Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #1 Del Skrevet 16. juni 2003 Hei! Jeg plukket en bukett liljekonvall i stad, og fikk kjeft fra en fyr som gikk forbi... han sa de var fredet! Er det noen som vet om det er lov til å plukke disse?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 16. juni 2003 #2 Del Skrevet 16. juni 2003 Så vidt jeg vet er Liljekonvall fredet, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #3 Del Skrevet 16. juni 2003 Ja.. men er det ikke forskjell på å "plukke" de, og ta røtter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armonia Skrevet 16. juni 2003 #4 Del Skrevet 16. juni 2003 Trodde man kunne plukke de, men ikke ta røttene. Jeg har iallefall plukket mange ganger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 16. juni 2003 #5 Del Skrevet 16. juni 2003 Tja, vet ikke helt jeg? Det er jo ingen fare for at blomsten/planten skal dø ut, dersom du ikke tar røttene. Men hvordan reglementet rundt dette er, det vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 16. juni 2003 #6 Del Skrevet 16. juni 2003 Liljekonvall er ikke fredet, nei. Men det fins områder som er fredet der du heller ikke kan ta liljekonvall ... hvis du skjønte hva jeg mente? F.eks er flere øyer i indre oslofjord fredet, og da kan du ikke plukke liljekonvall der selv om den i seg selv ikke er fredet. Du kan ikke plukke noe som helst :o Var det det som skjedde, kanskje? Molanya, mange planter, de fleste planter, formerer seg ved å så frøene sine. Hvis man plukker blomstene blir det lite å forøke seg med. Hvis det da kommer en vond vinter og moder- og faderplanta dør ut uten å ha forøkt seg så er det ¡El Finito! for den arven. Flere orkideer i Norge er fredet og da er det heller ikke lov å ta blomstene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 16. juni 2003 #7 Del Skrevet 16. juni 2003 Der ser du - så god greie har jeg på blomster. Grunnen til at jeg trodde Liljekonvall var fredet, var at jeg fikk streng beskjed av min mor da jeg var liten, om ikke å ta for mange Liljekonvall - "fordi det var så få av dem". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #8 Del Skrevet 16. juni 2003 Heisann! Skjønte hva du mente med freda område, og neida, det var ikke på noe slikt område. Det var i grøfta like ved hytta vår (det går en vanlig vei forbi den). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 16. juni 2003 #9 Del Skrevet 16. juni 2003 Nei da veit jeg ikke. Kanskje han hadde freda dem Verken liljekonvall eller blåveis står på den norske rødlista, selv ikke under rubrikken sjelden. Men kanskje de har gjort det, og det henger igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #10 Del Skrevet 16. juni 2003 Heia Anne Mona! Ja det spørs om det kanskje var han som hadde fredet dem ja. :D Den "røde lista" du skriver om, ligger den ut på nettet noen sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 16. juni 2003 #11 Del Skrevet 16. juni 2003 Øh.. Nei.. Liljekonvall er ikke fredet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå