Gjest Gjest_meg_* Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Ja det lurer jeg på. Har nemlig diskutert dette med mange,jeg er i jobb, jobber dag og kveldstid. Kunne ikke tenkt meg å sende barna(har 2 i bhg) de dagene jeg er hjemme. Så jeg begynte å tenke tenke: Hva har vi barnehagen til? -En plass å ha barna når vi er på jobb -En plass barna må være hver dag -en plass barna må være for at vi voksne skal slappe av -er barna der hele tiden fordi vi har jo betalt for plassen -for å få et pedagogisk tilbud -for å leke med andre barn -de må ikke gå glipp av alt det spennende som skjer i barnehagen Hvorfor vil vi ikke være mere med våre egne barn? Hva er grunnen til det? Det er faktisk koselig å være hjemme med barna, la de tegne, bake, se de leke. Bli kjent med de. Påvirke oppdragelsen. De fleste barn er jo i så utrolig mange timer i barnehagen, , hvorfor lar ikke foreldre barna få fri når de selv har fri. Får sikkert masse pepper for dette, mange årsaker til barn er i bhg, foreldres helse og så videre,men er nygjerrig på hvorfor barn er i bhg når foreldrene er hjemme. Hilsen meg
Siona Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster som er 4 mnd nå. Storesøster på snart 22 mnd er i barnehage selvom jeg er hjemme (men forholdsvis korte dager). Vi har vurdert det som bedre for henne å være i barnehage enn å være hjemme med meg og den lille. Hun stortrives i barnehagen, og når hun er hjemme sammen med oss blir det fort litt dårlig stemning, siden babyen krever sitt, og storesøster fortsatt er såpass liten og krever mye. Jeg skulle imidlertid ønske at det var litt enklere å ha begge hjemme sammen, for det er jo veldig fint og koselig når det fungerer. Jeg ser at det blir bedre for hver måned som går, så etterhvert blir det nok til å ha henne hjemme innimellom sammen med oss. Når jeg skal tilbake i jobb, antakelig etter sommeren, må begge være i barnehage.
Leanne Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Jeg pleier stort sett å ha barna hjemme når jeg har fri, synes det er koselig å være sammen med barna jeg og Men det hender jeg sender de i barnehagen fra 9.30 og henter de etter lunsj de dagene jeg har fri hvis jeg har noen ærend som er lettere å gjøre uten barna. Være hos legen, frisør eller vaske huset... Barna er snart 2 og 4 år, så det er ikke alltid like lett å ha de med på slike ting, spesielt ikke den yngste. Og det er jo ikke noe gøy å f.eks. være med til legen og måtte sitte å vente på venterommet - være stille inne hos legen.. så da har de det bedre i barnehagen. I dag har jeg sendt lillebror i barnehagen da mannen min skulle på jobb. Storesøster er hjemme sammen med meg. Følte at jeg og hun trengte en dag sammen til bare kos Men akkurat nå ligger hun fortsatt og sover og jeg sitter på kg
Lovis Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Kommer litt ann på. Har jeg fri fordi jeg skal til lege/tannlege/møte etc, blir det kort dag i barnehagen. Men har jeg fri for å slappe av, er barna hjemme med meg. I dag er det planleggingsdag på skolen, så da ble det også hjemmedag fra barnehagen.
