Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Jeg har bestemt meg for å få en oversikt over familiens økonomi, inntekter, utgifter, gjeld. Hittil har samboer tatt hovedansvaret for dette. Jeg har handlet mat og betalt div. regninger.... Men når jeg spør han hva han tjener, får jeg ikke noe svar. Han driver sitt eget firma, og han kan ikke helt svare på hva firmaet tjener heller, og hvor mye han tar ut. Om han har bonuser osv. Firmaet har egen regnskapsfører og han har flere ansatte. Blir usikker når han er så ullen. Føler at han prøver å holde ting skjult. Hvordan skal jeg få oversikt over dette? Eller skal jeg akseptere at han ikke vil jeg skal vite noe?
Glitnir Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Tja, det kommer vel an på. Synes ikke nødvendigvis man har full rapporteringsplikt til sin kjæreste når det gjelder økonomi. I alle fall ikke så lenge man har et avklart forhold til inntekter og utgifter, og at han/hun betaler sin avtalte del. Når man er samboere, og i alle fall om man er foreldre, blir økonomien så sammenblandet at det kanskje da er naturlig å opplyse om det meste, og i alle fall ikke holde ting tilbake om den andre spør. Synes vel kanskje det er litt merkelig om han er unnvikende og ikke vil svare deg.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Hvis dere er gift har du rett til innsyn i hans økonomi.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Hvis dere er gift har du rett til innsyn i hans økonomi. TS Vi er ikke gift (ennå), men er samboere gjennom mange år, med felles barn og med særkullsbarn
Gjest Gl@mB@be Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 (endret) TS Vi er ikke gift (ennå), men er samboere gjennom mange år, med felles barn og med særkullsbarn Da har du desverre ingen rettigheter på det planet enda, og er avhengig av at han vil fortelle deg det. Endret 14. november 2008 av Gl@mB@be
Gjest L_C Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Det er lite morro å ikke få innsikt i hva den andre tjener dersom du føler det er behov for det. Jeg var i flere år sammen med en som ALDRI lot meg vite hvor mye han tjente. Den ene dagen hørte jeg at han snart fikk lønn, den neste var han blakk igjen. Han var nok redd jeg skulle vite hvor "mye" han tjente, siden han alltid var blakk. Viste seg at han brukte store deler av pengene sine på spilleautomater, noe han holdt hemmelig for meg. Han hadde ansvar for å handle mat, mens jeg holdt husleie og alt som hadde med bolig å gjøre. Han passet på å hente posten i lunsjpausen sin. Sikkert for at jeg ikke skulle legge merke til inkassovarslene... Jeg har panikk for betalingsanmerkninger. For å skjule at han var blakk hadde han mange undskyldninger. Pengeboken hans ble stjålet, kortet hans ble knekt og det tok lang tid å få nytt, han mistet kortene sine osv.osv. Skjønner godt at du har lyst å vite hvor mye inntekt dere har til sammen
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 Da har du desverre ingen rettigheter på det planet enda, og er avhengig av at han vil fortelle deg det. Jeg skjønner at jeg ikke har rett til å få vite det (juridisk), men 1. Jeg lurer på hvorfor han er så lukket omkring dette? Jeg tror ikke han har spillegjeld og slikt, han jobber jo hele tiden:) 2. Jeg føler jeg har en slags grunnleggende moralsk rett til å vite det, all den tid vi "drifter" en familie sammen, har barn sammen. Jeg befinner meg plutselig i en situasjon hvor min ellers så kjære samboer og kjærest plutselig opptrer som om han har noe å skjule.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 14. november 2008 #8 Skrevet 14. november 2008 Jeg skjønner at jeg ikke har rett til å få vite det (juridisk), men 1. Jeg lurer på hvorfor han er så lukket omkring dette? Jeg tror ikke han har spillegjeld og slikt, han jobber jo hele tiden:) 2. Jeg føler jeg har en slags grunnleggende moralsk rett til å vite det, all den tid vi "drifter" en familie sammen, har barn sammen. Jeg befinner meg plutselig i en situasjon hvor min ellers så kjære samboer og kjærest plutselig opptrer som om han har noe å skjule. Helt enig i at du bør få vite dette. Har desverre ingen gode råd om hvordan få han til og åpne seg =/
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 14. november 2008 #9 Skrevet 14. november 2008 Jeg skjønner at jeg ikke har rett til å få vite det (juridisk), men 1. Jeg lurer på hvorfor han er så lukket omkring dette? Jeg tror ikke han har spillegjeld og slikt, han jobber jo hele tiden:) Hvorfor han er så lukket er umulig for oss å si. Kanskje han generelt er en lukket person? Kanskje han ser på inntekt som en privatsak? Kanskje han ikke eier styring og faktisk ikke vet? Kanskje han bruker mye penger på noe han ikke vil at du skal vite om? Osv. osv. 2. Jeg føler jeg har en slags grunnleggende moralsk rett til å vite det, all den tid vi "drifter" en familie sammen, har barn sammen. Jeg befinner meg plutselig i en situasjon hvor min ellers så kjære samboer og kjærest plutselig opptrer som om han har noe å skjule. Jeg er enig at at din samboer burde fortelle deg dette. Jeg hadde ikke tolerert at en samboer holdt slikt skult for meg. Men du har ingenting å slå i bordet med. Du kan spørre og han kan med loven i honden nekte å fortelle deg noe som helst. Du kan trygle og be, true med å forlate han og i det hele tatt lage et voldsomt rabalder..men så lenge dere ikke er gift så er det opp til han om han ønsker å fortelle deg noe som helst. Hvis min samboer hadde holdt inntekten sin sjult for meg, selv etter at jeg ettertrykkelig hadde bedt om innsyn, så hadde jeg regnet med at det var noe muffins. Hvis han ikke kan stole på meg til å dele opplysninger om sin økonomi med meg hadde jeg virkelig vurdert forholdet. Hvis han ikke har noe å skjule så er det ingen grunn for han å holde det skjult.
Gjest AnneShirley Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 Jeg tror noe av problemet er at du "plutselig" ønsker oversikt over dette etter flere års samboerskap og felles barn. Det er naturlig å snakke om organisert av økonomi i forbindelse med overganger som det å flytte sammen og det å få barn sammen, men han skjønner kanskje ikke hvorfor du vil vite ting nå som du ikke har spurt om før? Jeg vil derfor foreslå at du setter deg ned med han og forteller om hvorfor du gjerne vil at dere skal ha åpenhent, og spør hvorfor han evt ikke vil ha det. Du kan også fortelle om hva som evt er årsaken til at du vil ha denne informasjonen NÅ i motsetning til tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #11 Skrevet 14. november 2008 Hvis han ikke kan stole på meg til å dele opplysninger om sin økonomi med meg hadde jeg virkelig vurdert forholdet. . TS: Det er vel dette svaret jeg er ute etter...., for det er slik jeg kjenner det for øyeblikket, at jeg har vært naiv og at vi ikke har den åpenheten og tilliten mellom oss som jeg trodde. TS
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #12 Skrevet 14. november 2008 Jeg tror noe av problemet er at du "plutselig" ønsker oversikt over dette etter flere års samboerskap og felles barn. Det er naturlig å snakke om organisert av økonomi i forbindelse med overganger som det å flytte sammen og det å få barn sammen, men han skjønner kanskje ikke hvorfor du vil vite ting nå som du ikke har spurt om før? Jeg vil derfor foreslå at du setter deg ned med han og forteller om hvorfor du gjerne vil at dere skal ha åpenhent, og spør hvorfor han evt ikke vil ha det. Du kan også fortelle om hva som evt er årsaken til at du vil ha denne informasjonen NÅ i motsetning til tidligere. TS Jeg skal prøve på nytt:) å spørre:)
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #13 Skrevet 14. november 2008 Det kan jo være flere årsaker. Noen ganger når man er selvstendig næringsdrivende er det faktisk umulig å forutse inntekten. Men det virker jo som firmaet er såpass stort at han antagelig tar ut fast lønn og muligens bonuser e.l? Jeg ville sjekket skattelista, den gir et inntrykk av hva han tjener (som selvstendig har man ikke minstefradrag, så det er mulig inntekten ser større ut enn hva den er sammenliknet med vanlig ansatte, men om han får lønn er vel fradraget med likevel). Du vet vel også omtrent hva han har i fradrag for boliglån, barnebidrag o.l. Jeg synes ikke man nødvendigvis har plikt til å opplyse om alt som kommer inn på konto, samtidig skurrer det når man ikke vil/kan snakke om det, uansett om det skyldes at en vil holde penger for seg selv eller han kanskje mangler styring og ikke tør innrømme at han tjener mindre enn før eller noe sånt. Åpenhet om økonomi pleier vel omtrent alltid å være til det beste...
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #14 Skrevet 14. november 2008 Jeg synes ikke man nødvendigvis har plikt til å opplyse om alt som kommer inn på konto, samtidig skurrer det når man ikke vil/kan snakke om det, uansett om det skyldes at en vil holde penger for seg selv eller han kanskje mangler styring og ikke tør innrømme at han tjener mindre enn før eller noe sånt. Men hvis årsaken er at han ønsker å holde penger for seg selv : hva er i så fall motivet for det? Å sikre seg i tilfelle brudd? -En slik måte å sikre seg på i tilfelle brudd, vitner ikke det om at man ikke er innstilt på å klare brasene/at man er innstilt på at det skal bli et brudd?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 Men hvis årsaken er at han ønsker å holde penger for seg selv : hva er i så fall motivet for det? Å sikre seg i tilfelle brudd? -En slik måte å sikre seg på i tilfelle brudd, vitner ikke det om at man ikke er innstilt på å klare brasene/at man er innstilt på at det skal bli et brudd? Det er jo ikke godt å si i dette tilfellet, og når de aldri har diskutert og vært åpne om økonomi før, kan det hende det "bare har blitt sånn". Samboern min og jeg sparer og bruker penger hver for oss, og legger oss il hverdags ikke borti hvor mye eller lite det er, men jeg mener ikke det betyr at man har tenkt å stikke av... Verre er det om han later som han tjener mindre enn han gjør for å slippe å bidra like mye som trådstarter til fellesutgifter og sånt. Det kan alltids være greit å spare penger i sitt eget navn, selv om man planlegger eller håper at man skal investere dem i noe felles; i tilfelle det IKKE går etter planen har man i hvert fall ikke blitt snytt for penger. Men man bør jo absolutt kunne være åpen om økonomien likevel (både mengder og hva man ønsker å spare til), og jeg ville i hvert fall lurt om samboern min ikke ville gjøre rede for hva han tjente, enten det var fordi han tjente mer eller mindre enn han hadde gitt inntrykk av.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #16 Skrevet 14. november 2008 Hvis du virkelig ønsker å vite dette kan du jo søke i skattelistene? Ja jeg vet at de er sleipt, og ville nok ikke hjort det med min kjære, men er man desperat så er man desperat. De vil gi deg en hvis pekepinn på hva han tjener... Driver han et AS kan du dessuten søke på 1880 eller 1881 og sjekke regnskapet til firmaet... det er offentlig... Det kan jo være flere grunner til at han ikke ønsker å svare deg, men hadde nok reagert litt... Hvis han driver et enkeltmannsforetak er han jo personlig ansvarlig for all gjeld firmaet pådrar seg, og det kan jo faktisk ha noe å si for deg som samboer dersom dere f. eks har felles huslån osv.... Ikke det at du blir ansvarlig, men hvis han ikke klarer å betale sin del av utgiftene fordi han må betale for gjeld han har pådratt seg gjennom firmaet kan jo det bli en tøff situasjon.... Spør han igjen du, og forklar hvorfor du ønsker å vite, hvis han sier at han ikke vet, kan du jo spørre om å få se på papirene så kan du finne ut av det selv... Sier han nei til det vil jeg tro at han har noe å skjule...
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #17 Skrevet 14. november 2008 Ups, det skal stå gjort og ikke hjort....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå