Zadja Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Dette er oppskriften: Sjokoladekake 200 g smør Semulegryn til formen 250 g mørk sjokolade (50 til røren, 200 til glasur) 2,5 dl sukker 4 ss kakao 3 egg 3 dl hvetemel 1 krm salt 2 ts bakepulver Skjær smøret i skiver så det mykner fortere. Sett ovnen på 175˚C Smør en springform (ca 20 cm diameter) og dryss med semulegryn Hakk 50 g sjokolade Rør sukker og smør hvitt Bland kakaoen med litt varmt vann og rør til en jevn røre. Visp eggene for hånd Bland mel, salt og bakepulver i et målebeger Tilsett alle ingrediensene i denne rekkefølgen: -Kakaorøre -Egg -Mel, salt og bakepulver -Hakket kokesjokolade Hell røren i formen, sett den midt i ovnen og stek i 35-40 min (den skal ikke være klissete). Ta kaken ut og la den avkjøle. La ovnsdøren stå oppe, skru ned til 75˚C Brekk opp resten av sjokoladen (200 g) i biter, og legg den i et syltetøyglass. Sett glasset i ovnen, og lukk døren. Etter ca 15 min er sjokoladen i syltetøyglasset myk, rør i den og hell den over kaken. Om nødvendig, smør sjokoladen utover med en lang stekespade som skylles i kokende vann for å bli varm (tørk av vannet). Avkjøl kaken i kjøleskapet. Det jeg trenger hjelp til, er å finne ut hvor i rekkefølgen smøret og sukkeret kommer inn? Og hvordan rører man sukker og smør "hvitt"? Veldig takknemlig for svar, kaken står i ovnen nå, men er ganske sikker på at jeg ikke gjorde det helt riktig
gjest*ts* Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Dette er oppskriften: Sjokoladekake 200 g smør Semulegryn til formen 250 g mørk sjokolade (50 til røren, 200 til glasur) 2,5 dl sukker 4 ss kakao 3 egg 3 dl hvetemel 1 krm salt 2 ts bakepulver Skjær smøret i skiver så det mykner fortere. Sett ovnen på 175˚C Smør en springform (ca 20 cm diameter) og dryss med semulegryn Hakk 50 g sjokolade Rør sukker og smør hvitt Bland kakaoen med litt varmt vann og rør til en jevn røre. Visp eggene for hånd Bland mel, salt og bakepulver i et målebeger Tilsett alle ingrediensene i denne rekkefølgen: -Kakaorøre -Egg -Mel, salt og bakepulver -Hakket kokesjokolade Hell røren i formen, sett den midt i ovnen og stek i 35-40 min (den skal ikke være klissete). Ta kaken ut og la den avkjøle. La ovnsdøren stå oppe, skru ned til 75˚C Brekk opp resten av sjokoladen (200 g) i biter, og legg den i et syltetøyglass. Sett glasset i ovnen, og lukk døren. Etter ca 15 min er sjokoladen i syltetøyglasset myk, rør i den og hell den over kaken. Om nødvendig, smør sjokoladen utover med en lang stekespade som skylles i kokende vann for å bli varm (tørk av vannet). Avkjøl kaken i kjøleskapet. Det jeg trenger hjelp til, er å finne ut hvor i rekkefølgen smøret og sukkeret kommer inn? Og hvordan rører man sukker og smør "hvitt"? Veldig takknemlig for svar, kaken står i ovnen nå, men er ganske sikker på at jeg ikke gjorde det helt riktig Tippe smør/sukker er i bollen, og du blandar dei andre ingrediensane inn i den blandinga, altså at smør/sukker er basis. Du rører smør/ sukker kvitt med handmiksar (eller kva det no heiter, slik sak som piskar krem og eggedosis). Og jada, det vert omlag kvitt når du berre står lenge nok. Men det er ei stund...
Gjest Wind Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 (endret) Sukkeret og smøret skal blandes. Smøret må da ikke komme rett fra kjøleskapet, da er det for hardt. Har du en håndmikser, så er det bare å blande det sammen til det blir hvitt, og ikke har den smørgule fargen lengre. Bare tilsett smøret/sukkeret samtidig med de andre ingrediensene. Har ikke akkurat noe å si om det kommer før eller etter kokesjokoladen eller melet, liksom. Tror jeg. Har bare med hvor lett det blandes. Ellers synes jeg det var en smårar oppskrift. Detaljene osv. Menmen. Si ifra hvordan den ble, da! Det gikk nok bra. Brukeren over meg har nok rett mtp. smøret og sukkeret og at det brukes som basis. Men jeg tror fortsatt ikke det har noe særlig å si. Endret 15. november 2008 av Wind
Zadja Skrevet 15. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2008 Takk for svar Da rørte jeg nok ikke smøret og sukkeret lenge nok, for det var slett ikke hvitt. Men jeg brukte smøret og sukkeret som basis og helte kakaorøren oppi mixer'n over smøret. Da så blandingen veldig merkelig ut, siden vannet fra kakaorøren la seg "utenpå" smøret, altså, det blandet seg ikke ordentlig før jeg fikk i melet. Kaken står nå i kjøleskapet, skal komme innom igjen i kveld og si hvordan den ble! Den er med fyll og glasur også, men jeg tok ikke med oppskriften på det da det ikke var relevant for mitt spørsmål. Men godt mulig oppskriften er rar, har ikke bakt så mye, så jeg har ikke noe særlig å sammenligne med Men igjen, takk for svar, dette var kun en test-kake, neste helg skal jeg lage den igjen, og blande sukker og smør litt lengre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå