Gå til innhold

Skal kjøpe hund for første gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til tross for at hund og hest er forskjellige dyr, synes jeg treningsmetodene virker ganske like. I bunnen ligger det at man som eier skal være bestemt, stabil og trygg.

Hunderasen jeg ønsker meg er sett på som en av de mer krevende og aktive hunderasene. Behovet for mosjon kommer jeg til å kunne dekke uten problemer, samme gjelder dressur. Men hvor vanskelig vil hundedressur være for meg som er hestemenneske? Jeg ser for meg at det blir mye av det samme, men jeg kan jo ta skammelig feil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Metodene er mye de samme, men de brukes ikke på de samme reaksjonene. Jeg fikk hund, og tenkte at dette skal jo gå bra, jeg har hatt hest i 18 år, og det går vel ut på det samme, "lederskap, trygghet, grenser og stabilitet". Joda, det fungerte fint i praksis, men hva metode på hvilken oppførsel? Den gikk det litt mer skakt med oss på... Og mange ting hadde jeg ingen metode for. Vi klarte oss helt fint egentlig, vi samspilte greit for det meste, men det var ikke nok for meg. Etter 6 mnd meldte jeg oss på treningskurs og lydighetskurs, la merke til at flere av metodene var de samme som jeg tyr til med hester, men annerledes pakket inn, og brukt i andre situasjoner. Foreslår at du prøver deg frem og ser hvordan det går, så eventuelt søke råd fra hundeeksperter :)

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle på valpekurs uansett, ettersom jeg skal ha en ganske tøff hund er det jo uhyre viktig med timing og riktig type korreksjon. Jeg vet hvordan jeg skal korrigere en hest, men er pinlig klar over at jeg vet for lite om hund.

Men vi som fra før er vant med større dyr som krever dressering har kanskje et bedre grunnlag enn en nybakt hundeeier som aldri har hatt dyr før, evt. smådyr som kanin e.l.

Skrevet
Jeg tenkte jeg skulle på valpekurs uansett, ettersom jeg skal ha en ganske tøff hund er det jo uhyre viktig med timing og riktig type korreksjon. Jeg vet hvordan jeg skal korrigere en hest, men er pinlig klar over at jeg vet for lite om hund.

Men vi som fra før er vant med større dyr som krever dressering har kanskje et bedre grunnlag enn en nybakt hundeeier som aldri har hatt dyr før, evt. smådyr som kanin e.l.

Korreksjon når man trener hund er ut i våre dager, ihvertfall konsekventå bruke korrigering i treningen. Det er positiv forsterkning som gjelder, i størst mulig grad. Så om du har en fordel når du har drevet med hest kommer helt an på hvilke metoder du bruker for å trene hest. Natural horsemanship er en måte å tenke på som er sammenliknbar, og som sikkert kan gi deg et fortrinn. Men hund er hund og hest er hest.

Hvilken rase er det du ønsker deg?

Skrevet

Jeg gikk fra hest til hannhund på 65 kg og det gikk bra. Har ikke overført så mye av hestekunnskapen annet enn sunn fornuft. Har gått på en del kurs da. Nå har jeg ikke en vanskelig rase, men en hannhund på 65 kg er ikke bare-bare når han møter bråkete hannbikkjer på tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...