Gå til innhold

Hva betyr sunt og usunt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du sunn og usunn mat betyr? Er en ting usunt bare fordi det inneholder litt sukker eller kalorier?, noe jeg hører svært mange sier.

Er det ikke mer riktig å si at det som er usunt, det er f. eks mat som "ødelegger", gjør deg syk og/eller ikke gir oss noe næring, mens sunn mat er mat man trenger, mat som gir oss næringstoffer vi trenger og sånt?

Hva mener du om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ofte er problematisk å snakke om sunn og usunn mat. Alt det man spiser utgjør jo tilsammen ens totale kosthold, og et måltid som kanskje kan karakteriseres som usunt i seg selv fordi det for eksempel inneholder veldig mye animalsk fett og lite grønnsaker er allikevel ikke nødvendigvis usunt hvis det inngår i et kosthold som ellers består av mye grønnsaker, fet fisk, belgfrukter, nøtter osv. Det er altså den totale sammensetningen av kostholdet som teller, og ikke enkeltingredienser eller enkeltmåltider.

Samtidig mener jeg at det finnes enkelte ting som er usunne, og som man derfor bør unngå å spise i særlig grad. Det gjelder særlig ferdigmat (frossenretter, posesupper osv) med masse tilsetningsstoffer, og matvarer med transfett (pommes frites fra fastfood-steder, butikkjøpte kjeks og kaker, osv).

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Veldig viktig spørsmål dette!

Jeg tror det er med sunt vs. usunt som det er med mye annet: Det er helheten som er sunn eller usunn. Spiser man bare ferdigpizza, fastfood og sukkerholdig brus så har man en usunn livsstil. Overdriver man andre veien kan for eksempel overtrening og feil trening også bli usunt.

Et sunt kosthold og en sunn livsstil er der hvor det er balanse. Til hverdags spiser man variert, med regelmessige måltider og med grønnsaker og frukt i balanse med proteiner og andre næringsstoffer. En gang i blant skeier man ut med mat som ikke er fullt så sunn, eller som ville bidratt til et usunt kosthold dersom man spiste bare dette.

De hadde en serie på TV der personer med sunt kosthold skulle spise det den usunne overvektige spiste i 7 eller 14 dager. Det var en øyeåpner hva fastfood/ferdigmaten gjorde med forsøkspersonen: energien forsvant, de fikk hodepine og en formidabel vektøkning i forhold til perioden de holdt på. Dette viser hvor usunt et ubalansert kosthold er.

Når det gjelder slanking er det dessverre mange som forveklser ordet sunt med kalorifattig. Og selv om enkelte kalorifattige varer som tomat f.eks. er svært sunne (masse antioksydanter og påvist at mye tomater i kosten kan forhindre visse kreftformer) så er det ikke dermed slik at alle kalorifattige produkter er det. Et av triksene matindustrien bruker er total villedende markedsføring som "uten tilsatt sukker" (gjett en gang hva som er tilsatt istedet), "mindre fett" (ja da det går fint det for det var rikelig å ta av, så nå er halvparten så mye og dermed er det fremdeles for mye av det usunne fettet). osv.

Man vil aldri få sunne boller, pinnekjøtt eller lignende - derfor må dette ut av den daglige kosten. Det er "av og til mat". Planteolje og fet fisk inneholder mye fett - men siden det er sunt fett så er det bedre å spise disse produktene en animalsk olje og kotelett med fettrand.

Det har vært sagt at fargerik mat ofte er sunnere enn "blek" mat og det er nok et godt poeng. Det gjør likevel ikke en MacDonnalds burger sunn bare fordi det stikker ut et og annet grønt blad og en tomatbit. Hadde brødet vært grovt og burgeren vært servert uten dressing så hadde den blitt sunnere. Men fremdeles er disse måltidene som regel alt for store kalorimessig til at det er sunn hverdagsmiddag.

Skrevet
Hva mener du sunn og usunn mat betyr? Er en ting usunt bare fordi det inneholder litt sukker eller kalorier?, noe jeg hører svært mange sier.

Er det ikke mer riktig å si at det som er usunt, det er f. eks mat som "ødelegger", gjør deg syk og/eller ikke gir oss noe næring, mens sunn mat er mat man trenger, mat som gir oss næringstoffer vi trenger og sånt?

Hva mener du om dette?

Jeg gjør det så enkelt som å unngå sukker.

Skrevet
Jeg gjør det så enkelt som å unngå sukker.

Right.

Skrevet

Mine definisjoner er at usunn mat er mat som inneholder lite næring, og mye kunstige tilsetningsstoffer, bla mye ferdigmat. Sunn mat er "ren" mat som inneholder mye næring, og lite kunstig, bla mat laget av rene råvarer, fra grunnen av, gjerne økologisk.

Om man har ett sunt konsthold er noe annet, og kommer an på sammensetningen i kostholdet, om det er balansert i forhold til næringsstoffer, og tar hensyn til hvor mye og hvordan man bruker kroppen sin, og hva slags utgangspunkt man har.

Skrevet (endret)

Jeg har en enkel definisjon, som sikkert slår feil til tider....

Det som innholder mye fett og sukker er usunt, det som ikke innholder mye fett og sukker er sunt. Naturlige matvarer, som frukt og grønt er sunt. Ferdigmat som innholder mye fett og sukker er usunt. Kunstige tilsettningstoffer bryr jeg meg rett og slett ikke så mye om, så lenge det ikke er overdreven bruk syns jeg det er greit at jeg spiser det.

Men dette er min definisjon da, sikkert andre som mener annereldes.

Endret av Huldali

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...