Susan Sto Helit Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Nå har jeg stort sett aldri fri fra jobb, men om jeg er hjemme, så kommer det an på årsaken. Er jeg hjemme fordi lillegutt er syk, så går han ikke i barnehagen igjen før jeg er sikker på at han er helt frisk. Da blir jeg heller hjemme en dag ekstra. Er jeg hjemme fordi jeg er syk, så er han nok i barnehagen, ja. For da har jeg ikke overskudd til å ta meg av han. Hadde jeg hatt to barn, og vært hjemme med det minste, så hadde det nok vært barnehage og korte dager som var tingen. Synes den minste også har rett på mammans udelte oppmerksomhet. Kunne heller hatt noen hjemmedager av og til. Om jeg har jobbet natt eller noe sånt, og er hjemme på dagen og sover, så leverer jeg i barnehagen for å få sovet ut. Kan heller levere litt sent/hente litt tidlig. Men det går igjen på overskudd. Jeg trenger overskudd for at vi skal kose oss sammen, og at jeg ikke har urimelig kort lunte. Er ikke hjemme alene for å slappe av, og bare ha en dag helt fri. Men det er nok for at jeg føler jeg har lite tid sammen med lillegutten som det er, og gjerne tar ekstra tid sammen med han der jeg kan få det.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Ja det lurer jeg på. Har nemlig diskutert dette med mange,jeg er i jobb, jobber dag og kveldstid. Kunne ikke tenkt meg å sende barna(har 2 i bhg) de dagene jeg er hjemme. Så jeg begynte å tenke tenke: Hva har vi barnehagen til? -En plass å ha barna når vi er på jobb -En plass barna må være hver dag -en plass barna må være for at vi voksne skal slappe av -er barna der hele tiden fordi vi har jo betalt for plassen -for å få et pedagogisk tilbud -for å leke med andre barn -de må ikke gå glipp av alt det spennende som skjer i barnehagen Hvorfor vil vi ikke være mere med våre egne barn? Hva er grunnen til det? Det er faktisk koselig å være hjemme med barna, la de tegne, bake, se de leke. Bli kjent med de. Påvirke oppdragelsen. De fleste barn er jo i så utrolig mange timer i barnehagen, , hvorfor lar ikke foreldre barna få fri når de selv har fri. Får sikkert masse pepper for dette, mange årsaker til barn er i bhg, foreldres helse og så videre,men er nygjerrig på hvorfor barn er i bhg når foreldrene er hjemme. Hilsen meg Av respekt for barnets hverdag. Jeg synes det er respektløst at barn skal slippe alt de har i hendene for å være hjemme når mor plutselig har fri. En annen sak er formuleringen "få fri". Det fremstilles som at det er positivt å ha fri midti uka. Du lærer altså barnet at skulking er bra, hverdager mindre bra. Barnet greier neppe å skille mellom fridager pga turnus, og fridager pga dårlig arbeidsmoral, så min regel har alltid vært: Man er hjemme når man er syk, ellers er man på jobb hver dag.
Gjest imli Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 Så man oppfordrer ungen til å skulke om man har den hjemme fra barnehagen mindt i uka? Er det viktigere for ungen å bli "sosialisert" i barnehagen, hver dag, enn å være sammen med mamma eller pappa?
Gjest Slille Skrevet 14. november 2008 #8 Skrevet 14. november 2008 Har ein som går siste året i bhg og ein skulegut. Yngstemann vert stort sett henta i bhg når eldste er ferdig på skulen kl. 14.30 og eg er ferdig på jobb. Noko som han synest er alt for tidleg. Så han har stort sett korte dagar kvar dag. Når det gjeld fridagar så har han forstått at i bhg kan ein ta seg fri kva tid som helst, ein må berre gi beskjed først. Dette er noko som er litt stas sidan storebror som går på skulen ikkje kan gjere det samme. Ekstra stas dersom Besta spør om han vil ta fri og vere saman med henne. Elles så skal eg ut i fødselspermisjon på nyåret og håper å få bytte fridag i barnehagen, slik at gutane kan få kvar sin dag heime med meg og babyen.
L@dy Skrevet 14. november 2008 #9 Skrevet 14. november 2008 Både jeg og samboer jobber på dagtid og har begge 100% stilling begge to. Det er derfor veldig sjelden vi er hjemme fra jobb "uten grunn", og da mener jeg ikke om vi er syke. Men, hadde jeg hatt fri så hadde det vært en vurdering om 3 åringen hadde blitt hjemme med oss. Dersom jeg måtte sove ut ( av en eller annen grunn ) så hadde hun nok vært i bhg antaglig halve dagen. Er vanskelig å si, men jeg ser ikke på det som noe galt at hun er i bhg noen timer, selv om mor og far er hjemme. Men som sagt, så er dette noe som jeg egentlig ikke kan huske å ha skjedd. ;-) Dersom vi får ett barn til, så kommer lille snuppa allikevel til å gå i bhg, og ha full plass. Men hun hadde nok hatt kortere dager, og hun hadde også fått mer fri fra bhg enn om mor og far er i jobb hele tiden. Ser for meg fine sommerdager, med begge barna på stranda, så hadde det vært helt naturlig å hatt henne med ja.
