Gjest Gjest_mina_* Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 barnet mitt skal begynne på skolen og jeg har et skjema jeg skal fylle ut og sende skolen. hva betyr det når det står "har barnet god impulskontroll?" jeg må svare riktig, og ikke bare annta.. så håper de som vet med sikkerhet kan svare meg på forhånd tusen takk
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 En person som har dårlig impulskontroll er en som ikke tenker seg om før han/hun handler. F.eks. hvis et Ole tar ballen fra Erik, så blir Erik så sint at han slår Ole. Da har han dårlig impulskontroll. Om Erik derimot klarer å tenke seg om og prøve å finne andre løsninger på problemet (verbalt eller ved hjelp av voksen) så har han god impulskontroll. Noen barn reagerer konsekvent på impuls, de tenker seg aldri om og bare gjør det som faller dem inn der og da (slår, sparker, spytter, sier stygge ting, forsyner seg så grovt av kakefatet at det ikke blir noe igjen til andre osv). Andre barn tenker seg om før de handler, og havner derfor sjeldnere i konfliktsituasjoner. Men husk at det er mange gråsoner her. Et barn med god impulskontroll kan i et svakt øyeblikk handle på impuls, og et barn med dårlig impulskontroll kan glimre til og vise kontroll over seg selv i enkeltsituasjoner. Det de spør om i skjemaet ditt er nok hva som er mest vanlig, hva som kjennetegner ditt barn.
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 aha! tusen takk for et godt og utfyllende svar
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Hele den inndelingen forutsetter at en kan dele det som ligger bak handlingene våre i "impulser" og "tanker" og hvor mye bevis fins det for en slik inndeling? Det ville vært smartere av skolen å spørre hvor lett det er for barnet ditt å bli sinna og om barnet ditt ofte har dårlig samvittighet i ettertid. Om du stjeler noe du har lyst på, så kan det både være at du ikke ser alle konsekvensene eller at du driter i konsekvensene.
Gjest *Mim* Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 Synes det var uheldig av skolen å spørre slik - det er ikke et spørsmål som er umiddelbart forståelig for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå