Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en "høyrentekonto" og en bsu-konto i samme bank. Det er over 2% høyere rente på BSUen men jeg er ikke interessert i å låse alle sparepengene mine, da dette er penger jeg ønsker å kunne spare "for a rainy day".

Jeg lurer på om det er lov å fylle BSU kontoen opp nå(feks i dag) og sette dem over til høyrentekontoen i slutten av desember, for å tjene rentene for en måned, og slippe å låse dem ved å ta dem ut før årsskiftet? Er det lov? Blir det noe kluss med selvangivelsen da? Har jo lyst å tjene mest mulig på pengene mine.

Håper noen bankkyndige kan svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg har gjort det, og det gikk bra. men er litt i tvil om det er lov :klø:

Skrevet

penger du har spart i år kan du gjøre som du vil med.. de er først bundet når vi bytter år

Skrevet
Jeg har en "høyrentekonto" og en bsu-konto i samme bank. Det er over 2% høyere rente på BSUen men jeg er ikke interessert i å låse alle sparepengene mine, da dette er penger jeg ønsker å kunne spare "for a rainy day".

Jeg lurer på om det er lov å fylle BSU kontoen opp nå(feks i dag) og sette dem over til høyrentekontoen i slutten av desember, for å tjene rentene for en måned, og slippe å låse dem ved å ta dem ut før årsskiftet? Er det lov? Blir det noe kluss med selvangivelsen da? Har jo lyst å tjene mest mulig på pengene mine.

Enda viktigere; MÅ du ta ut pengene i desember? Er det ikke bare de pengene du har fått skattefradrag for som er bundet?

Skrevet

Tror jeg bare hadde flyttet høyrentekontoen over til en annen bank, istedenfor å begynne med noe sånt. Det er flere banker som nå gir rundt 7 % rente, og særlig høyere enn det har du neppe på BSU-kontoen.

Skrevet

Penger du setter inn i 2008 kan du fritt ta ut i løpet av 2008. Hvis du lar dem stå på konto til januar så blir pengene bundet på BSU-kontoen og du kan ikke ta dem ut uten av BSU-avtalen brytes.

Vær oppmerksom på at du ikke får ut rentene opptjent i år, kun innskuddet.

Det skal heller ikke være mulig å sette inn mer enn 15.000,- årlig

(du kan selvsagt sette inn 15.000 i januar, ta dem ut i februar og sette dem inn igjen i mars - men altså ikke per enn 15.000,- om gangen om du forstår)

Skrevet

Hei gjen og takk for svar! Jeg tror jeg prøver å flytte dem og la dem ligge til desember for å flytte litt av dem tilbake til "høyrenten". Jeg har tenkt på å bytte bank, men da jeg sa dette til banken fikk jeg høre at de ville kunne gi meg bedre lånevilkår senere hvis jeg fortsatte i deres...?

Så jeg har latt dem stå, men har i tillegg opprettet en sparekonto i norwegian som jeg ikke har kommet i gang med å benytte meg av. Uansett, takk for svar:)

Er det forresten noen som vet hvordan bankene regner ut renten? Da tenker jeg på at jeg feks har 80000 på høyrentekontoen fra 15 mai til 15 september, vil rentene jeg får 1 jan være et gjennomsnitt av alle innskddene iløpet av året, eller vil jeg få prosentsatsen av beløpet jeg har hver dag på kontoen, samlet sammen og så utbetalt 1 jan? Litt vanskelig å forklare hvordan jeg tenker det, men hvis det er noen som vet, så hadde det vært kjekt å høre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...