Gå til innhold

trenger tips til fjelltur

Linsi

Anbefalte innlegg

Vi planlegger en 3-4 dagers fjellvandringstur i sommer. Er det noen som har gått noen fine turer som er å anbefale? (helst sør for Trondheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en veldig fin bok med ulike turforslag for fjellområder i hele landet. Mener den heter Fjellføreren eller noe sånt, kan sjekke når jeg kommer hjem.

De "vanlige" er vel Jotunheimen og Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva med Trollheimen? Dere kan jo gå "trekanten"; Gjevillvasshytta-Jøldalshytta-Trollheimshytta? Veldig fin tur! Sjekk ut turistforeningen.no :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hundeeier forresten? I såfall er Trollheimen gunstig sånn sett, de har tilrettelagt for at man skal kunne ha med seg hund på hyttene. Sånn er det dessverre ikke over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulselinemor

Hadde jeg vært deg ville jeg ha gått til toppen av Galdhøpiggen. Det er en kjempeflott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie; har du oversikt hvilken hytter tillater hunder.

Planlegger også en fjelltur og har funnet ut at det er ganske mange hytter som ikke tillater hunder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie; har du oversikt hvilken hytter tillater hunder.

Planlegger også en fjelltur og har funnet ut at det er ganske mange hytter som ikke tillater hunder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rondane er veldig fint. Der er det mange ulike turløyper med ulik vanskelighetsgrad. Rondvassbu er veldig flott, men det er mange andre fine hytter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rondane er veldig fint. Der er det mange ulike turløyper med ulik vanskelighetsgrad. Rondvassbu er veldig flott, men det er mange andre fine hytter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innmari fint på den andre siden (øst for) Femunden i Nasjonalparkområdet.

Men vet ikke om det er hytter der. Vi hadde med telt, og var der ei uke. Fisket osv.

Tok båt over, ble hentet som avtalt uken etter.

Veldig spennende - bjørnespor overalt og digre kampsteiner der det kunne skjule seg digre bamser...

Så ferske og gamle spor - syntes det gjorde turen litt ekstra spennende...

Kanskje litt for spennende etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Cappo!

Jeg vet at hyttene i Trollheimen og Sylane er tilrettelagt for oss hundeeiere. Men forøvrig var jeg på tur i Jotunheimen i fjor sommer med hund, da gikk det greit. Vi lå på Juvasshytta, Memurubu og Spiterstulen (som jeg husker i farta). På Juvasshytta var det litt trøblete, men det ordnet seg ved at vi fikk sove i ei slags bu. Helt greit, vi var bare takknemlige for at vi slapp å la hundene ligge alene i bilen.

Vi pleier alltid å ringe til de aktuelle hyttene/turistforeninga før vi drar på tur, så vi er noenlunde sikra. Synes det er dumt at ikke flere av hyttene har satt av et par rom forbeholdt hundefolk. Er vel ganske naturlig at folk vil ha med hunden sin på tur.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer på Galdhøpiggen. Gå fra Juvasshytta, det er lettest. Tror de regnet 3 timer opp og 2 timer ned. Evt gå fra Spiterstulen, men du får da en veldig bratt stigning til å begynne med.

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har hund. Det gjør det litt vanskeligere ja. Vi har lurt litt på og ta med telt, men det blir kanskje litt tungt å bære og organisere?

Det er ihvertfall lettere med hytte.

Da vi gikk Besseggen, møtte vi noen som nettopp hadde gått i Trollheimen. De anbefalte oss å gå der, for der var det visst lov med hund. Jeg kan jo ringe og høre hvordan det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...