Gå til innhold

Hva skal man ha i vinduskarmen?

Linsi

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om interiørtabber, har jeg tatt meg en titt i mitt eget hjem. joda, her finnes det endel interiørtabber ja, og jeg er fullstendig enig i at noen av de burde bort. Men altså; vinduskarmer.

Hva har dere i vinduskarmene deres? Min vinduskarmer preges av planter. Alle mulige planter, i alle mulige slags potter. I kjøkkenvinduet har jeg fullt av krydderplanter.

Litt innimellom plantene har jeg noen sånne pyntegjenstander kjøpt på plantasjen :oops:

Har dere noen tips til meg om hvordan jeg kan forbedre vinduskarmene mine litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror stikkordet her må være litt "luft"- altså at man prøver å samle de plantene som en noenlunde like på samme sted. Krydderplanter på kjøkken høres jo flott ut.

Men hvis jeg var deg, så ville jeg tatt bort alt fra stuevinduet i første omgang- tenkt meg om en stund og forsiktig satt tilbake noenlunde like potter sammen i en gruppe - kanskje supplere men en ny i samme farge etc.

La det være litt luft mellom planter og pynteting - kanskje du kan legge noen pynteting "på lagring" en stund- og så ta dem fram igjen senere, da blir de som nye- bytte på dem, hvis du synes du har for mange.......ikke så lett å si når man ikke har sett det, men kaster ut noen ideer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det vel omtrent sånn som deg til jeg rett og slett ble lei!

Jeg tok en skikkelig rassia blant planter og pyntekrukker, ikke mye ble spart :wink: .

På kjøkkenet hadde jeg like pyntekrukker, helt enkle grå, så der var det enkelt. Kjøpte like planter, tre stk. svigermors tunge, og har kun det i kjøkkenvinduet.

På stua er vinduene litt "rare" så det er bare ett vindu det er blomster i.

Der har jeg to orkidéer i like krukker.

Synes det er stilig, enkelt og vinduene er ikke overfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk terrakottapotter.

Det er i alle fall mitt forslag. Og synes det tar seg godt ut.

Sett evt. vekk pyntegjenstander som virker overflødige.

Fjern planter som ikke virker friske.

Dusj dem med jevne mellomrom slik at de bevarer glansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker lys, stearinlys - og synes det er fint å ha noen lys (jeg foretrekker hvite) i vinduskarmen.

Spesielt i spesielle, fine og dekorative lysestaker.

Eventuelt helt enkelt.

Grønne planter synes jeg også er fint, men kanskje best å ha på gulvet.

Bra med "luft" i vinduet - synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stua har jeg ingenting i vinduskarmene. På kjøkkenet har jeg et par geraniumer i rustikke potter, et gammelt strykejern (lite) og gamle melkeflasker + ei gammel fløteflaske. Jeg har et gammeldags hus og har pyntet deretter.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle plantene på stua har likeda potte.. Jeg har to planter i vinduskarmen, ett par små bilder, to lysestaker og en liggende liten engel i gull.. Dette er ett dobbelvindu..

Tror det er viktig å ikke har FOR mye i vinduet, da ser det rotete og "travelt" ut..

Prøv å ha samme stilen, slik at det blir gjennomført, og det ser ut som du har lagt litt planlegging inn i plasseringen.

Ikke for store ting heller.. Store ting i små vinduskarmer tar seg ofte ikke ut..

Det er masse man kan i karmen bare man ikke overdriver. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Har planter i ett vindu, og ei poselensdukke i et annet, på kjøkkenet er det dessverre "bare rot" for øyeblikket (har ikke vinduskarm til å sette noe i der uansett, den er så liten)

en liten avsporing, jeg må smile for meg selv når Skulsa snakker om at der ser "travelt" ut. Jepp, jeg skjønner hva du mener, men jeg husker hvor stooooooore problemer jeg og ei veninne (begge fra samme by som Skulsa bor i) hadde med å forklare hva dette begrepet betydde for ei fra østlandet. For henne var "travelt"="dårlig tid", men det "travle" som er mer uoversiktelig, rotete og forvirrende, ja rett og slett travelt, det skjønte hun ikke....

Forøvrig er nok vår leilighet full av "interiørtabber" etter den tråden av Minnie, men en ting er sikkert, i et hus fritt for de ting hun ikke liker, der hadde jeg mistrivdes sterkt. Så da får det heller være da.... vi har det slik vi vil ha det vi. Bare litt mer rotete da.

Jaja, men vinduskarmene, der er det ikke så mye. Flere er tomme. Sambo ynder å trekke for gardinene til alle døgnets tider uansett (føles lett veldig insett fra hovedveien rett utenfor hviss ikke) så da ser jeg ikke noe poeng i å sette masser av saker der. Planter har jeg bare i det vinduet som vender en annen vei, slik at jeg ser dem, og dermed husker å vanne dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et høyt/smalt vindu mot syd har jeg to sukkulenter i like potter (pengeplante?? Plantenavn er ikke min største dyd), de tåler å tørke helt ut (og da mener jeg helt....) og er utrolig dekorative. I de store kjøkkenvinduene har jeg gammeldagse blomster i gammeldagse potter (like), for der har jeg hvite heklegardiner. Ellers har jeg en del små vinduer som ikke kan åpnes (arkitekt-tegnet hus....), og der har jeg plassert

- gamle mel/sukker/krydder-krukker

- små potter med kaktus

- blått glass samlet gjennom år

- flaskegrønt glass samlet gjennom år (på en helt annen vegg)

Som alt annet - dette går på smak og behag, men overfylte karmer er nesten aldri vellykket. Prøv deg fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

jeg liker minst mulig i vinduskarmen.. evt noen planter og en helt enkel persienne.. vinduer er til for å slippe masse lys inn i leigheten.. ikke oppbevaring og hylleplass... Men det er jo det her med smak og behag da.. heldig vis er det lov å ha sin egen stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduene mine brukes til mye de :roll: .

I 1. etasje er det "grunne" vinduskarmer, så det er ikke plass til store potter og sånt. På kjøkkenet har jeg noen mini-potter med sukkulenter og noen få pynteting (som hører hjemme på kjøkkenet) og i stua har jeg flere fargede flasker som jeg har samlet. Forran vinduet har jeg en blomsterbenk med planter og sånt.

På kontoret er det dype karmer. Her brukes de til å oppbevare tin som jeg ikke har plass til å skrivebordet.. krus med penner, taperuller og andre dingsebumser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt vindu er langt , stort og lavt panoramavindu + et midt på veggen(stua snakker vi om) alt interiør er hvitt. - sofa med et svakt skjær av rosa/beige.veggene er lys gråaktig farge .sammen med bastmatte på gulvene fant jeg ut at avlange /rektangulare potter med succulenter som likner veldig mye på bonzaitre passet veldig godt inn her.

kritthvite gardiner i damask er rammen rundt.Ingen kapper (fy det er stygt med gardinkapper og rynker og rysjer og skitt huff) Har aldri tenkt å investere i lampetter til vinduene.................

ellers har jeg ikke mye dill men plass til at katta kan sitte å titte ut av det andre vinduet.

alt kommer jo an på den stilen en har valgt da.

det eneste jeg vil si å ha erfart er at det ofte er penere med en stor potte med flere planter i enn en og en grønnplante hver for seg.dessuten konkurrerer plantene om plassen og vokser dermed fortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine vinduer er det:

Kjøkken: Orkideer med krukker som står i stil til hverandre, 1 vindu er avsatt til barna, hvor de får ha tomatplanter, solsikker og tegninger hvis det passer seg slik.

I loftstuen: konsentrerer jeg meg om kaktuser, et barnebilde har fått plass i et lite vindu og så har jeg en tøff figur til små kubbelys som ungene ga meg til bursdagen.

I stua har jeg potter i lik farge, har to bordlamper (høye, smale og enkle) som kan lyse opp mørke høst og vinterkvelder og noen tøffe lysestaker.

Foreløpig synes jeg at det er ok, men jeg gleder meg til vi får en stor seksjon slik at jeg får plassert noe andre plasser. Det er alltid rom for forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...