Gå til innhold

alkoholbtruk i samvær m barn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er i et forhold som har vart i noen år nå. Etter at vi fikk barn for 1 år siden får jeg ofte høre at jeg har blitt den "maskjærringa". Dette tar jeg veldig tungt. vet jeg maser og kjefter mye og jeg trives ikke med det og den personen jeg har blitt. Meste av maset går ut på alkoholbruken til min samboer. Hver dag etter jobb drikker han 2-3 halvlitere. Han mener han fortjener dette etter en hard dag, og dette forsår jeg jo. Men jeg mener han kan vente til sønnen vår har lagt seg. Synes ikke det er rett at han skal vokse opp med at det er greit å drikke øl hver dag. Min samboer blir ikke beruset eller endrer oppførsel av disse ølene, men sier han trenger disse som et lyspunkt i dagen. Men allikevel klarer jeg ikke å godta det. Dette er nå kommet til et punkt hvor det ser ut til å bli et samlivsbrudd. Selv om det innerst inne ikke er det jeg vil. Det eneste jeg vil er jo å være en god mor, men resultatet av dette kan jo bli at sønnen min mister det gode forholdet til faren sin. Han er utrolig flink med gutten og er en ordentlig pappadalt. Har selv far med alkoholproblem(men i noe større grad) og har aldri hatt et godt forhold til han etter at jeg flyttet fra han når jeg var 2 år. Vil ikke at det skal skje min sønn. Vi har hatt planer om å flytte til Danmark, og dette bruker han mot meg at det der er helt akseptert å ta seg noen øl hver dag. Dette er jo forsåvidt rett. Og gjør meg bare mer forvirra!

Dette ble litt lenger enn jeg hadde tenkt.

Men hvor går egentlig grensen? Er det greit så lenge man ikke blir full, eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss synes vi det er deilig å ta oss en kald øl når fredagskvelden kommer, og helgeroen senker seg etter en lang uke.

Men hadde mannen min vært "avhengig" av to-tre halvlitere hver bidige dag for å kunne slappe av og finne roen, da hadde jeg blitt bekymret, og jeg hadde slettes ikke likt det!

Jeg synes ikke det er det minste rart at du reagerer som du gjør, og jeg synes ikke det burde være nødvendig heller, selv om jeg i prinsippet ikke synes det er noe galt i å ta seg en pils på en vanlig ukedag.

Men ikke hver dag - og absolutt ikke hele uken, hele året! Det bør kunne gå an å ha et godt liv og gode hverdager uten alkohol!

Og at danskene drikker øl hver dag, synes jeg faktisk er et syltynt argument. Det er ikke dermed sagt at deres livsførsel er noe eksempel til etterfølgelse...

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Kjære Anonym....

Jeg har vokst opp med en far som var var alkehoiker og jeg må si at det er ikke noe jeg unner noen....

Da jeg var liten drakk han bare noen øl for dagen for å slappe av.

Mamma til lot han det og det ble bare verre og verre til slutt var ølen det første han grep når han sto opp og det sisste han slapp før han sovnet.

Klarte ikke verdagen uten øl,sprit og hjemme brendt.

Poenge mitt er at hvist min mor hadde sotte foten ned og sakt nei til koze pilsene så hadde jge gjerne vært uten en hel del fæle opplevelser.

Følg innstingte ditt og stå på ditt for det flotteste du har er barne ditt og livet...

Vil også ut i fra mine ærfringer så er det bedre å vokse opp uten biologisk far som drikker enn med en far som alltid er alkeholisert.....

Vet at valget ikke er lett uansett kan du ikke gjøre mer enn det du føler er riktig...

Hvist din sammboer ikke er avhengig av alkeholen kan jo han slutte med dem....

Hadde gitt han et ulitimatum jeg!!

klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som gjør meg mest provosert i det innlegget er ikke øldrikking, men at ved brudd "vil ungen miste sitt tette forhold til faren".

Nemlig at du regner det som en selvfølge at du skal ha hovedomsorgen. Altså: Når man er mor, eier man barnet - og far får henge på som best han kan som samværsforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til deg som skrev siste innlegg.

Du synes vel da at det hadde vært best for barnet å vokse opp hos faren, at han hadde foreldreansvaret? I sa fall; si meg en god grunn til at et barn bør vokse opp hos en far som drikker to -tre pils hver dag!

Jeg blir skikkelig irritert når man liksom bare må komme med slike tåpelige kommentarer. Dette er vel nettopp en slik situasjon der mor bør ha ansvaret. Det at man i det hele tatt tar opp dette her viser jo total mangel på innsikt..man bare må liksom ikke si noe stygt om menn, samme hva.

Og etter min mening bidrar ikke en slik kommentar til å gjøre det lettere for mannfolka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil jeg, men heller litt over til at dette er greit (pils etter jobb). har selv vokst opp med at faren min tok seg en øl eller to til maten og kansje en drink på kvelden. Han endret heller ikke oppførsel og kunne like godt ha drukket vann for min del.

Jeg har et meget sunt forhold til alkohol og drikker sjelden (aldri midt i uka) men det er vel fordi jeg ikke liker øl eller annen alkohol særlig godt.

Så lenge mannen din ikke blir beruset synes jeg at det er greit. Hva med å be ham om å kamuflere ølen litt ved å helle den i glass og holde gokser og flaske unna? Villa Farris har jo samme farge. eller hva med å kjøpe glass med trykk på. Da kan han nyte ølen sin uten at barna vet hva han drikker.

Jeg går nå utfra at han ikke er alkoholiker og heeelt avhengig av denne ølen. Hvis det dreier seg om misbruk/alkoholisme er tar jeg sterkt avstand fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er mye med 2-3pils pr dag jeg...

Kan hende fordi jeg ikke er vant til at folk rundt meg *må* ha øl hver dag.

Jeg syns også det er litt egoistisk av han å gjøre det når du ikke liker alkohol foran barnet. Om han ikke er avhengig så burde han klare seg uten, mener jeg.

En ting til: Når han drikker med en gang etter jobb så betyr jo det at han ikke er kjørbar i det hele tatt om ettermiddagen/kvelden. Hvordan stiller du deg til det? Blir det jevnt fordelt mellom dere med div ærend (handletur, besøk, fritidsaktiviteter osv)??

Jeg hadde ikke aksepter det av min sambo, greit å kose seg en sen sommerkveld og i helgene - men ikke hver dag?!

Det var noen tanker fra meg da...

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han er avhengig av alkohol, synes jeg det er bare to alternativer: Han slutter helt, med eller uten hjelp. Eller du flytter fra han.

Dersom du sier at du flytter og han fremdeles ikke vil slutte å drikke disse pilsene hver dag, beviser jo det at alkoholen er viktigere enn deg og barnet hans! Det er ganske alvorlig - og jeg ville helt klart sett det som at han er avhengig av alkohol.

Dersom han IKKE er avhengig vil han kunne klare seg en uke uten. Vel fortjener han det kanskje, men å klare seg uten - det bør han. Hva med å stille et ultimatum? Han prøver en uke uten. Så kan du selv agjøre videre... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil gå så langt som å si at din samboer har et alkoholproblem, det er nifst dersom han ser på alkoholen som et lyspunkt i tilværelsen. Selv er vi ikke avholdsfolk, men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene vi har drukket alkohol i ukedagene, det skjer kun dersom vi er ute med jobben el. Til vanlig så er hverdagen vår fylt med gjøremål, unger som skal kjøres eller vi skal ut i andre ærend. Det er her det skurrer litt for meg - er det kun du som må utføre disse tingene hos dere ?

Du bør ta en skikkelig prat med samboeren din - spør ham om alkoholen virkelig betyr så mye for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en sydlandsk mann som liker å ta en pils eller to til maten, men ikke HVER DAG.

Der er forskjellen.

Dersom man MÅ drikke noe hver dag, og det blir et behov på linje med mat, har man et problem.

