ansvaret for det pedagogiske opplegget hver dag, selv om jeg har en fri dag. Men da er det jo mitt ansvar å delegere og få med de medarbeiderne som er der hver dag å videreføre arbeidet den dagen i uka jeg ikke er der...

aha! er pedagogisk leder selv :) og vil ikke jobbe 100% etter endt perm. vil ha en dag fri i uka :)

så håper det skal gå bra da.. til tross for at vi bare er en to avdelings barnehage og ingen som kan dekke opp for meg, siden alle jobber fult fra før av.. ser det for meg at det kan bli litt vanskelig å få annsatt en til å jobbe 20 %.. jaja.. er ennå lenge til dette blir en sak menneh.. :/

Skrevet
ser det for meg at det kan bli litt vanskelig å få annsatt en til å jobbe 20 %.. jaja.. er ennå lenge til dette blir en sak menneh.. :/

er ikke sikkert det blir så vanskelig. Det er jo de som lever av å være vikar her og der. Det kan jo være greit å ha en fast dag i uka for de og... Men at en av de andre ansatte som er der hver dag ellers tar på seg ansvaret for det pedagogiske den dagen du er borte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...