Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett lite spørsmål med hensyn til odelsloven, arv og slikt der..

La oss si det slik:

Kari møter Ola og blir forelsket. Senere blir de gift, og de bor på Olas gård som blir drevet av faren hans. Det er odel på gården. Så tar Ola over gården etter hans far ønske, som flytter avgårde for å leve pensjonsårene. Ola har ett barn fra før av. Ola ender i en ulykke med døden til følge.

Ola og Kari har ikke skrevet under på noen papirer med hensyn til gården, det skulle de gjøre, men så døde Ola.

Hva skjer med Kari i denne situasjonen? Har hun rett til å bli boende på gården, har hun rett på verdier fra den, siden de var gift? Eller får barnet til Ola alt sammen?

Dersom Kari IKKE har rettigheter til noe, hva burde Ola og Kari gjort for å sikre henne i tilfelle dødsfall?

La oss si at Ola også har 800 000 i forskjellige lån, blant annet på å pusse opp det ene huset på gården. Hva skjer med lånet? Vil Kari arve lånet, mens hele verdien på gården går til barnet?

Håper noen kan svare meg, er litt nysgjerrig på dette, og orker ikke å oppsøke en advokat og betale 1000 for å få vite det heller ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

La oss si det slik:

Kari møter Ola og blir forelsket. Senere blir de gift, og de bor på Olas gård som blir drevet av faren hans. Det er odel på gården. Så tar Ola over gården etter hans far ønske, som flytter avgårde for å leve pensjonsårene. Ola har ett barn fra før av. Ola ender i en ulykke med døden til følge.

Ola og Kari har ikke skrevet under på noen papirer med hensyn til gården, det skulle de gjøre, men så døde Ola.

Hva skjer med Kari i denne situasjonen? Har hun rett til å bli boende på gården, har hun rett på verdier fra den, siden de var gift? Eller får barnet til Ola alt sammen?

Dersom Kari IKKE har rettigheter til noe, hva burde Ola og Kari gjort for å sikre henne i tilfelle dødsfall?

La oss si at Ola også har 800 000 i forskjellige lån, blant annet på å pusse opp det ene huset på gården. Hva skjer med lånet? Vil Kari arve lånet, mens hele verdien på gården går til barnet?

Håper noen kan svare meg, er litt nysgjerrig på dette, og orker ikke å oppsøke en advokat og betale 1000 for å få vite det heller ;)

Akkurat det forstår jeg ikke ... finnes det virkelig noen mer fornuftig måte å bruke en tusenlapp på?

Ikke rart at menn eier så mye mer enn kvinner i dette landet.

Skrevet

Hvis det bare er for nysgjerrighets skyld så kan du jo spørre her, og velge om du vil stole på råd fra vilt fremmede.

Men hvis dette gjelder deg eller noen du er glad i, så er det galskap å basere sin økonomiske fremtid på råd på et anonymt nettforum, kun med det formål å spare en tusenlapp.

Skrevet

Nei, dette er min nysgjerrighet, basert på det grunnlag at jeg leste en advarende historie fra virkeligheten i bladet ALLERS en gang. En kvinne opplevde at samboeren hennes døde, og hun ble kastet ut av odelsgården uten så mye som ett snev av noe. Barna deres fulgte med. Fordi de ikke var gift. Det jeg lurer på er, hvordan er egentlig denne odelsloven, hva og hvem kan den råde over, hvilke andre lovsetninger kan den overgå. Vr bare derfor, hvis jeg noen gang hadde havnet i lignende situasjon så skal dere vite at jeg hadde flydd ned døren hos advokaten med de tusenlappene som trengtes, bare for å vite sikkert ;)

Skrevet

Det kommer an på om Ola hadde overtatt gården på særeie eller ikke. Hvis han hadde det, så har Kari ingen rettigheter til verdier fra gården. De går til hans barn.

Hva lånene angår, så aner jeg ikke. Men, hadde han gjeldsforsikring så dekker vel den dette, eller?

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

La oss si det slik:

Kari vil ikke ha arverett, verken til gjelda eller gården.

Barnet vil arve gården, og om gjeldsforsikring ikke er tegnet, vil gjelda følge gården.

Noe jeg ikke er sikker på, er om samboere får visse rettigheter etter et visst antall år, tar høyde for at det kan finnes regler på det.

Om Ola ønsker å sikre Kari, bør de gifte seg, eller de bør tegne samboerkontrakt. Et alternativ er også å tegne forsikring for Ola hvor Kari settes som mottager (eller hva det nå heter).

Endret av nobilian
Skrevet (endret)

Som samboer har man ingen rettigheter ved arv enten det er odel i bildet eller ikke... om det ikke er testamentert.

Som gift mener jeg gjenlevende ektefelle har rett til å bo i uskiftet bo. Når det er odel inne i bildet så blir ting kompliserte, ikke bare pga av arv, men også fordi det er en gård som skal drives. Om den med odel er myndig eller ikke vil nok også spille inn iom at den med odel må kjøpe ut andre arvinger om h*n ønsker å ta over gården eller skrive fra seg odelsrett for seg og sine arvinger.

Endret av shi
Skrevet (endret)

Som ektefelle har man rett til å bo i uskiftet bo, frem til man gifter seg eller blir samboer på nytt.

Men særkullsbarn har også rett til å kreve boet oppgjort.

Odel er noe annet enn vanlig arv, og en gård med odel på kan bare arves eller kjøpes av en person med odelsrett, såfremt noen med odelsrett eksisterer.

Endret av Noli
Skrevet

Har Kari og Ola felleseie eller særeie? Hvis de som gift ikke har ektepakt har de vel felleseie? Dermed har vel Kari rett til å sitte i uskiftet bo framtil hun evnt gifter seg igjen, og en stor del av gården blir vel hennes; hvis de har felleseie er jo halve gården hennes i utgangspunktet. Hun arver vel også en del av Olas halvdel, i tillegg til at Olas barn arver en del av Olas halvpart.

Hvis Ola hadde særeie på gården, vil Kari likevel kunne ha rett på deler av verdiene, avhengig av hvor lenge de har vært gift. Hun har rett til deler av verdiøkningen som har funnet sted etter at de to giftet seg, siden man regner med at hun har bidratt selv om han hadde særeie.

Hvis Ola har tatt opp gjeld med pant i gården vil jo gjelda være en del av boet/gårdens økonomi og stå som en heftelse ved gården.

Når det gjelder odel er det vel Olas sønn fra før som har sterkest odel. Deretter kommer Olas søsken og deres barn. Litt usikker på hvordan det blir med Olas kones barn og om dette barnet har noe slags odel hvis de to hadde felleseie. Men det kan man vel finne ut på lovdata ;-)

Gjest nobilian
Skrevet
Når det gjelder odel er det vel Olas sønn fra før som har sterkest odel. Deretter kommer Olas søsken og deres barn. Litt usikker på hvordan det blir med Olas kones barn og om dette barnet har noe slags odel hvis de to hadde felleseie. Men det kan man vel finne ut på lovdata ;-)

Olas kones barn vil aldri ha odelsrett, selv om Ola og Kari evt har felleseie. Odel har kun den som er ekte barn av gårdeier.

Hilsen odelsgutt.

Skrevet

Olas kones barn vil aldri ha odelsrett, selv om Ola og Kari evt har felleseie. Odel har kun den som er ekte barn av gårdeier.

Hilsen odelsgutt.

[/quote

Joda jeg vet det, men hvis de har felleseie er jo hun også gårdseier og ergo er hennes barn et ekte barn av gårdseier. Det er vel da heller slik at kun ekte barn av noen som har odel kan ha odel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...