thapara Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 (endret) .. Endret 23. februar 2009 av thapara
Brudulja Skrevet 14. november 2008 #11 Skrevet 14. november 2008 Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster som er 4 mnd nå. Storesøster på snart 22 mnd er i barnehage selvom jeg er hjemme (men forholdsvis korte dager). Vi har vurdert det som bedre for henne å være i barnehage enn å være hjemme med meg og den lille. Hun stortrives i barnehagen, og når hun er hjemme sammen med oss blir det fort litt dårlig stemning, siden babyen krever sitt, og storesøster fortsatt er såpass liten og krever mye. Jeg skulle imidlertid ønske at det var litt enklere å ha begge hjemme sammen, for det er jo veldig fint og koselig når det fungerer. Jeg ser at det blir bedre for hver måned som går, så etterhvert blir det nok til å ha henne hjemme innimellom sammen med oss. Når jeg skal tilbake i jobb, antakelig etter sommeren, må begge være i barnehage. Sånn er det her også. Det blir fort kjedelig å bare være inne med mamma og lillesøster. Gutten min er snart 2,5 år og har alltid vært veldig krevende. Han er ikke særlig flink til å leke for seg selv, skal ha full oppmerksomhet hele tiden. Føler at jeg ikke får gitt lillesøster nok oppmerksomhet når jeg er alene med dem begge. Jeg leverer han kl 09.30 de dagene de skal på tur, ellers kl 10, som er siste frist i barnehagen. Mannen henter kl 16, og inni der er det jo soving halvannen time. Tror det er best slik. Men må jo ærlig innrømme at jeg har reagert litt på naboen. Hun hadde fri to dager i uken og leverte tidlig og hentet sent og har bare en unge å ta seg av. Jeg vet jo selvfølgelig ikke om det er en spesiell grunn til at hun har gjort det, men har uansett stusset litt på det.
Leanne Skrevet 14. november 2008 #12 Skrevet 14. november 2008 Jeg tror mange foreldre ser på barnehagen på en litt "rar" måte, om de vil holde ungene hjemme om de selv har fri. Barnehagen er jo ikke akkurat en oppevaringsboks. Greit nok å la de minste være hjemme regelmessig, men de store ungene detter fort utenfor om de har mange fridager (gjelder selvfølgelig ikke alle, og ikke om det er snakk om en dag eller fem i året). I juleferien melder nesten alle foreldrene (som har fri selv) at ungene skal ha fri, så ringer de en etter en og spør om ungen kanskje kan få komme allikevel? Fordi det er barnehagen som er barnas hverdag, og mange kjeder seg rett og slett hjemme etter mange dager. Det som derimot virkelig er stas (for alle aldre) er å bli hentet tidlig (gjerne etter frukten klokka to, for da går de ikke glipp av noe). Jeg jobber selv som ped leder i en barnehage og jeg mener at mange av ungene vi har kunne ha godt av en fri dag innimellom. Barna blir jo gjerne levert før man selv skal på jobb og hentet etter at man selv er ferdig - de har lengre dager enn foreldrene. Og mange av de blir slitne - og da er det ikke alltid like gøy/ lett å henge med når vi gjør noe spennende i barnehagen. Som mor har jeg valgt å kun jobbe 80% slik at jeg har en fri dag i uka, og den dagen har jeg stort sett begge barna på snart 2 og 4 hjemme. Disse dagene koser vi oss masse og jeg har ingen dårlig samvittighet for at barna skal gå glipp av noe i barnehagen - synes da faktisk samvær med mor og søsken er mye viktigere enn det pedagogiske opplegget i barnehagen. Reagerer på dette du sier om juleferien - noe må da være riv ruskende galt om man ikke klarer å aktivisere barna nok til at de ikke savner barnehagen.... I fjor sommer hadde barnehagen til barna mine stengt 4 uker, og det var ikke før den siste uka at eldste jenta begynte å savne barnehagen....
