Gjest jumpy Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Har lyst å overraske samboeren med pepperkaker, og må lage det nå i helgen da han skal bort. Men jeg har aldri laget det før, og trenger en kjempegod oppskrift. Han elsker slike butikkpepperkaker i bokser og synes egentlig ikke at hjemmelagede er så godt, og jeg må selvfølgelig motbevise dette. Anyone??
Gjest ¤bella¤ Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Ikea har en veldig god ferdig deig Syns den er mye bedre enn den deigen jeg lager selv..
Gjest jumpy Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Ikea har en veldig god ferdig deig Syns den er mye bedre enn den deigen jeg lager selv.. Litt langt å reise 30mil for å kjøpe pepperkakedeig:)
Gjest ¤bella¤ Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Da kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Er som samboern din jeg, liker ikke så godt hjemmelaget peppekaker
Arkana Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Dette er min favorittoppskrift. Pepperkakedeig er jo raskt å lage, og etter min mening mye bedre enn kjøpedeig. Dette blir forøvrig en stor oppskrift som skal holde til både pepperkakehus og mange pepperkaker. Pepperkaker 300 g romtemperert smør 5 dl sukker 1 dl sirup 1 ss malt ingefær 2 ss kanel 2 ts malt nellik 2 ts kardemomme 1 ss natron 2 dl vann ca 1,5 liter (900 g) hvetemel Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut). Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge (ca 10 min).
Gjest jumpy Skrevet 15. november 2008 #6 Skrevet 15. november 2008 Dette er min favorittoppskrift. Pepperkakedeig er jo raskt å lage, og etter min mening mye bedre enn kjøpedeig. Dette blir forøvrig en stor oppskrift som skal holde til både pepperkakehus og mange pepperkaker Takk for oppskrift, har laget deigen nå. Lagde bare kvart porsjon, så det var litt vanskelig å beregne nøyaktig ingrediensene, men får se i morgen hvordan det går.
mia83 Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Noen flere som har oppskrift på pepperkaker?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #8 Skrevet 25. oktober 2009 Noen flere som har oppskrift på pepperkaker? Henger meg på denne. Må være GOD og enkel - og ikke så stor deig. Her baker vi mest for kosen og tradisjonen sin del. Spiser litt da, men bruker 70% til å fóre småfuglene med rundt påsketider
mia83 Skrevet 26. oktober 2009 #9 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg tenker også på det at jeg ville hatt en litt mindre oppskrift. Vi baker også mest på grunn av kosen.
Arkana Skrevet 26. oktober 2009 #10 Skrevet 26. oktober 2009 Det krever jo ikke akkurat et geni for å halvere en oppskrift da.
mia83 Skrevet 26. oktober 2009 #11 Skrevet 26. oktober 2009 (endret) . Endret 26. oktober 2009 av mia83
mia83 Skrevet 3. desember 2009 #12 Skrevet 3. desember 2009 I helgen skal jeg prøve oppskrifta di Arkana! Er spent på resultatet
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #13 Skrevet 3. desember 2009 I helgen skal jeg prøve oppskrifta di Arkana! Er spent på resultatet Gjerne fortell om resultatet her inne etterpå da, jeg er også tilhenger av kjøpe-pepperkaker, synes ofte hjemmelagede blir for milde eller hva jeg skal si. Prøvde å lage hjemmelagede i fjor av noe som lignet på denne oppskrifta, men de ble ikke noe spesielt. Kanskje er svaret mer krydder, men jeg skulle gjerne hatt en slik oppskrift.
mia83 Skrevet 6. desember 2009 #14 Skrevet 6. desember 2009 Da har jeg prøvd Arkanas oppskrift. Jeg synes pepperkakene ble gode! Så takk for oppskriften Arkana!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #15 Skrevet 6. desember 2009 Dette er min favorittoppskrift. Pepperkakedeig er jo raskt å lage, og etter min mening mye bedre enn kjøpedeig. Jeg bruker samme oppskrift, men bruker 1 ts stjerneanis i stedet for nellik. Veldig godt! Det er det lille ekstra som får folk til å lure "hmmm... hva er det jeg kjenner et snev av?" og som de ikke helt klarer å plassere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå