Gå til innhold

Fått tilslag under takst - hva med lånebeløpet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilslag på en bolig til litt under takst (kr. 40.000,- under takst/prisantydning) - hva da med lånebeløpet som er innvilget fra bankens side (har egenkapital)?

Banken innvilget en sum som skulle dekke hele summen (til takst) - vil jeg få utbetalt resterende eller vil banken holde igjen de 40.000,- som jeg jo ikke "trenger" i første omgang - i alle fall ikke tilsynelatende...

Er interessert i hele lånesummen da vi vil pusse opp, og det blir tungvint med flere lån.

Min far sier at banken vil utbetale hele summen, det har skjedd i hans tilfelle for femten år siden.

Men jeg tviler.

Noen som har peiling?

Skrevet

Spør banken din du.

Jeg har hatt forskjellige erfaringe med dette.

Men jeg tror nok at du får lånt hele summen uansett om du ønsker det.

Skrevet

Dersom du har en takst som er høyere enn det faktiske beløpet du betaler for huset, kan du i alle fall be banken om å utbetale hele takstbeløpet. Om de er villige til det eller ikke vil variere fra bank til bank, eller kanskje de vurderer hvert enkelt tilfelle. Men det skjer i alle fall ikke automatisk, så spør kundekontakten din i banken du!

Skrevet

Oki.

Det var det jeg trodde, men fint å få svar.

Vil jo helst beholde hele lånebeløpet (de kr. 40.000,- som jeg fikk tilslag på under takst) - ikke for å sløse, men for å øke verdien på boligen med utbedringer osv.

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Du får nok lånt dem, men det kan ha innvirkning på renta, altså på hvor mange % av boligens verdi lånet kommer på. Vi lånte 100 000 mer enn det leiligheta kostet vi, uten problemer, men måtte da betale litt høyere rente på de siste prosentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...