Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Hei! Hva slags personforsikringer har du og samboeren/mannen din? Må tegne ny forsikring (hadde det tidligere gjennom jobben) og det er jo flust av varianter og varierende priser. Hva har dere og hva betaler dere? Noen som har noen tips?
Nabodama Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Livsforsikring, sånn at hvis en av oss faller bort, kan den andre fortsatt sitte med huset. Uten det må den som sitter igjen selge, ettersom vi har stort lån. Ulykkesforsikring....skjer det en ulykke som er mer eller mindre invalidiserende, får en utbetaling i forhold til grad av uførhet. Greit å ha, ettersom en gjerne får en annen økonomisk hverdag hvis sånt skjer. Uføreforsikring, to ulike. En som gir utbetaling hver mnd fra en har vært sykemeldt i ett år, ved uførhet på minst 50%. En bestemmer selv hvor mye det mnd beløpet er. Denne varer til man blir frisk igjen eller til man fyller 67. Hvis man kommer i en situasjon der man må søke f.eks rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførestønad, så får man altså utbetaling fra man får vedtaket fra NAV. Denne er mest verdifull, for fra NAV får man kun 66% av inntekt i slike tilfeller, og fører til konsekvenser i økonomien. Dessuten er det mange som kommer i en situasjon der de må søke f.eks rehabpenger. Denne forsikringen er dyr, men god å ha! Den andre gir en engangsutbetaling hvis en er varig ufør, og uførheten har vart minst to år fra da man ble sykemeldt.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Livsforsikring, sånn at hvis en av oss faller bort, kan den andre fortsatt sitte med huset. Uten det må den som sitter igjen selge, ettersom vi har stort lån. Ulykkesforsikring....skjer det en ulykke som er mer eller mindre invalidiserende, får en utbetaling i forhold til grad av uførhet. Greit å ha, ettersom en gjerne får en annen økonomisk hverdag hvis sånt skjer. Uføreforsikring, to ulike. En som gir utbetaling hver mnd fra en har vært sykemeldt i ett år, ved uførhet på minst 50%. En bestemmer selv hvor mye det mnd beløpet er. Denne varer til man blir frisk igjen eller til man fyller 67. Hvis man kommer i en situasjon der man må søke f.eks rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførestønad, så får man altså utbetaling fra man får vedtaket fra NAV. Denne er mest verdifull, for fra NAV får man kun 66% av inntekt i slike tilfeller, og fører til konsekvenser i økonomien. Dessuten er det mange som kommer i en situasjon der de må søke f.eks rehabpenger. Denne forsikringen er dyr, men god å ha! Den andre gir en engangsutbetaling hvis en er varig ufør, og uførheten har vart minst to år fra da man ble sykemeldt. Dette er noe jeg også har tenkt på, men det høres veldig dyrt ut? Forstå meg rett,-jeg vil selvfølgelig betale for å være sikret i fremtiden, men vil prøve å finne en løsning som er bra med ikke koster skjorta.. Hva betaler dere i mnd/året?
Nabodama Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 (endret) Dette er noe jeg også har tenkt på, men det høres veldig dyrt ut? Forstå meg rett,-jeg vil selvfølgelig betale for å være sikret i fremtiden, men vil prøve å finne en løsning som er bra med ikke koster skjorta.. Hva betaler dere i mnd/året? Jeg betaler litt over 10000 i året bare på den ene, den med mnd utbetaling. Resten husker jeg ikke, men det blir jo litt. Prisene kommer forresten an på alder. Og en må huske på å forsikre seg mens man er frisk, selvfølgelig. Men det er mange som av ulike årsaker ender opp med rehab-penger, uføretrygd osv, som ikke har forsikret seg, og de sitter med LAV inntekt i forhold til før. Risikoen for uførhet grunnet sykdom stiger med alderen, og er man ung og frisk, kan man jo vente litt med den forsikringen. Ulykkesforsikring bør du ha uansett, og den er billig, men dekker kun uførhet ved ulykke, ikke sykdom. Livsforsikring trenger du hvis dere er et par som har store lån, eller du har unger du ikke vil skal stå på bar bakke hvis du faller fra. Jeg ville ikke brukt penger på denne forsikringen hvis jeg var singel uten barn, f.eks. Endret 16. november 2008 av Nabodama
Nabodama Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Hvilke forsikringer som er lurt å ha for deg, kommer an på alder og livssituasjon, for å si det kort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå