LekeHusmor Skrevet 15. november 2008 #1 Del Skrevet 15. november 2008 Skal lage Boeuf Bourguignon for første gang i dag. Er det noen som har noen tips eller triks til hvordan gjøre den best mulig? Er det nødvendig å bruke en burgunder? Eventuelt har noen et forslag til en rimeligere, men god vin jeg kan bruke? og til syvende og sist.. har dere poteter ved siden av eller oppi gryten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 15. november 2008 #2 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Jeg vet ikke om jeg har noen spesielle triks eller tips. Men den blir ekstra god hvis kjøttet først får marinere en stund, og deretter brunes godt på alle sider. Sist vi laget det gjorde vi det omtrent sånn, bortsett fra at vi ikke tok oss bryet med å sile av sausen til slutt, og at vi tilsatte gulrøttene en del senere. Vinen vi brukte var denne. Den fungerte kjempebra. Man skal jo egentlig bruke burgunder her, men det synes jeg blir litt råflott med norske polpriser. Det viktigste er at vinen er ueiket, og at den ikke smaker vondt. Tillegg: Vi serverte potetene ved siden av. Hvis jeg ikke husker feil hadde vi potetstappe. Men kokte poteter er også godt til. Endret 15. november 2008 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LekeHusmor Skrevet 15. november 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 15. november 2008 litt endringer her hos meg i dag. ble kalvekjøtt isteden for okse. det var veldig godt! ulempen var at det var nok nesten "litt for mørt" så noen av bitene smuldret litt opp. til gjengjeld laget jeg til 9 personer, så det ble nok litt mye kjøtt i gryten også. jeg brukte faktisk en ordentlig burgunder, siden jeg befinner meg i Sverige fikk jeg den til 105 kr. det var jo ok! Serverte med ovnsstekte potetbåter, med havsalt og kvernet pepper. Alt i alt veldig godt! Men neste gang vil jeg bruke oksekjøtt og se om det holder seg mer fast. Og så vil jeg ha mer rødløk i Men bruker du selleri også? Og bruker du hvitløk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 16. november 2008 #4 Del Skrevet 16. november 2008 Hvilken oppskrift brukte du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LekeHusmor Skrevet 16. november 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Brukte en oppskrift jeg har fått av Trond Moi tror det er den som står i Mat og Vin boken han har laget også. Endret 16. november 2008 av LekeHusmor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LekeHusmor Skrevet 16. november 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 16. november 2008 Brukte oppskriften en oppskrift jeg har fått av Trond Moi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. november 2008 #7 Del Skrevet 17. november 2008 Serverte med ovnsstekte potetbåter, med havsalt og kvernet pepper. Alt i alt veldig godt! Men neste gang vil jeg bruke oksekjøtt og se om det holder seg mer fast. Og så vil jeg ha mer rødløk i Men bruker du selleri også? Og bruker du hvitløk? Det høres virkelig godt ut! Jeg vil tro at kalvekjøtt trenger kortere koketid enn oksekjøtt. Jeg bruker alltid hvitløk, men ikke så veldig mye, og jeg har også brukt selleri. Vi gjør det litt forskjellig fra gang til gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LekeHusmor Skrevet 17. november 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 17. november 2008 Ja.. noe av kjøttet ble litt ihjelkokt. smakte like godt, men så ikke like fint ut så hvis jeg skal bruke kalv igjen, skal jeg røre mindre og ryten og koke ca en time mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellsippa Skrevet 17. november 2008 #9 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Min vri på Boeuf Bourguignon er at jeg lager det som en hurtigrett. Jeg steker først biffstrimler meget raskt og tar de ut av pannen. Helst skal det være brunt utenpå og rått inni. Deretter steker jeg grønnsakene og tar de ut. Så lager jeg sausen og blander alt i. Det skal så vidt bli varmt. Jeg liker at kjøttet er rosa inni. Jeg synes det er godt med presset potet til. Den suger opp sausen så fint. Jeg også bruker en billig vin, men den må være god. Endret 17. november 2008 av Fjellsippa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 18. november 2008 #10 Del Skrevet 18. november 2008 @Ludovie: Linken din brakte meg bare til førstesiden av vinguiden til dn, altså ikke til noen spesiell vin. Så jeg er like klok mht. vinvalg i retten, og har også tenkt å lage boeuf bourguignon snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. november 2008 #11 Del Skrevet 18. november 2008 Uffda. Bedre nå? http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=17174-20475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 18. november 2008 #12 Del Skrevet 18. november 2008 Uffda. Bedre nå? http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=17174-20475 Tuuusen takk! Jeg lurer på om Boeuf Bourguignon egner seg til å ta med ingredienser for å lage borte, eller om det trengs masse krydder som jeg ikke stoler på finnes der hvor jeg har tenkt å lage det? Jeg har en oppskrift fra epicurious.com som jeg har tenkt å bruke, men husker ikke helt i hodet nå. Husker du hvilke kryddere som blir brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. november 2008 #13 Del Skrevet 18. november 2008 Det er vel bare salt og pepper såvidt jeg husker, samt en suppekvast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå