onyx Skrevet 15. november 2008 #21 Skrevet 15. november 2008 Jeg gleder meg til eksemplene. Mulig du bare må nøye deg med å lese Select katalogene. Der vil du ihvertfall finne nok av eksempeler på funksjoner man ikke visste man trengte....
Gjest Eurydike Skrevet 15. november 2008 #22 Skrevet 15. november 2008 PS: Om form eller funksjon veier tyngst, avgjøres av to, eller kanskje tre forhold: 1. Hvor estetisk interessert/begavet man er. 2. Hvor snobbete man er. 3. Hvor vondt i ryggen man har. Ynnsjyll.
Gjest Elastica Skrevet 15. november 2008 #24 Skrevet 15. november 2008 Ok, Eurydike, en liten test. Jeg er ganske interessert, over middels vil jeg anslå, men vil ikke mene noe om mine egne begavelser. Jeg er dessuten nokså snobbete, vil jeg tro, eller andre vil iallefall sikkert mene det. Forresten har jeg ikke vondt i ryggen. Nå?
Gjest Eurydike Skrevet 15. november 2008 #25 Skrevet 15. november 2008 Ok, Eurydike, en liten test. Jeg er ganske interessert, over middels vil jeg anslå, men vil ikke mene noe om mine egne begavelser. Jeg er dessuten nokså snobbete, vil jeg tro, eller andre vil iallefall sikkert mene det. Forresten har jeg ikke vondt i ryggen. Nå? Du har Arne Jacobsen-stoler, men irriterer deg over at de begynner å bli altfor vanlige i de tusen hjem. *synsk*
onyx Skrevet 15. november 2008 #26 Skrevet 15. november 2008 Du har Arne Jacobsen-stoler, men irriterer deg over at de begynner å bli altfor vanlige i de tusen hjem. *synsk* Vel, det er i hvertfall en av grunnene til at jeg ikke har Arne Jacobsen-stoler... Jeg jobber derimot med saken så jeg kan skaffe meg Egget. Forøvrig er jeg helt sikker på at Elastica ikke har en stressless......
Gjest Elastica Skrevet 15. november 2008 #27 Skrevet 15. november 2008 Du har Arne Jacobsen-stoler, men irriterer deg over at de begynner å bli altfor vanlige i de tusen hjem. *synsk* Nei, snarere tvert i mot. Jeg er litt mer sånn "design til folket-innstilt". Selvom jeg gleder meg til de blir populære igjen om en tyve-tredve års tid. Forøvrig er jeg helt sikker på at Elastica ikke har en stressless......
Gjest Eurydike Skrevet 15. november 2008 #28 Skrevet 15. november 2008 Nei, snarere tvert i mot. Jeg er litt mer sånn "design til folket-innstilt". Selvom jeg gleder meg til de blir populære igjen om en tyve-tredve års tid. Jeg skjønner at listen min var ufullstendig.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #29 Skrevet 16. november 2008 Ok, Eurydike, en liten test. Jeg er ganske interessert, over middels vil jeg anslå, men vil ikke mene noe om mine egne begavelser. Jeg er dessuten nokså snobbete, vil jeg tro, eller andre vil iallefall sikkert mene det. Forresten har jeg ikke vondt i ryggen. Nå? Hvis du ikke har vondt i ryggen kan du velge fancy form framfor funksjon inntil det nokså ekstreme (eller til du får vondt i ryggen av vond stol). (Men gode produkter kombinerer god form og god funksjon, i motsetning til hva endel hevder og tror, enten man representerer folkedypet eller designersiden)
Gjest Fliss Skrevet 16. november 2008 #30 Skrevet 16. november 2008 I Wikipedia defineres ordet design på følgende vis: Link. Imidlertid synes jeg ordet ofte brukes når man skal uttrykke at noe har en moderne form. En designsofa er en sofa med et minimalistisk utseende, en designleilighet (forferdelig begrep, forresten) er en leilighet som ser ut som den er klippet fra en hvilken som helst moderne møbelkatalog. Ordet design er i ferd med å bli forslitt, synes jeg. Det brukes i anledninger hvor det hovedbudskapet er å beskrive en ting som ultramoderne, og gjerne minimalistisk (også et utbrukt begrep). Noen som har noen tanker rundt dette? Hva tenker dere når dere hører at noe er designglass, designpostkasse eller lignende? Alle postkasser er jo designet på et stadium, hva er det da som beskriver en ting som omtales som et design? Og helt til slutt. Hva er viktigst? Form eller funksjon? Form og funksjon er akkurat like viktig. Jeg kunne aldri i livet kjøpt en sofa bare fordi den var stilig å se på .. en sofa skal brukes og være god til å sitte i. Men jeg kunne heller ikke kjøpe en sofa bare fordi den var god til å sitte i - jeg må selvsagt like den også. Jeg bor i en arkitekttegnet funkis-villa - fordi når vi skulle finne en plass å bo for resten av livet så måtte den tilfredstille alle våre krav til en bolig - den måtte være funksjonell. Huset vårt er tilpasset familien vår ned til den minste detalj, alt er utnyttet på best mulig måte både når det gjelder romutnyttelse, utsikt, plassering av vinduer, balkonger og terrasser. Så huset vårt vil jeg si er veldig bra design. Når det gjelder møblement så er jeg ikke så veldig opptatt av at det skal være utformet av kjente designere - men de skal passe til vårt bruk og passe inn i rommet. Jeg har noen klassikere som jeg har kjøpt fordi de passet inn og fordi jeg elsker akkurat det designet, her er f.eks. Montana-skjenken i stuen, Verpan-lampen i taket på soverommet, Bestlite-lampene på nattbordene, Pont-glassbordet i stuen .. ellers så er huset mitt en salig blanding av arvede møbler som jeg har malt, verdens mest behagelige skinn hjørnesofa med haugevis av puter, Ikea-møbler - samt spisebord som jeg har fått laget av en møbelsnekker fordi jeg ikke fant akkurat det bordet jeg var på utkikk etter. Hvis du ikke har vondt i ryggen kan du velge fancy form framfor funksjon inntil det nokså ekstreme (eller til du får vondt i ryggen av vond stol). (Men gode produkter kombinerer god form og god funksjon, i motsetning til hva endel hevder og tror, enten man representerer folkedypet eller designersiden) Helt enig med deg
Gjest Elastica Skrevet 16. november 2008 #31 Skrevet 16. november 2008 Hei Fliss. Så heldig du er som har en arkitekttegnet funkisvilla. Når jeg faller for et produkt er det ofte fordi designeren har klart å kombinere form og funksjon på en måte som gjør at funksjonen er åpenbar, og at formen er enkel uten forstyrrende detaljer. (Samtidig kan jeg være veldig opptatt av detaljer, for eksempel hjørnene på Montana-hyllene og -kommoden vi har - de er utrolig flotte.) I forhold til sofaer har jeg funnet ut at de aller fleste sofaer dekker mitt behov for sittekomfort, derfor er jeg ørlite mer opptatt av form når jeg skal velge et så dominerende møbel i stua. Men jeg er helt enig med deg, både form og funksjon er viktig. Jeg tenkte nok mer på om man faller for et produkt som åpenbart er laget for formens skyld eller for funskjonens skyld.
Gjest Fliss Skrevet 16. november 2008 #32 Skrevet 16. november 2008 Hei Fliss. Så heldig du er som har en arkitekttegnet funkisvilla. Når jeg faller for et produkt er det ofte fordi designeren har klart å kombinere form og funksjon på en måte som gjør at funksjonen er åpenbar, og at formen er enkel uten forstyrrende detaljer. (Samtidig kan jeg være veldig opptatt av detaljer, for eksempel hjørnene på Montana-hyllene og -kommoden vi har - de er utrolig flotte.) I forhold til sofaer har jeg funnet ut at de aller fleste sofaer dekker mitt behov for sittekomfort, derfor er jeg ørlite mer opptatt av form når jeg skal velge et så dominerende møbel i stua. Men jeg er helt enig med deg, både form og funksjon er viktig. Jeg tenkte nok mer på om man faller for et produkt som åpenbart er laget for formens skyld eller for funskjonens skyld. Hei Elastica Ja, jeg er kjempeglad for huset mitt .. hvis det går an å elske et hus, så gjør jeg det Jeg tror at hvordan man skal bruke en sofa har alt å si for hvilken sofa man velger. Hos oss er sofaen samlingspunktet .. det er her vi leser, slapper av, ser på TV - derfor var det veldig viktig med en stor, dyp, komfortabel, pen og holdbar sofa til vårt formål. Dersom jeg skulle hatt en sofa til en salong som helst kun ble brukt når man har gjester til kaffe så hadde jeg valgt en litt "stivere" og mer formell sofa .. Men vi har altså måttet satse på det funksjonelle - det som tjener både til privat avslapping og gjester .. samt en liten hund Ellers er jeg enig i mye av det du skriver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå