Gå til innhold

Erta berta sukkererta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

...er bare ett av uttrykkene vi brukte i vår barndom!

For ikke å snakke om "Fusevalg" og "andevalg" osv. :ler:

"Boksen går" var dessuten veldig populært i gata vår!

Hvilke flere ord/uttrykk/leker brukte vi den gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lekte både "Boksen går" og "Lite vink", i tillegg til slåball, stikkball, dødball og "vippe pinne" - når vi var mange nok.

.. og fusevalg var selvfølgelig veldig viktig...

Ellers så elte vi med bl.a.:

En gul knapp..

Elle melle ..

Ole Dole Doff...

Vi hoppet også "egg" - og snakket røverspråk... (husker det ennå ... det er som å lære å sykle...)

Joj e gog vov a ror gog a non sos kok e gog o dod :lol:

--"ha det på badet - din gamle sjokolade"

Skrevet

Rosa banan! (for å få lov til å gjøre et eller annet først)

Rosa banan ble imidlertid overgått av Rødt eple (uvisst av hvilken grunn...).

Skrevet
Joj e gog vov a ror gog a non sos kok e gog o dod :lol:

Var du ganske god? :blunke:

Skrevet

.. stemmer :sjarmor:

... og for en fart vi fikk opp...

Gjest Alive
Skrevet

ÅÅÅ du starter så mange kule tråder assa Livets Datter :D

Vi hadde flere klappeleker:

"Anne liane, anne merci my darling, anne merci my darling, anne merci my darling,

Clap for you, clap for me..

I love mamma, I love pappa,

Ooh Aah, shja, shja, shja...

Anne liane, sissi, susane...sissi bom bom

Klæsj bom bæsj!!!!" :o

Og så var det noe sånt som....nei nå glemte jeg den....kommer tilbake!

Skrevet
ÅÅÅ du starter så mange kule tråder assa Livets Datter :D !

:P:P:P:P

"Anne liane' date=' anne merci my darling, [/quote']

Åh, ja... Den husker jeg. Og så "Ta den ring, og la den vandre. Fra den ene til den andre" (mimre mimre)

Skrevet

.. og sangleker.... :lol:

"Under den hvite bro..."

"Du xxx vil du ride på livets landevei"

.. og ikke minst "kyss klapp og klem" :oops:

Gjest Alive
Skrevet

Jepp, nå husker jeg noe....

" Tarsan den tapre, siste mohikaner....ville vesten er ikke som før..."

Noen som husker mer av den?

Skrevet
Jepp, nå husker jeg noe....

" Tarsan den tapre, siste mohikaner....ville vesten er ikke som før..."

Noen som husker mer av den?

"Da sa den tapre, siste mohikaner..." He he. Sangen heter vel "Prærien lå"...?

Gjest Alive
Skrevet

:oops: :oops: :oops: Kanskje ikke Tarzan nei...

Men det er en klappelek også, ikke selve sangen....nei, jeg må komme tilbake igjen :wink:

Skrevet

Anne Malena i grønnmala hus, solgte bonboner og boller og brus. Har du penger så kom og kjøp, har du ikke så stjæl og løp.

Hatten hennes var litt på skrå, kjolen hennes var lyseblå. Strømpene de var hull i hull, og Anne Malena var drita full.

Anne Malena hun døde, oppi ei halvliter fløte. Mor måtte skrive ei liste, for å få tak i ei kiste.

:ler: Den husker jeg, altså. :P

Alive:

Han ble sint, og dro hjem. Gravde sin, stridsøks frem, men hans squaw, ropte vred, ta den med, og hugg ved. Eller noe. Den har flere vers. ;) Prærien lå mener jeg å huske den het. :)

Gjest Alive
Skrevet

He, he... takker, takker!!!

¤syngerogtrallerformegselv¤

Gjest Virvel
Skrevet

Boksen går, gjemsel, kysseleken, politi og tyv, gi et lite vink, og ikke minst den berømte "jæværn" som jeg tror det bare var klassen min i hele verden som lekte...og nå husker jeg den ikke, det plager meg. Men det er noe lignende de andre jeg nevnte, som involverer gjemming og sniking og masse løping... Fantastisk moro.

Så hoppet vi naturligvis tau (guttene også), og det ble gjerne store krangler om hvem som hadde "brutt strømmen" og som måtte slenge... :ler:

Også hadde vi naturligvis våre varianter av klappeleker osv, dessuten var spillet "femstein" voldsomt populært en stund, for ikke å snakke om tjenestepoker og games! (Brrr... vi satt på en iskald steintrapp i oktober og spilte kort...rart vi ikke fikk flere urinveisinfeksjoner!)

...plutselig savnet jeg barneskolen litt...

Skrevet
kysseleken

He he... Ja, den var morsom! Kan huske at guttene hylte av skrekk. SÅ mye jentelus på en gang... :ler:

• 6 år senere...
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Hei. Er det noen her som husker hvordan man spillte "femstein" ???

Jeg husker bare til femte stein:(

Men er det noen som kan hjelpe meg eller??;D

Skrevet

Det var en gang da de hodeløse sang, og de fingerløse spilte på gitar. Og på taket satt det en halvdød mann; "vil du være med i graven når jeg dør?" "Nei, det kan jeg ei, for jeg heter Nicholai, og var enogtyve år da jeg ble fødtfødtfødt, og min mor er indianer og min far er mexicaner og jeg selv er en liten indianergutt". Og vi lo, og vi lo, for de rumpeløse måtte sånn på do. Og vi lo, og vi lo, for de rumpeløse måtte sånn på dododo. Det er lenge siden sist, jeg satt på en kvist, og tissa ned i hodet på en optimist, og optimisten sa "Halleluja, alt det gode kommer ovenfra!"

Omacaroni, tirum tassen marassen. Tirum, tirum, tasstasstass. Tirum, tirum, tasstasstass. En, to, tre, a, b, c!

Noen andre som lekte noe som het "Avskjed på grått papir"? Husker ikke hva det handlet om, men åpenbart noe med avskjed?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...