Han er IKKE alkoholiker, men han har et potensielt problem, som kan bli mer ettersom tiden går.

Prøv ham:--Dersom han ikke klarer å være uten alkohol 3 av 5 hverdager (valgfrie dager), da vet du hva som er viktigst.

Først må du gi ham alternativene, og håpe at det vekker ham litt ved slike tvangsforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange er negative her. Jeg tror kanskje det er litt forskjell på oss alle når det gjelder holdninger til alkohol. De som har opplevd alkoholisme vil selvsagt reagere.

Jeg har aldri hatt negative opplevelser selv om foreldrene mine alltid har tatt en øl eller to til maten, selv midt i uka. De har aldri blitt beruset av dette og jeg har ikke tatt skade av dette.

Men hvis det er sånn at man har problemer med å kutte ut denne kosen er det en helt annen sak. Hvis det er så alvorlig at han ikke kan la være, men må ha disse halvliterene etter jobb er det vel tegn på en slags avhengighet.

For mange er det helt naturlig å drikke øl til hverdags, mens for andre er det helt unaturlig. Han bør absolutt ta hensyn til deg også og trappe ned litt på alkoholen.

Barnet er jo ganske lite ennå, så jeg tror ikke at det kan være skadelig å se på at pappa drikker øl. Men om det er sånn at du bekymrer deg for at han kanskje skal bli alkoholiker e.l. må du sette foten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for mange svar. Selv om jeg ikke helt vet om det løser problemet mitt.

Når jeg sier "lyspunkt i tilværelsen" så er det mine ord. Vil tro at han drikker ølet for smakens skyld og ikke rusen, slik som jeg drikker cola. Smak og behag. Selv om jeg ikke vet om det gjør det noe bedre..

Og det er ikke hver dag, men stort sett. Er også en forskjell mellom å nyte det og trenge det. Han drikker ikke noe annet alkohol.

Handleturer, ærender mm kommer såklart først. Det er ikke snakk om å ta seg en øl før dagens gjøremål er gjort ,og han vet han ikke skal mer ut å kjøre. Har selv ikke lappen så vi er avhengig av at han er kjørbar når det trengs.

Tar meg selv i å forsvare han litt også nå.. Det sier vel kanskje litt om hva jeg innerst inne vil.

Vet at det at jeg selv har en far som er alkoholiker, gjør at jeg har vanskelig for å ha et åpent syn på dette. Så det var uansett intresangt å høre meningene deres. Et ultimatum nytter nok ikke, tror ikke det fører med seg noe enighet i lengden. Han står på sitt og jeg står på mitt. Får kanskje prøve å inngå en avtale om at begge ofrer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for mange svar. Selv om jeg ikke helt vet om det løser problemet mitt.

Når jeg sier "lyspunkt i tilværelsen" så er det mine ord. Vil tro at han drikker ølet for smakens skyld og ikke rusen, slik som jeg drikker cola. Smak og behag. Selv om jeg ikke vet om det gjør det noe bedre..

Og det er ikke hver dag, men stort sett. Er også en forskjell mellom å nyte det og trenge det. Han drikker ikke noe annet alkohol.

Handleturer, ærender mm kommer såklart først. Det er ikke snakk om å ta seg en øl før dagens gjøremål er gjort ,og han vet han ikke skal mer ut å kjøre. Har selv ikke lappen så vi er avhengig av at han er kjørbar når det trengs.

Tar meg selv i å forsvare han litt også nå.. Det sier vel kanskje litt om hva jeg innerst inne vil.

Vet at det at jeg selv har en far som er alkoholiker, gjør at jeg har vanskelig for å ha et åpent syn på dette. Så det var uansett intresangt å høre meningene deres. Et ultimatum nytter nok ikke, tror ikke det fører med seg noe enighet i lengden. Han står på sitt og jeg står på mitt. Får kanskje prøve å inngå en avtale om at begge ofrer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke alkoholikere i familien, og har heller aldri tenkt over det viss foreldrene mine tok en øl eller et glass vin om kvelden eller til maten. Men så skjedde det heller ikke hver dag. Synes 2-3 for dag høres litt mye ut. I hvertfall hvis han føler han MÅ ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også en samboer som er glad i ølsmaken (som jeg i brus), men han drikker ofte Munkholm og Clausthaler. Jeg tror ikke kroppen har ikke godt av alkohol HVER dag, men jeg synes rødvin smaker godt (mange ganger bedre) på en ukedag. Det er ikke det at jeg mener at hver dag er en fest, men at det går an og kose seg midt i uken også!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel vaert bori endel mennesker som er veldig glad i og drikke oel vaer dag, siden jeg jobbet pa en restaurang/bar i mange ar... Det vanket ogsa endel alkoholikere der som var absolutt drita og alle disse menneskene har en historie bak seg..Jeg sier ikke at mannen din vil utvikle seg til a bli en alkoholiker, men veien er kortere for han enn den er for de som holder seg til helgepilsen vil jeg si...

Jeg ma ogsa si at jeg har en del jenter i familien min som ikke klarer seg uten 1-2 pils nesten hver dag og jeg ma jo aerlig innroemme at jeg ikke liker og hoere at de bare MA ha disse pilsene fordi de FORTJENER det etter en lang arbeidsdag... Det er feil holdning til a drikke alkohol... Alkohol skal nytes i koselige sammenhenger ikke vaere en beloenning.....

Jeg for min del liker ikke alkohol sa godt og mannen min er veldig mateholden med den ogsa... Det kan hende vi deler en flaske vin nar ungene har lagt seg om kvelden eller at mannen min tar 1 oel hvis vi er ute og spiser middag hele familien en helg... Men det er meget sjelden...

Jeg tror ikke jeg ville ha akseptert om mannen min hadde villet BELOENNET seg selv med oel hver eneste dag bare fordi han fortjener det etter en hard dag pa jobben... Det er en latterlig begrunnelse/unskyldning for og drikke spoer du meg....

Jeg er ogsa gift med en engelsk-kyprioter, og vi bor pa kypros. Jeg ma si at jeg ikke har sett ett menneske dritings pa gata kl 11 om morgenen, og her selger de sprit og oel pa vanlige matvarebutikker. Sa det er enklere og fa tak i her tilogmed for de som er under 18 og fa kjoept, men alikevel sa er de mer mateholden med alkoholen her i midoesten enn i europa...

_________________

vinke.gifscorpiogirlvinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Scorpiogirl den 2002-04-16 10:35 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du har problemer med at din kjære drikker hver dag siden du selv har opplevd problemet med en alkoholiker i barndommen. Like vel synes jeg ikke det er riktig å nekte din samboer denne kosen, men som du sier så må det nok et kompromiss til.

Jeg tror i utgangspunktet at barn har mye værre av berusede foreldre enn av foreldre som tar seg en pils i ny og ne. Faktisk tror jeg at barn har godt av å se at man kan nyte alkohol på en kontrolert måte, uten å bli beruset av det. Det er jo nettopp denne holdningen de fleste ønsker å lære barna, at alkohol er noe man nyter fordi det er godt, ikke for å bli full. Tror foreldre som tar seg den vanlige norske helgefylla gjør barna mye mere skade enn en som tar seg to pils hver kveld.

Jeg synes du skal la mannen din nyte en øl eller to, men samtidig kan du godt kreve at han venter til gutten har lagt seg. En så liten gutt legger seg vel tidlig, så dette er jo ikke mye å forlange. Så kan dere jo sette dere ned sammen på kvelden, etter at dagens strev er over. Han kan kose seg med en øl, og du kan ta deg et glass vin eller en kopp te, eller noe annet du liker. Så kan han få sin hverdagskos, og dere får en rolig stund sammen som dere kan bruke til å snakke sammen om stort og smått, ja rett og slett kose dere. På denne måten gjør du det hele til en positiv opplevelse for dere begg. Godt for forholdet er det også, for som du sikkert vet snakke de fleste moderne par alt for lite med hverandre.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...