Ambivalent Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Dette kan bli langt, men jeg har en søster som er i en håpløs situasjon og desperat trenger råd. Det kan bli litt rotete, men jeg skal prøve å forklare så saklig jeg kan. Jeg har altså en søster som i fjor (desember) kjøpte en leilighet sammen med han som nå er hennes eks-samboer. Leiligheten er i et borettslag og har høy fellesgjeld. Begge to har hele tiden betalt/betaler nøyaktig like mye på boliglån + fellesutgifter, og begge står oppført på lånet. På grunn av regler jeg ikke har fått innsyn i må de bo der i minst ett år før de kan selge, dette er noe min søster har fortalt meg og som jeg ikke vet noe om. Jeg tror også det kan bli veldig vanskelig for dem å selge denne leiligheten, og de går uansett sannsynligvis med tap. I sommer (juli) ble det slutt mellom dem. Min søster var den som gjorde det slutt av diverse grunner. Hun bodde i leiligheten i noen uker da eksen jobber i en annen by/er borte et par uker av gangen. Hun fikk etter noen uker en ny kjæreste, som gjorde at eks-samboeren begynte på det som nesten kan kalles en "hevnaksjon" mot henne. Med utgifter på over 10.000,- i måneden og en lavtlønnet jobb hadde hun ikke mulighet til å skaffe seg ny bolig, så hun flyttet inn hos den nye kjæresten etter en stund. Jeg påpekte at de kanskje burde ha en ordning der de kunne bo i leiligheten 50% hver til de fant en annen økonomisk ordning. Men selv om han har en tante i samme by som tilbød ham å delvis bo der nektet han på dette. Han er altså av den oppfatning av at leiligheten er hans siden det var hun som gjorde det slutt. Men insisterer at de betaler helt likt angående huslån samt fellesutgifter. Hun betaler altså i praksis for halvparten av strømutgiftene hans o. l. Jeg vet at begge har likt ansvar for den økonomiske delen, men mener likevel at han skal betale husleie når han velger å bo der/nekter henne brukssrett. Jeg må nevne at dette er en mann som tydeligvis har liten økonomisk kunnskap. De har en hybelboer i denne leiligheten som betaler husleie, men eks-samboeren har i flere måneder ungått å betale halvparten til min søster som de har avtalt. Argumentet hans er at "han har så dårlig råd for tiden, og hun har jo sparepenger på kontoen sin". Han har en jobb der han tjener vesentlig mye mer enn hva hun gjør. Han har tydd til vold i situasjoner hun har kommet til leiligheten for å hente noen av sakene sine. Han følte seg "truet" siden han ble ignorert. Han har kommet med drapstrusler mot den nye kjæresten hennes (han skulle komme etter ham med balltre med spiker og hjelpe ham på vei mot helvete), og også trusler mot oss som var hans svigerfamilie uten at vi har vært innblandet i noe som helst. Dette har visstnok vært pr msn og hun har desverre ikke dokumentasjon på dette. Jeg lot henne ikke gå alene til leiligheten etter dette, tilbød meg å være med, om ikke annet enn som "vitne" og for å passe på. Han sendte henne da en epost der han fortalte at han hadde snakket med "mammaen og pappaen" sin, og de sa hun ikke fikk ta med seg noen dit og hente noe som helst. Da fikk hun komme dit alene. Han var også mektig lei av at hun kom dit og hentet saker (klær, private eiendeler), siden det er "hans" leilighet... Så, siden denne voksne mannen hadde dratt inn foreldrene sine, som han har løyet kraftig til for å få medlidenhet, kontaktet søsteren min som er noe yngre (21) våre foreldre. De avtalte et møte alle fem, i dag, om å fordele alle felles eiendeler og komme til en løsning. Hun fikk nemlig streng beskjed om å hente all "skiten" sin og ALLE hennes eiendeler skulle være ute av leiligheten "hans" i løpet av dagen... Det gikk ikke som planlagt. Jeg var selvfølgelig ikke til stede, men foreldrene hans gjorde ikke annet enn å heve stemmen og kjefte, søsteren min kom ikke til ordet under hele møtet. Heller ikke foreldrene våre som valgte å opptre behersket for å prøve å komme frem til en saklig løsning. Han har kommet med krav angående små eiendeler som hun har betalt for, og konfliktsky som min søster er har hun sagt "greit" til dette... Så, for å komme til poenget, har jeg nå tilbudt meg å hjelpe angående rettshjelp/kontakte advokat eller lignende. På grunn av situasjonen har ikke søsteren min mulighet til å betale noe som helst. Så hun vil først kontakte jushjelpa i denne regionen, og sjekke muligheten for fri rettshjelp. Er det noe annet hun kan gjøre? Noen som har erfaring i lignende situasjoner, eller generell erfaring med jushjelp? Kan man få avtalt et møte der begge parter stiller, eller hvordan fungerer dette? Har jeg rett i at hun har rett til å kreve husleie fra ham (fra og med utstedt krav) siden han krever full bruksrett og enerett til leligheten? Jeg har ingen erfaring i slike saker, så jeg føler jeg famler meg litt fram. Alle synspunkt og innspill tas i mot med takk!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 .. Jeg har altså en søster som i fjor (desember) kjøpte en leilighet sammen med han som nå er hennes eks-samboer. Leiligheten er i et borettslag og har høy fellesgjeld. Begge to har hele tiden betalt/betaler nøyaktig like mye på boliglån + fellesutgifter, og begge står oppført på lånet. På grunn av regler jeg ikke har fått innsyn i må de bo der i minst ett år før de kan selge, dette er noe min søster har fortalt meg og som jeg ikke vet noe om. ... Har jeg rett i at hun har rett til å kreve husleie fra ham (fra og med utstedt krav) siden han krever full bruksrett og enerett til leligheten? Jeg har ingen erfaring i slike saker, så jeg føler jeg famler meg litt fram. Alle synspunkt og innspill tas i mot med takk! Det er skattemessige regler som gjør at de må bo der ett år før de selger. Dvs. hvis de selger med gevinst lønner det seg å vente i ett år. Dersom de selger med tap, lønner det seg å selge før man har bodd der ett år. Da kan tapet trekkes fra på skatten. Din søster bør slege NÅ! Og, ja hun har rett på husleie fra ham (markedsleie; i dette tilfellet for den boligen han bruker + utleiedel); fra den dagen hun krever det. dvs det må hun gjøre straks! Les ellers lov om sameie på lovdata.no
Ambivalent Skrevet 16. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2008 Takk gjest. Noen som vet hvordan et slikt krav skal se ut? Noen maler e.l.? Tror nemlig denne samboeren ikke kommer til å ta det seriøst... Og siden de eier leiligheten 50-50, har hun rett til å kreve 50% av markedsleien, ikke sant? Men hvordan finner vi markedsleien?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Jeg skulle inderlig gjerne hjulpet deg, men jeg vet dessverre ikke nok om dette. Det første jeg vil si er at jeg synes søsteren din bør kontakte noen med ekspertise på området. Dere snakker jo om muligheten for fri rettshjelp. Mer informasjon om det finner dere sikkert på internett. Hva med å kontakte JURK eller Juss-buss om søsteren din bor i Oslo? De vet antakelig mye om fri rettshjelp-ordningen også. Hvis dette ikke er mulig å få i stand i løpet av kort tid, så vil jeg anbefale dere å kontakte en advokat. Denne situasjonen høres virkelig alvorlig og trist ut, og det beste for søsteren din må være å få satt hjulene i gang så fort som mulig. Søsteren din og samboeren er sameiere i leiligheten, og derfor kommer sameieloven til anvendelse. Ettersom de betaler like mye på den og står oppført på lånet begge to, så eier de like mye hver, og det samboeren hennes sier fører åpenbart ikke frem. Iht § 3 kan ikke sameierne bruke tingen i større grad enn det som tilsvarer hans del av sameiet. Etter § 9 skal utgifter deles mellom sameierne i samme brøk som de eier. På samme måte skal også inntekter som følge av sameieobjektet deles etter hvilken brøk. Altså har søsteren din krav på 50 % av leieinntektene fra hybelboeren. Samboerens mening om hva hun har på konto er derfor selvsagt ikke relevant. Dersom samboeren misbruker sin rådighet i sameiet etter gjentatte advarsler, kan søsteren din få dom for at han skal utløses mot vederlag. Det har kanskje ikke søsteren din midler til? etter § 15 kan søsteren din også kreve sameiet oppløst, altså slik at leiligheten skal selges. Det er kanskje den beste løsningen her? Da kan samboeren velge mellom å kjøpe hennes andel eller så vil leiligheten bli solgt. Jeg fant en artikkel som sier noe mer om oppløsning: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=287 Dersom søsteren din kontakter advokat angående dette, så får hun sikkert fort oversikt over fremgangsmåten ved oppløsning. Under denne linken ligger et skjema for oppløsning av sameie: http://www.signform.no/Blankettarkiv/vis/?...;//=19&///= Jeg tror det jeg har skrevet er ganske rotete! Budskapet mitt er imidlertid at søsteren din umiddelbart må kontakte noen. Og utgifter til advokat vil evt fort være tjent inn igjen. Jeg regner også med at denne saken er en stor belastning for søsteren din. Fortell oss hvordan det går da! Les gjennom sameieloven, den finnes på www.lovdata.no. Kort og grei!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Jeg fant forresten en artikkel som sier litt mer om fremgangsmåten o.l.: http://publish.hm.kunder.linpro.no/taarnet...ticle221552.ece Håper det ordner seg for søsteren din!
Rosenrød Skrevet 16. november 2008 #6 Skrevet 16. november 2008 Huff, kjedelig situasjon, men sørg for at hun får hjelp raskest mulig!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 Det er ingen formkrav til husleiekravet - skriv et brev, krev husleie. Pass på å signere brevet og sørg for at det kommer frem (rekomandert). Din søster bør med en gang også kontakte advokat. Jo lenger hun venter jo større helvte blir dette her. I en slik skiftesak er det først et utenomrettslig meklingsmøte og det kan jo være at de blir enige allerede her. Ja hun har krav på husleie og hun har også krav på halvparten av leieinntektene. Dersom han ønsker å overta boligen så må han betale henne ut, ellers må leiligheten selges. Han har ikke anledning til å hindre henne i å hente tingene og jeg tviler på at han kan nekte henne å ha noen med seg for å være vitne. I verste fall får hun anmelde han for å hindre henne. Det tror jeg at jeg ville gjort.
Ambivalent Skrevet 16. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2008 Da har vi sammen skrevet en saklig epost til Jushjelpa der hun forklarte situasjonen og ba om et møte, så får vi håpe på raskt svar. Hun skrev også et formelt brev til ekssamboeren hennes, med krav om husleie. Jeg undersøkte litt, og fant flere leiligheter i samme borettslag til leie. Tok utganspunkt i leieprisene på disse og kravet ligger på 50% av gjennomsnittet. Håper det blir riktig. Henviste også til sameieloven og husstandsfelleskapsloven. Brevet blir sendt i morgen. Men lurer fortsatt på om når hun kan kreve at han betaler, for måneden vi er i eller bare fra og med desember måned? Skrev uansett i brevet at kravet gjelder fra dags dato. Kan gjerne holde dere oppdatert om saken da det kan være til nytte for andre. Tusen takk for fine svar, ble mye klokere nå!
Ambivalent Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hm. Denne saken ser ikke ut til å ordne seg. Ekssamboeren hennes har til nå "ikke hatt mulighet" til å stille opp på en møte (jushjelpa her ble kontaktet lenge før jul), selv om jushjelpa har hatt mulighet til å ordne med det. Nå nekter han også å betale husleie til søsteren min, fordi han ikke helt skjønner logikken der, tydeligvis. Etter at han fikk kravet pr. brev sa han det var greit. Nå, to måneder etter er det plutselig ikke greit lenger... Han og faren hans(!) har visst "regnet ut" at han skal betale mye mindre enn det opprinnelige kravet, på en eller annen måte. Dette er jo helt horribelt, da de betaler nøyaktig lik sum på boliglån i tillegg til fellesakostadene på leiligheten. Hittil har han totalt betalt hele 4000,- til henne. Arg, jeg maser og maser om at hun (de) må komme seg til noen som KAN jus, eventuelt advokat, men jeg har liksom fått "ansvaret" for dette. Det sliter noe utrolig på meg også, og jeg trenger HJELP! Endret 21. januar 2009 av Ambivalent
Ambivalent Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2009 (endret) En annen ting, denne eksamboeren hennes, samt hans far (som hele tiden er den som bestemmer her..) har planer om å vente med å selge leiligheten til det har gått et par år(!), jeg tror det er fordi han tjener på nettopp å vente. Vil det lureste av søsteren min være å oppløse sameiet og dermed tvangsselge leiligheten? Edit: Ekssamboeren nekter nå å stille opp på et møte overhodet. Endret 21. januar 2009 av Ambivalent
Aud Long Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 En annen ting, denne eksamboeren hennes, samt hans far (som hele tiden er den som bestemmer her..) har planer om å vente med å selge leiligheten til det har gått et par år(!), jeg tror det er fordi han tjener på nettopp å vente. Vil det lureste av søsteren min være å oppløse sameiet og dermed tvangsselge leiligheten? Edit: Ekssamboeren nekter nå å stille opp på et møte overhodet. Utrolig kjip situasjon, og leit at du blir trukket inn i det, og ting ikke løses. Kan det være en ide og sende brev til hennes tidligere samboer at om hennes del ikke blir kjøpt ut innen satt dato, vil hun da oppløse samleiet (gå til det skrittet). Det er ingen grunn til at hun skal fortsette å være eier der. Og det kan umulig være snakk om å spare noen penger på å vente, hun taper jo penger hver eneste måned på dette. Skjønner jo godt at tidligere samboer trives med å ha det som han har det, det er jo kjempegunstig for han. Men det har han hverken lov eller rett til, så dere kan kanskje ringe jusshjelpa og høre hva som skal til for å oppløse sameiet, og om dere evt må gi han beskjed i forkant/tilby han å kjøpe henne ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Jeg er gjesten som skrev innlegg #4 tidligere. Dette må være en utrolig kjedelig situasjon, og jeg skulle ønske du hadde bedre nyheter å komme med. Jeg ville nå ha snakket med jushjelpen (eventuelt kontaktet advokat) og rett og slett fått vite hvordan jeg raskest mulig kunne få oppløst sameiet. Har du eller jushjelpen skriftlig bevis på at dere flere ganger har forsøkt å få ekssamboeren med på et møte? Uansett vil jushjelpen kunne bekrefte det om nødvendig i en rettssak. Å unngå å møte søsteren din for å finne en løsning er selvfølgelig bare nok en måte å trenere saken på. Ikke la ham gjøre det! Snakk med jushjelpen/advokat og få vite fremgangsmåten ved oppløsning av sameie. Hvis det åpenbart finnes en bedre løsning enn det, så vil de antakelig opplyse dere om det. Jeg har ikke nok kjennskap til området til å konkludere der, men jeg forstår iallfall at noe må gjøres så fort som mulig. Og det finnes ikke tvil om at søsteren din har retten på sin side, og da må hun bare få fortgang i sakene og bli ferdig med det. Er det slik at hun stikker hodet litt i sanda eller er blitt helt utmattet av dette, siden du må ta på deg ansvaret? Kan du kanskje ta en prat med foreldrene deres og få dem til å prate med henne? Det er viktig at hun forstår hvor mye dette vil koste henne hvis han skal få ture frem som han vil, både penger og krefter. Det er fryktelig synd at noen kan oppføre seg på denne måten. Og ikke bare ekssamboeren, men faren! Skammelig.
Ambivalent Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. januar 2009 Takk for svar. Hun skulle ringe jushjelpa i dag og spørre om et nytt møte, men ekssamboer kommer ikke til å stille opp. Noe som nesten er bra i dette tlfellet vil jeg si, søsteren min er litt tafatt og har vanskelig for å sitte og argumentere med ham til stede, tror jeg. Og det kan jeg skjønne. Jeg kommer iallefall til å gjøre alt jeg kan for at sameiet skal bli oppløst, dette er ikke holdbart, verken økonomisk eller psykisk for henne. Jeg skulle ønske denne "mannen" kunne bli anmeldt til politiet, han har jo kommet med et titalls trusler. Senest i går: "Hvis faren min treffer deg på gata kommer han til å spytte på deg". Det sier litt om nivået på disse menneskene... Det merkelige er jo at søsteren min ikke har gjort noe galt. Det er jo ingen forbrytelse å flytte fra samboeren sin. Håper virkelig jushjelpa er villige til å ordne et nytt møte.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #14 Skrevet 22. januar 2009 Dersom den jushjelpa du snakker om er en instans hvor de hjelper folk gratis, er min erfaring at det er svært liten hjelp å få, dessverre. De er ofte studenter. De kan muigens opplyse om generelle regler, men de er lite villige til/i stand til å sette seg inn i konkrete saker. Jeg har prøvd selv, og jeg fikk bare en haug brosjyrer i fanget. Som jeg forlengst hadde funnet fram til selv. Det er jo nettopp hvordan man skal bruke lovene og hvilke som er aktuelle i en gitt situasjon, som er utfordringen. Vil heller anbefale søsteren din å sjekke muligheten for at hun kan få fri rettshjelp, dvs. få hjelp av en "skikkelig" advokat som setter seg inn i hennes sak.
Ambivalent Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Dersom den jushjelpa du snakker om er en instans hvor de hjelper folk gratis, er min erfaring at det er svært liten hjelp å få, dessverre. De er ofte studenter. De kan muigens opplyse om generelle regler, men de er lite villige til/i stand til å sette seg inn i konkrete saker. Jeg har prøvd selv, og jeg fikk bare en haug brosjyrer i fanget. Som jeg forlengst hadde funnet fram til selv. Det er jo nettopp hvordan man skal bruke lovene og hvilke som er aktuelle i en gitt situasjon, som er utfordringen. Vil heller anbefale søsteren din å sjekke muligheten for at hun kan få fri rettshjelp, dvs. få hjelp av en "skikkelig" advokat som setter seg inn i hennes sak. Godt poeng, gjest. Men har et håp om at dette iallefall setter hjulene i gang, og kan hjelpe søsteren min til å vite hva hun konkret kan gjøre videre. Håpet er jo at de kan svare på ting rundt oppløsning av sameiet, jeg tror det er det viktigste akkurat nå. Angående fri rettshjelp vet jeg ikke om hun kan benytte seg av. Endret 22. januar 2009 av Ambivalent
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 http://www.fri-rettshjelp.no/ Fri rettshjelp med behovsprøving og egenandel I en del saker kan du søke om behovsprøvd fri rettshjelp. Dette gjelder først og fremst i: * Ekteskaps- og familiesaker (saker om felleseieskifte/økonomisk oppgjør etter ugift samliv og saker om foreldreansvar/daglig omsorg og samværsrett) http://www.advokatenhjelperdeg.no/Rad_og_tips/30915 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten
Ambivalent Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 22. januar 2009 Ser også at det finnes noe som heter "advokatvakten", der man kan få 20 minutter gratis veiledning av advokat. Kanskje verdt å prøve.
Ambivalent Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 5. februar 2009 Møtet som ble satt opp med jusshjelpa ble visst avlyst, av uvisse grunner... Ekssamboer gikk med på husleiekravet likevel (tror det ikke før jeg ser det..), og da mener søsteren min visst at alt er greit. Jeg tror han gikk med på det kun fordi hun hadde avtalt et møte med jusshjelpa... Søster og jeg har også blitt uvenner fordi hun nå hører mer på ham (det med oppløsning av sameie) enn meg. Hun ble faktisk sint på meg her om dagen fordi jeg ytret min mening. Så det ser ut til at de beholder leiligheten i et par år framover... Galskap, spør du meg. Av flere grunner. Ingen happy ending.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå