Gå til innhold

Jeg har allerede begynt å tenke på julegaver.

Anbefalte innlegg

Gjest nihilist
Skrevet

Jeg har begynt å tenke på julegaver. Dette plager meg litt. Jeg klarer ikke helt å finne ut av hvor mye jeg skal bruke på julegave til lillesøstera mi. Jeg vil gjerne at hun skal være glad i meg, men nå har jeg begynt å tenke at dette er ganske irrasjonelt. Jeg nærmer meg 30 og lilleøster er godt inn i 20 åra. Vi har veldig liten kontakt, fordi hun studerer på NTNU, og jeg jobber i Oslo. Det er lite trolig at vi kommer til å ha så voldsomt mye kontakt med hverandre, i og med at vi begge er voksne og snart kommer familielivet, etc. Jeg lurer derfor litt på hva dere tror er lurt, hvor mye skal jeg spytte inn i en gave til henne, har brukt å gi henne saker til rundt tusenlappen, så da er det kanskje ikke noe vits i å gi henne noe i det hele tatt om jeg bare har tenkt å pakke inn en pose twist. Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å følge tankegangen din, når det høres ut som du tror hun ikke vil være glad i deg om hun ikke får julegave. Gaver har da ingenting med det å gjøre. Om du vil at du og din søster skal ha et godt forhold så jobber dere med det uavhengig av julegaver.

Om du har dårlig råd eller av andre grunner vil kutte ned på pengebruken til jul så synes jeg du skal gjøre det. Enten blir dere enige om ikke å gi hverandre gaver i år, eller så kjøper du en liten hyggelig og personlig ting. Trenger jo ikke være twist, det er sånt man gir til fremmed eller noen man vet er ekstra glad i twist. Men en gave trenger ikke være dyr for å være fin.

Skrevet
Jeg klarer ikke helt å følge tankegangen din, når det høres ut som du tror hun ikke vil være glad i deg om hun ikke får julegave. Gaver har da ingenting med det å gjøre. Om du vil at du og din søster skal ha et godt forhold så jobber dere med det uavhengig av julegaver.

Om du har dårlig råd eller av andre grunner vil kutte ned på pengebruken til jul så synes jeg du skal gjøre det. Enten blir dere enige om ikke å gi hverandre gaver i år, eller så kjøper du en liten hyggelig og personlig ting. Trenger jo ikke være twist, det er sånt man gir til fremmed eller noen man vet er ekstra glad i twist. Men en gave trenger ikke være dyr for å være fin.

Enig. Om det er en gave som avgjør om hun er glad i deg eller ikke er noe galt i utgangspunktet.

Det finnes også mellomting mellom en gave til tusenlappen og en twistpose. Snakke med søsteren din om dette med gaver. Å bare gi twistpose når du pleier å gi til ca 1000 blir veldig merkelig, i hvert fall hvis du ikke har snakket med henne først.

Gjest nihilist
Skrevet

Jeg har ikke dårlig råd, det er ikke jeg som er student. Men om jeg bare ga blaffen i lillesøster, mens hun ga meg gaver, ville ikke det gjøre at hun blir mindre glad i meg? Det blir vel som med en kjæreste som aldri kommer med blomster, alltid glemmer bursdager, aldri gir en oppmerksomhet etc. Jeg har bare en søster, så på en måte ville det være leit om hun blir likegyldig til meg, men det kommer jo kanskje til å skje allikevel? Så da virker det på en måte litt bortkastet å gi henne noe. Var det lettere å følge tankegangen nå?

Skrevet

Det virker som om du er innstilt på å miste kontakten helt med henne og da tror jeg du vil det også. Hvis du vil beholde kontakt med henne tar du kontakt og dere snakker om dette med gaver. Kanskje dere kan treffes istedenfor å gi hverandre gaver?

Gjest nihilist
Skrevet
Det virker som om du er innstilt på å miste kontakten helt med henne og da tror jeg du vil det også. Hvis du vil beholde kontakt med henne tar du kontakt og dere snakker om dette med gaver. Kanskje dere kan treffes istedenfor å gi hverandre gaver?

Vi skal treffes. Men jeg vet ikke helt om jeg vil eller må miste kontakten med henne. Jeg er ikke lenger sikker på hvor mye hun er verdt for meg lenger, for å være 100% ærlig og åpen. Jeg er allikevel litt redd for at jeg kommer til å få dårlig samvittighet om jeg kutter ut å gi henne gaver.

Skrevet
Var det lettere å følge tankegangen nå?

Nope. Vi tenker så veldig forskjellig at jeg ikke klarer å sette meg inn i det du sier. Det eneste jeg kan klare å komme fram til er at du høres ut som en som synes mellommenneskelige relasjoner er unødvendige, og dermed kan du vel like gjerne bare droppe kontakten med alle du ikke har praktisk behov for med engang? For å få det overstått?

Gjest nihilist
Skrevet
Nope. Vi tenker så veldig forskjellig at jeg ikke klarer å sette meg inn i det du sier. Det eneste jeg kan klare å komme fram til er at du høres ut som en som synes mellommenneskelige relasjoner er unødvendige, og dermed kan du vel like gjerne bare droppe kontakten med alle du ikke har praktisk behov for med engang? For å få det overstått?

Nei, alle trenger vel kontakt med mennesker? Jeg liker å gjøre ting med andre, og jeg liker at noen er glad i meg, eller viser det. Men alt har en pris, og når jeg allikevel ikke kommer til å ha noe særlig kontakt med lillesøster lenger, så er det vel ingen objektiv grunn til å skulle gi henne noe i det hele tatt, det var det jeg mente. Det sliter jeg litt med å finne ut av.

Skrevet
Nei, alle trenger vel kontakt med mennesker? Jeg liker å gjøre ting med andre, og jeg liker at noen er glad i meg, eller viser det. Men alt har en pris, og når jeg allikevel ikke kommer til å ha noe særlig kontakt med lillesøster lenger, så er det vel ingen objektiv grunn til å skulle gi henne noe i det hele tatt, det var det jeg mente. Det sliter jeg litt med å finne ut av.

Jeg tror du trenger å snakke med en filosof. Det du snakker om handler om filosofiske standpunkter og er ganske uinteressante i en mellommenneskelig hverdag.

Gjest nihilist
Skrevet
Jeg tror du trenger å snakke med en filosof. Det du snakker om handler om filosofiske standpunkter og er ganske uinteressante i en mellommenneskelig hverdag.

Det er jo ikke uinteressant for meg, når jeg ikke kan bestemme meg for om jeg skal gidde eller ikke gidde å kjøpe gave. Det kan jo fort bli ubehageligheter, dessuten kan det tenkes jeg får dårlig samvittighet.

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du tror du vil miste kontakten med søsteren din fordi dere stifter familie på hver deres kant.

Skrevet

Kjøp noe rimeligere da vel.

Så kan du evnt si på telefon at du ikke har råd til å kjøpe så dyre gaver i år. Det synes hun helt sikkert er greit

Skrevet

Er jo en mellomting mellom gave til 1000 kroner og en twistpose da...hallooo?? En ting til et par -tre hundre kroner holder jo det om man har dårlig råd.

Og å stifte familie gir vel enda mer grunn til å holde kontakten?

Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet

Jeg måtte trekke på øyenbrynene når jeg leste dine poster, trådstarter. Lillesøsteren din er i familie med deg, du snakker som om dere skulle kuttet ut kontakten. Du omtaler henne som en gammel venninne som du plutselig ikke liker lengre.

Støtter andres forslag om å snakke med henne om gavene. Si at du vil kjøpe til henne, men at du ikke er sikker på hva. Spør henne om ulike ønsker, så kjøper du bare en gave. Eller så inngår dere en avtale, som mine brødre gjorde, om å ikke gi hverandre gaver. Det holder med hverandres selskap.

Skrevet
En ting til et par -tre hundre kroner holder jo det om man har dårlig råd.

Det kommer vel an på hvilken "verden" man lever i. Jeg kjøper gaver til 2-300 når jeg har god råd. Når jeg har dårlig skal gavene være på max 100 kroner, helst mindre. Og det får jeg fint til ved å lage gaver selv, helst spiselige ting.

(Vet det er OT, men måtte bare kommentere denne)

Skrevet

Til min bror, som fortsatt er student, gir jeg ofte 1000-2000 kroner i gave, gjerne treningstøy eller pc/mobil utstyr som betyr mye for han å få, men som han ikke har råd til selv. Jeg sponser han også ofte utenom jul.

Til meg gir han gjennomtenkte gaver til 100-200 kroner, gjerne en god vin eller sjokolade.

Men vi er like glade i hverandre begge veier. Det at han tenker gjennom hva jeg liker er det viktigste for meg. Penger er aldri avgjørende for hvor glad man er i hverandre.

Skrevet
Til min bror, som fortsatt er student, gir jeg ofte 1000-2000 kroner i gave, gjerne treningstøy eller pc/mobil utstyr som betyr mye for han å få, men som han ikke har råd til selv. Jeg sponser han også ofte utenom jul.

Til meg gir han gjennomtenkte gaver til 100-200 kroner, gjerne en god vin eller sjokolade.

Men vi er like glade i hverandre begge veier. Det at han tenker gjennom hva jeg liker er det viktigste for meg. Penger er aldri avgjørende for hvor glad man er i hverandre.

Hvis han er like glad i deg selv om du bare hadde gitt ham en cd, så hvorfor gidder du da å gi ham mer da? Hva får du igjen får å gi ham treningsutstyr og sånn? Skjønner TS veldig godt jeg.

Skrevet
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du tror du vil miste kontakten med søsteren din fordi dere stifter familie på hver deres kant.

Det var det jeg og skulle kommentere. Jeg kutter da ikke ut broren min totalt fra livet mitt bare fordi han valgte å studere medisin, det ville vært ganske ekskluderende i og med at vi kommer fra Volda og han ikke hadde så mye valg!

Skrevet
Det var det jeg og skulle kommentere. Jeg kutter da ikke ut broren min totalt fra livet mitt bare fordi han valgte å studere medisin, det ville vært ganske ekskluderende i og med at vi kommer fra Volda og han ikke hadde så mye valg!

Samtidig så er det jo et faktum at dere får mindre kontakt, og når en får familie, så er det bare unga som teller. Er dette virkelig så vanskelig å skjønne?

Skrevet
Hvis han er like glad i deg selv om du bare hadde gitt ham en cd, så hvorfor gidder du da å gi ham mer da? Hva får du igjen får å gi ham treningsutstyr og sånn? Skjønner TS veldig godt jeg.

Jøss, er det et seriøst spørsmål eller? Man gir mer fordi man har lyst til å hjelpe eller glede et menneske man er glad i. Særlig hvis den ene har dårlig råd, som en student ofte har.

Min familie er glad i meg selv om jeg ikke gir dem noe som helst i julegave. Men likevel vil jeg gjerne gi dem noe, for å glede dem. Når jeg har dårlig råd blir det en liten hjemmelaget gave. Den koster ikke særlig i penger, men har krevd desto mer tid og omtanke. Når jeg har god råd kjøper jeg gjerne en dyrere gave, og da blir det enten noe jeg vet mottakeren trenger eller en luksusgave som jeg vet at vedkommende vil bli glad for.

I min familie og vennekrets så kjøper vi ikke hverandres kjærlighet og vennskap. Men vi prøver likevel vårt ytterste for å glede hverandre. Hvis noen krevde en gave av meg som bevis på at jeg var glad i dem så ville disse mest sannsynlig blitt sittende uten gave i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...