Gå til innhold

Har barnevernet lov?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

En annen ting jeg lurer på.

Som mor med barn som har vært innom barnevernet, så ligger der en journal på saken. Denne ønsker mor å få - noe hun faktisk har rett på!

Men har barnevernet lov å utsett og utsett det å gi henne journalen? Må de lese igjennom den og diskutere i styret om de skal la mor få journalen? Dette høres merkelig ut.

Kan hun kreve å få utskrift der og da når hun stiller opp på kontoret fordi hun har ventet i ukesvis?

Det tyder på at barnevernet er redd de skal få sak mot seg - og det har de nok helt rett i, men har de lov å holde tilbake en journal om de har lite folk og sykemeldinger, kan vel ikke være store oppdrage og gi en utskrift annet en masse papir som koster penger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de barnevernssaker jeg kjenner til blir kopier av alle papirer utlevert foreldrene. Jeg vet ikke om det finnes noen regel som gir dem rett til å holde tilbake informasjon. Jeg tviler sterkt på det.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet
I de barnevernssaker jeg kjenner til blir kopier av alle papirer utlevert foreldrene. Jeg vet ikke om det finnes noen regel som gir dem rett til å holde tilbake informasjon. Jeg tviler sterkt på det.

Tviler jeg og men forstår ikke hvorfor de holder tilbake og unskylder med liten tid og ressurs.

Har de mulighet for å gå inn å endre det som er skrevet?

Vel de informerer jo altid på de forskjellige innstanser der det blir ført journal at om det er ønskelig så har de rett på innsyn i journalen, men her ble det sagt at dette måtte sjekkes opp. De visste ikke om de hadde lov å skrive ut journalen.

Tror mest barnevernet her er redd for en skikkelig smell.

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig med kopier. Det er vel bare å trykke på "print" og legge hånskrevne notater i kopimaskinen. Antar det bare tar 2 minutter.

I en del andre tråder som omhandler barnevernet de siste ukene ser jeg at det finnes en del linker. Sjekk disse linkene og spør noen av de som synes å kunne en del om det.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet

Forvaltningsloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html

§ 18:

En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i denne paragraf eller § 19. Dersom en mindreårig er part i saken og blir representert av verge, gjelder dette også den mindreårige selv. Retten til innsyn gjelder også etter at det er truffet vedtak i saken. En mindreårig under 15 år skal ikke gjøres kjent med opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt.

En part har ikke krav på å gjøre seg kjent med dokument som et forvaltningsorgan har utarbeidd for sin interne saksforberedelse. Han har heller ikke krav på å gjøre seg kjent med dokument for den interne saksforberedelse som er utarbeidd

a) av et underordnet organ,

b) av særlige rådgivere eller sakkyndige,

c) av et departement til bruk i et annet departement.

Bestemmelsen i foregående punktum omfatter også dokument som gjelder innhenting av dokument som nevnt under bokstavene a, b eller c.

Selv om dokumentet er unntatt etter reglene i annet ledd, har parten rett til å gjøre seg kjent med de deler av det som inneholder faktiske opplysninger eller sammendrag eller annen bearbeidelse av faktum. Dette gjelder likevel ikke faktiske opplysninger uten betydning for avgjørelsen og heller ikke når opplysningene eller bearbeidelsen finnes i et annet dokument som parten har adgang til.

Annet ledd gjelder ikke saksframlegg med vedlegg som blir gitt til et kommunalt eller fylkeskommunalt folkevalgt organ.

Unntakene i § 19 kommer som den store hovedregel ikke til anvendelse i barnevernssaker.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet
Forvaltningsloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html

§ 18:

En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i denne paragraf eller § 19. Dersom en mindreårig er part i saken og blir representert av verge, gjelder dette også den mindreårige selv. Retten til innsyn gjelder også etter at det er truffet vedtak i saken. En mindreårig under 15 år skal ikke gjøres kjent med opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt.

En part har ikke krav på å gjøre seg kjent med dokument som et forvaltningsorgan har utarbeidd for sin interne saksforberedelse. Han har heller ikke krav på å gjøre seg kjent med dokument for den interne saksforberedelse som er utarbeidd

a) av et underordnet organ,

b) av særlige rådgivere eller sakkyndige,

c) av et departement til bruk i et annet departement.

Bestemmelsen i foregående punktum omfatter også dokument som gjelder innhenting av dokument som nevnt under bokstavene a, b eller c.

Selv om dokumentet er unntatt etter reglene i annet ledd, har parten rett til å gjøre seg kjent med de deler av det som inneholder faktiske opplysninger eller sammendrag eller annen bearbeidelse av faktum. Dette gjelder likevel ikke faktiske opplysninger uten betydning for avgjørelsen og heller ikke når opplysningene eller bearbeidelsen finnes i et annet dokument som parten har adgang til.

Annet ledd gjelder ikke saksframlegg med vedlegg som blir gitt til et kommunalt eller fylkeskommunalt folkevalgt organ.

Unntakene i § 19 kommer som den store hovedregel ikke til anvendelse i barnevernssaker.

så leser jeg lovverket rett - så kan de ikke nekte henne innsyn i journalen til sin egen sønn som er 12år?

Gjest Konservativ Mann
Skrevet (endret)
så leser jeg lovverket rett - så kan de ikke nekte henne innsyn i journalen til sin egen sønn som er 12år?

Ikke uten videre, nei. Har hun fått en begrunnelse? Sett advokat på saken, så blir det nok fortgang i saken.

Endret av Alice Ayres
Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet (endret)
Ikke uten videre, nei. Har hun fått en begrunnelse? Sett advokat på saken, så blir det nok fortgang i saken.

Vel hun har ikke fått direkte beskjed om nekt av en kopi av journalen, men at de skal se på det, drøfte det og at det kan ta tid for det er mye å lese igjennom og de har få personer på jobb. Dette har tatt uker, hun purrer og purrer og de unskylder gang på gang med at de ikke har kapasitet nok til å få det gjort - latterlig grunnlag spør du meg.

Tanken hennes var nok at hun ville ta journalen med til advokat og legge frem saken og høre om hun har nok til å gå til sak mot kommunen, for kommunen har tråkket dypt i salaten med tanke på et barn med adhd som ikke får den hjelp som er behov for og skolen gjør gutten sykere ved å ikke ha kunnskap eller sammarbeide med hjemmet på en hennsiktsmessig måte.

Her burde vel mor kanskje sette advokat på saken først og så kreve journal for at det blir tatt på alvor..

Endret av Alice Ayres
Skrevet

Tråden er endret iht til Kvinneguidens regler.

- Alice Ayres, mod.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis det bare drøyer og drøyer kan du få en advokat til å skrive et brev der det blir framstilt krav om å få journalen. Av en eller annen grunn blir det folk plutselig veldig effektive når det kommer et brev med advokatfirmalogo på- Trenger ikke koste så mye å få ett slikt brev forfattet, foreksempel av en advokatfullmektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...