Gjest imli Skrevet 14. november 2008 #13 Skrevet 14. november 2008 Jeg også synes det høres veldig rart ut med unger som ikke kan være hjemme fra barnehagen - ikke i ferien engang - uten å begynne å kjede seg. Samvær med søsken og foreldre er da mye viktigere enn pedagogisk opplegg! Synes det er litt trist at barndommen er blitt så insitusjonalisert at ungene savner barnehagen etter en dag hjemme... Da kan de ikke ha det veldig moro hjemme. Tenk hvor lange dager ungene har i barnehagen - lengre dager enn foreldrene, og like lite, eller mindre ferie hvert år.
rangi Skrevet 14. november 2008 #14 Skrevet 14. november 2008 Min 14 mnd gamle tass trives veldig godt i barnehagen, så han er der noen timer hver dag, stort sett. Nå er jeg sykemeldt, og hjemme 3 dager i uka, men han er i barnehagen likevel. Jeg er ikke i form, er gravid igjen og mye kvalm og veldig dårlig form. Derfor føler jeg ikke at jeg får kost meg så mye sammen med han nå, og trenger litt tid for å samle krefter igjen. Det høres sikkert egoistisk ut, men det er nå engang sånn at 14 mnd gamle sjarmører kan være ganske krevende, og når man ikke klarer å få i seg mat før kl 12 og sitter med hodet i skåla, så har gutten det mye bedre i barnehagen:) Barnehagen er stengt i hele juli, så da har han 4 uker fri sammen med meg, faren sin og den nye bebisen:) Hvis jeg er istand til å jobbe igjen i jula, så blir det nok barnehage på han da også, men hvis jeg fremdeles er sykemeldt, så får han være hjemme meg meg. Min mann jobber i jula også, så han er ikke hjemme før sent på ettermiddagen.
Donpedro Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 Vår er snart to, og vi har sendt ham i barnehagen selv om vi har hatt fri. Vi har da gjort praktiske ting som er kjedelig for ham å være med på (feks Ikea). Han elsker barnehagen og gråter innimellom i helgene fordi han ikke skal dit. Han jubler når han blir levert, og har ikke noe hast med å dra hjem. Han er en ganske aktiv type som krever oppmerksomhet 98 % av tiden, i barnehagen får han gjort mye morsomt. -Så da blir vel konklusjonen at han "ikke kan ha det mye morsomt hjemme", eller at vi har gjort noe "riv ruskende galt" som noen skrev over. Greit for meg, det kan vi leve med, vi ser hvor glad han blir når han kommer dit, vi vet vi er gode foreldre og har en sønn som blomstrer.
wave Skrevet 14. november 2008 #16 Skrevet 14. november 2008 Barnehagen er jo så fint for barns utvikling. Klart det er stas å være hjemme av og til, men leken er en så viktig del av barnets utvikling, at du kan fort bremse opp eller begrense barnets utvikling ved å ha det for mye hjemme i voksent selskap, selv om det er i beste mening.
Kosemose Skrevet 14. november 2008 #17 Skrevet 14. november 2008 Hva som er "rett og galt" eller til beste for barnet er jo tydeligvis veldig individuelt. noen barn gråter hvis de ikke får dra i barnehagen mens andre jubler hvis de får en fridag. Det ville vært rart å ikke ta litt hensyn til det syns jeg.
Nigo-san Skrevet 14. november 2008 #18 Skrevet 14. november 2008 Mine barn har alltid trivdes veldig godt i barnehagen. Det har for eksempel vært helt uaktuelt å ta storesøsken ut av barnehagen når jeg er i permisjon- da har de heller fått litt kortere dager. Selv ikke det var alltid like populært Det har vært stas med en alenedag med mamma innimellom, men ikke stort mer enn det. Det er jo i barnehagen de har venner, de leker, og i tillegg kommer et pedagogisk opplegg som er både spennende og har sine konkrete formål. Så jeg har betalt den "unødvendige" barnehageregningen hver måned i trygg visshet om at dette er det barna mine ønsker. Ikke omvendt- at siden jeg betaler, så må de gå. Vi har ettermiddager, kvelder, morgener, helger og ferier sammen og koser oss da. Men jeg tror ikke barna hadde kost seg MER om de var sammen med meg hele dagen, hele uka. Når det gjelder jula har jeg en litt annen oppfatning enn mange. Jeg sender gjerne ungene i barnehagen i romjula, dersom det er personale nok. Grunnen til det, er at det er kjempestas for barna å være så få barn på så mange voksne. Det er en fin og rolig stemning, de leker sammen i små grupper, og jeg tar heller ferie med barna en annen tid på året enn denne. Men jeg lar ikke barna være i barnehagen hvis det betyr at de må sette inn ekstra personell.
sandra82 Skrevet 14. november 2008 #19 Skrevet 14. november 2008 Jeg har en datter på snart 3 som går fulltid i barnehagen. Jeg er student så hun blir sjeldent levert før 10 og har nok mye kortere dager enn de andre. De dagene hun blir levert tidlig merker jeg at hun er veldig sliten på kvelden. Hun spør ofte om hun kan være hjemme med mamma, og er det hvertfall en gang i uka med mindre jeg har mye skolearbeid. De dagene hun er hjemme hender det hun blir veldig rastløs og vanskelig, men slik er det nå. Føler ikke at hun går glipp av noe i forhold til ting som skjer i barnehagen..og hun trives veldig godt i barnehagen altså!! Nå skal hun snart få en lillesøster og da har vi valgt å kutte barnehageplassen slik at hun bare går mandag, tirsdag og torsdag. Om det blir slitsomt vet jeg ikke, men jeg synes det er viktig for henne å få være litt hjemme med mamma og den nye. pratet en del med de i barnehagen om det og har ikke møtt noen som ikke er enige der. Vi blir rett og slett nødt til å finne på mer ting, sysselsette mer og jeg får hvile ut de dagene hun er i barnehagen. Personlig skjønner jeg ikke folk som har ungene sine i barnehagen fra det åpner til det stenger når dem går mye hjemme.. noen har jo ikke noe valg og det forstår jeg helt, men små barn legger seg jo relativt tidlig og når man har unnagjort middag, latt de se på barne tv om det gjøres, så er det ikke store tiden igjen før de skal legge seg?!? Jeg savner datteren min de periodene hvor jeg ikke har mulighetene til å ta "fri" dager med henne... og jeg merker på henne at hun blir ekstremt klengete i de periodene så er tydelig at hun også trenger dette... Nå skal jeg selvsagt ikke dømme andre som gjør ting forskjellig for de har vel sine grunner til det, akkurat som jeg har mine til å gjøre ting som jeg gjør..
tingeling Skrevet 15. november 2008 #20 Skrevet 15. november 2008 Jeg også synes det høres veldig rart ut med unger som ikke kan være hjemme fra barnehagen - ikke i ferien engang - uten å begynne å kjede seg. Samvær med søsken og foreldre er da mye viktigere enn pedagogisk opplegg! Synes det er litt trist at barndommen er blitt så insitusjonalisert at ungene savner barnehagen etter en dag hjemme... Da kan de ikke ha det veldig moro hjemme. Tenk hvor lange dager ungene har i barnehagen - lengre dager enn foreldrene, og like lite, eller mindre ferie hvert år. Sønnen (snart 3 år) elsker å være hjemme en dag eller to, men når det blir noe særlig mer enn det begynner han å savne vennene sine i barnehagen. Han har akkurat vært hjemme i nesten 2 uker med vannkopper og den siste uken spurte han hver dag om å få dra til barnehagen og møte vennene sine. Og jeg kan ikke si at jeg synes det er noe annet enn flott at han har det så bra i barnehagen. Nå er det snart juleferie og jeg kommer til å være hjemme hele tiden siden jeg snart skal føde. Kommer da til å la han være i barnehagen de dagene den har åpent, men kun korte dager og kommer til å bruke mye tid der selv ved henting og levering. To uker hjemme for gutten ville bli utrolig kjedelig (ikke så mange andre barn i nærheten) og dessuten blir det tøft å komme tilbake til hverdagen etterpå. Da blir det bedre (for oss alle) med korte dager i BHG. Når lillesøster etterhvert kommer så kommer storebror fortsatt å gå i barnehagen. Vi kommer selvsagt til å ta fridager og korte dager innimellom, men babyen trenger tid alene og gutten trenger jevnaldrende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå