Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble født med hoftedysplasi, og ble operert så sent som i 9 årsalderen. Jeg har heldigvis ikke hatt noen problemer siden da (nå er jeg 26 år gammel).

Ettersom jeg og min kjære planlegger å få barn, lurer jeg på om jeg kommer til å få noen plager under graviditeten grunnet min sykdom (bekkenløsning etc). Eventuelt om alle som har hoftedysplasi må ta keisersnitt?

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har en venninne som hadde hofteleddsdysplasi som liten (måtte ha gips i flere måneder som baby). Hun fødte nettopp en baby på over 4 kg på helt vanlig måte. :)

Men snakk med legen din om bekymringen. Han har sikkert mer å tilføye når det gjelder akkurat deg :)

Skrevet

Min mor har hofteleddsdysplasi, men hadde ingen plager pga dette i graviditeten. Hun fødte på normal måte.

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt om problemer med vaginal fødsel pga hoftedysplasi. Men det er en ganske høy grad av arvelighet, så sørg for å få undersøkt babyen skikkelig, og be om røntgen rundt 3 måneders alder. :)

(Jeg har forøvrig tidvis vonde hofter pga ubehandlet hoftedysplasi som baby, så jeg har sjekket dette med JM.)

Skrevet

Ja, sjekk barnet nøye etter det er født. Jeg ble selv født med dette, som det eneste barnet av min mors 4. Mine søstre har begge fått barn, og deres barn har blitt grundig sjekket etter fødsel, fordi mine søstre under graviditeten gjorde legene oppmerksomme på at jeg hadde det som spedbarn.

Skrevet

Jeg hadde også HD da jeg ble født. merket ingenting til det i svangerskapet, fikk litt bekkenløsning pga vanskelige arbeidsstillinger, men det hadde ingenting med HDn å gjøre. Babyen ble sjekket grundig med UL da han var 3 uker.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Om du vil få noen plager med det i forbindelse med avngerskapet er jeg usikker på, men barnet ditt vil få en rutineUL av hofter etter fødsel (siden du er født med HD) i tillegg til den vanlige hoftsesjekken, slik at man kan få startet behandlingen tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...